شناسهٔ خبر: 22695 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته

پرداخت بخشی از هزینه‌های ایران‌ایر توسط دولت بابت انجام پروازهای تکلیفی/ ۳ برنامه ایکائو تا سال ۲۰۲۷ در حوزه ارتقای ایمنی هوانوردی/ الزام به راه‌اندازی سامانه مدیریت هوانوردی تا ۲۰۲۲/ آمادگی روسیه برای پرواز مستقیم با ایران

هواپیما پرداخت بخشی از هزینه‌های ایران‌ایر توسط دولت بابت انجام پروازهای تکلیفی، تدوین سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت ایکائو(سازمان جهانی هواپیمایی) در حوزه ایمنی و الزام به کشورهای عضو برای تحقق این برنامه ها، رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی پروازهای مهرآباد تا پایان امسال و آغاز اقدامات مقدماتی روسیه برای راه اندازی پروازهای مستقیم بین مسکو و ایران از مهمترین اخبار این رسانه در بخش هوایی طی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه صنعت هوانوردی در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

علی عابدزاده- رییس سازمان هواپیمایی کشوری:

بسیاری از کشورهای اروپایی برای برقراری پروازهای مستقیم خود با ایران اعلام آمادگی کردند.

شرکت‌های هواپیمایی در تلاش برای تأمین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت هستند.

بر اساس دستور العمل تأمین سرمایه شرکت‌های هواپیمایی هر ایرلاین به تناسب سرمایه و دارایی خود گواهینامه فعالیت در تمام بخش‌های حمل و نقل هوایی( full AOC)٬ برنامه‌ای٬ چارتری یا باری را دریافت می‌کند.

فرهاد پرورش- مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی:

قرارداد با ایرباس یک قرارداد بسیار بزرگ است که ‌‌ابعاد گسترده‌ای دارد؛ این قرارداد در حوزه‌های مختلف حقوقی، مالی، فاینانس، فنی، عملیاتی، آموزش، پشتیبانی و از این قبیل مطرح می‌شود و چون تعداد هواپیماها زیاد بوده و حجم قرارداد سنگین است، اجرایی شدن آن کمی‌ زمان‌بر شده است.

در هر دو توافق‌نامه خرید ایرباس‌ها و ATRها، مقرر شده است، کمپانی سازنده در بخش آموزشی و زیرساختی به ما کمک کند.

به دلیل پیچیدگی پروژه و قرارداد خرید این هواپیماها (۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR)، ‌در این پروژه از وکلا و حقوقدانان داخلی خبره استفاده کرده‌ایم‌ و کارشناسان زیادی در این پروژه درگیر هستند.

در قالب مصوبه‌ای ‌مقرر شد بخشی از هزینه پروازهایی که ایران‌ایر و بقیه ایرلاین‌ها به مناطق محروم انجام می‌دادند (تکلیفی)‌ به ما برگردانند، همچنین مقرر شد‌ این رقم در مقابل بدهی‌‌های ما،‌ تهاتر شود یا اینکه این رقم طلب ما‌ از طریق دولت پرداخت شود و ما به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت کنیم.

امیر حسین رحیمی - سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

از سوی ایکائو سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کشورها تا سال ۲۰۲۷ در حوزه ایمنی صنعت هوانوردی در نظر گرفته شده است.

ایکائو در برنامه جهانی ایمنی سه موضوع «بهبود ایمنی باند پروازی»، «کاهش تعداد سوانح در حوزه برخورد هواپیماها با موانع» و «کاهش تعداد سوانح در از دست دادن کنترل هواپیماهای در حال پرواز» را از منظر ایمنی در اولویت قرار داده است.

در اهداف کوتاه‌مدت، تمام کشورهای عضور باید حداکثر تا پایان سال ۲۰۱۷ سیستم نظارتی موثر بر ایمنی را پیاده‌سازی کنند.

در استراتژی میان مدت برنامه جهانی ایمنی هوانوردی، تمام کشورهای عضو ایکائو باید حداکثر تا سال ۲۰۲۲ میلادی به اجرای کامل چهارچوب برنامه ایمنی کشورهای عضو (SSP ) تحت نظر ایکائو شامل اجرا و استقرار سامانه مدیریت ایمنی (Safety Management System) و گواهینامه فرودگاهی برای تمام فرودگاه‌های بین‌المللی خود برسند.

پیادهسازی سیستم نظارتی پیشرفته بر ایمنی که شامل مدیریت ریسک با رویکرد پیشگیرانه است استراتژی بلندمدت ایکائو تا سال ۲۰۲۷ در برنامه جهانی ایمنی خواهد بود.

علی رستمی – مدیر کل فرودگاه بین المللی مهرآباد:

پیش بینی می شود میزان پروازهای فرودگاه مهرآباد در سال جاری بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

برای پاسخ به این حجم از افزایش پروازها باید برای سال جاری در بخش‌های مختلف عملیات هوانوردی، اپرون‌ها (فضای پارک هواپیما)، ترمینال‌ها و محوطه‌های فرودگاهی ظرفیت‌سازی کنیم.

ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد در فاز نخست به وسعت ۸۰ هزار مترمربع با استانداردهای روز دنیا احداث می شود.

احداث باند بتنی فرودگاه مهرآباد حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در نیمه دوم امسال بهره برداری می شود. طول باند بتنی فرودگاه مهرآباد حدود ۴ کیلومتر است که به طور کامل از لایه‌های زیرین نوسازی و به صورت تمام بتنی ساخته می‌شود.

مطالبات فرودگاه مهرآباد از شرکت‌های هواپیمایی حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است که بخشی از مطالبات را از سال گذشته وصول کردیم اما این بدهی‌ها دوباره تجمیع شده است.

شرکت هواپیمایی «سیبیر» روسیه اعلام کرد:

دو شرکت هواپیمایی روسی سه روز پیش مجوز راه‌اندازی ۱۲ پرواز مسافرتی هفتگی به شهرهای تهران، اصفهان و مشهد را دریافت کردند.

این شرکت در حال انجام کارهای مقدماتی برای آغاز پروازهای خود از مسکو به چند شهر ایران از جمله مسیر مستقیم پایتخت این کشور به مشهد با بهترین هواپیماها در چارچوب مجوز آژانس فدرال حمل و نقل هوایی وزارت راه روسیه است.

مدیرکل فرودگاه های استان فارس:

فرودگاه بین‌المللی شیراز به طرح یکپارچه‌سازی فرودگاه‌های کشور در صدور ویزا پیوست. با اجرای این طرح صدور ویزا در کمتر از ۳۰ دقیقه در فرودگاه‌‌های کشور انجام می‌شود.

اجرای طرح یکپارچه‌سازی فرودگاه‌ها در صدور ویزا در راستای اجرای قوانین ایکائو و به‌منظور الکترونیکی کردن تمام اسناد مسافران و همچنین فراهم آوردن بانک اطلاعاتی از ورود و خروج تمامی اتباع کشورها صورت می‌گیرد.

یوستن به طرح یکپارچه‌سازی فرودگاه‌ها در صدور ویزا کاهش ایستایی مسافران در فرودگاه‌ها را به‌دنبال دارد.

پیش از این صدور ویزا حدود هشت ساعت طول می‌کشید که با پیوستن به طرح مذکور به نیم ساعت کاهش یافته است.

نظر شما