شناسهٔ خبر: 23044 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تهیه طرح بررسی اثرات بلندمرتبه سازی بر آلودگی هوا در کمیسیون ماده ۵ استان قزوین

محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری استان قزوين مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: پیشنهاد تهیه طرح بررسی اثرات بلندمرتبه سازی بر آلودگی هوا در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده تا نتایج و خروجی مطالعات آن مبنا و اساس تصمیم‌گیری در جلسات کمیسیون با محوریت حفظ و اعتلای محیط زیست باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی با اشاره به اینکه محیط زیست امانت و هدیه‌ای ارزشمند است که نباید با تصمیمات و برنامه‌های نادرست مورد تخریب قرار گیرد گفت: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور تخصصی زیربنایی و شهرسازی، تلاش برای حفاظت از محیط زیست و اعتلای آنرا از اساسی‌ترین برنامه‌های خود قرار داده است.

اسماعیلی با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده برای حفظ و پاسداشت محیط زیست افزود: حفظ باغات و اراضی کشاورزی در فرایند استانی تصویب طرح‌های توسعه و عمران و همچنین تعیین محدوده شهرها با رویکرد انقباضی و گاها در قالب کاهش این محدوده در همین راستا به انجام رسیده است.

وی در ادامه افزود: پیشنهاد تاسیس سازمان باغستان سنتی قزوین و همچنین پیشنهاد تهیه طرح ظرفیت سنجی استان در تمامی بخش‌ها به منظور صدور هر گونه مجوز کاربری در پهنه استان نیز با هدف پاسداشت محیط زیست به انجام رسیده است.

اسماعیلی ممانعت از تجاوز صنعت به حدود اراضی کشاورزی را یکی از سیاست‌های مورد تاکید در کارگروه امور تخصصی و زیربنایی شهرسازی استان دانسته و گفت: برای دستیابی به این منظور تقویت شهرک‌های صنعتی و هدایت پروژه‌هایی از این دست به سمت این شهرک‌ها و جلوگیری از پراکنده‌سازی در سطح استان در دستور کار کارگروه قرار گرفته است.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل یادآور شد: تهیه مطالعات زیست محیطی در پروژه‌های مشمول انجام مطالعات و ارایه نتایج آن در جلسات نیز همواره از جمله تاکیدات دبیرخانه بوده که با توجه به مصوبه‌ هیات دولت به انجام رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به ارایه گزارش‌های مختلف اداره کل حفاظت از محیط زیست استان در جلسات کارگروه گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از این گزارشات بوده که منجر به صدور مجوز با رویکرد رعایت و توجه به مسایل زیست محیطی و حل مسایل گازهای گلخانه‌ای در جهت تولید انرژی شده است.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه در جلسات کارگروه و کمیسیون، تلاش بر این بوده که تصمیم گیری‌ها در سطوح مختلف بر اساس طرح‌های مصوب بالادستی از جمله طرح جامع ناحیه‌ای، طرح مجموعه شهری، آمایش استان و سایر برنامه‌های مصوب انجام شود، عنوان کرد: جلسات مشترکی نیز با کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها با موضوع بهبود کیفیت زیست محیطی تشکیل شده است.

نظر شما