شناسهٔ خبر: 22806 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل ایران ایر عنوان کرد:

تخمین بهای صندوق بازنشستگی ایران ایر تا ۴ هزار میلیارد تومان

فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان اینکه قیمت‌گذاری روی صندوق بازنشستگی ایران ایر شروع شده است، گفت: طبق محاسبات اخیر با در نظر گرفتن شرایط امروز؛ بهای صندوق ایران ایر برای واگذاری به تامین اجتماعی تا ۴ هزار میلیارد تومان تخیمن زده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرهاد پرورش با بیان اینکه برای فروش سهام ایران ایر در بازارهای جهانی باید شرایط مجموعه این شرکت هواپیمایی تغییر و ارتقا یابد، اظهار داشت: باید وضعیت صنوق بازنشستگی هما تعیین و تکلیف شود.  

وی افزود: یکی از راه‌های فروش سهام ایران ایر در بازارهای جهانی این است که  یک ایرلاین خارجی  درصدی از سهام ایران ایر را خریداری کند و می‌توان گفت این کار در واقع شراکت است اما به این معنا که آن شرکت خارجی هم یک آورده قابل قبولی را بیاورد و در دارایی ایران ایر شریک شود.

مدیرعامل ایران ایر گفت: در تغییر شرایط شرکت هواپیمایی هما علاوه بر نوسازی ناوگان و تجهیزات، یکی از موضوعات بسیار مهم بحث تعیین و تکلیف صندوق بازنشستگی این شرکت است که ایران ایر یا باید آنقدر توانمند شود که بتواند این صندوق را در دورن خود حفظ کند یا اینکه با پرداخت بهای آن، صندوق به تامین اجتماعی واگذار شود.

پرورش در پاسخ به این سوال ایلنا که بهای صندوق چقدر برآورد شده است، گفت: با توجه اینکه هنوز تعدادی کارمند رسمی در سنوات گذشته به صندوق بازنشستگی هما اضافه شده‌اند و سایر عوامل دیگر دخیل، تعیین بهای این صندوق محاسبه اکچوئری دارد که یکی از مبنای محاسبات نرخ تورم است و باید دید که نرخ تورم سنوات آینده به چند درصد می رسد.

وی با بیان اینکه در محاسبه اکچوئری فاکتورهای متعددی از جمله امید به زندگی، سن بازنشستگی، تعداد مستمری بگیران، نرخ حقوق بازنشستگی و نرخ تورم و ... دخیل هستند ، اظهار داشت: با تغییر نرخ تورم، رقم محاسبات اکچوئری هم تغییر خواهد کرد. با در نظر گرفتن یک سری احتمالات در شرایط ثبات اقتصادی اکچوئر ها می توانند بهای صندوق را تعیین کنند.

پرورش با تاکید بر اینکه برای واگذاری این صندوق باید بهای ان به تامین اجتماعی پرداخت شود، گفت: هنوز قیمت مشخصی برای صندوق بازنشستگی ایران ایر مشخص و اعلام نشده است اما اخیرا محاسباتی که توسط اکچوئرها انجام شده، بهای صندوق بین ۳ هزار میلیارد تا ۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است البته اگر نرخ تورم کمتر در نظر گرفته شود طبیعتا این رقم هم کاهش می یابد.

نظر شما