شناسهٔ خبر: 23382 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

دستیار وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

دعوت از دانشگاهیان برای محقق کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی/ تلاش برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها

مرتضي باقري مرتضی باقری دستیار و مشاور وزیر راه و شهرسازی از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی خواست تا برای به انجام رسیدن مطالبات مرتبط با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی وارد عمل شوند.

مرتضی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی٬ اقدام و عمل» از دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی برای مطالعه در خصوص این موضوع و تأثیر آن در حوزه راه و شهرسازی دعوت به عمل آورد.

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته در وزارت راه و شهرسازی جلسات متعددی با موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده، از اساتید و دانشجویان دعوت کرد تا روی موضوعات مرتبط از جمله موارد ذیل کار تحقیقاتی انجام دهند. 

باقری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مرتبط در این بخش ارهکارهای افزایش تزانزیت جاده‌ای و ریلی است. همچنین با توجه به آسمان امن ایران٬ می‌توان از این ظرفیت فرودگاه‌های ۵۰ گانه کشومان نیز بهره برد و با ارائه ایده‌ای نو میزبان بسیاری از هواپیماهای دنیا برای ارایه خدمات و نهایتا درآمدزایی برای کشور باشیم. یکی دیگر از موضوعات مرتبط «انتقال کالاهای ریل پسند از جاده به ریل» است که منجر به کاهش تصادفات، کاهش حجم ترافیک و آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود. 

مشاور و دستیار وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: همچنین می‌توان در بخش مسافری نیز با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای مسافر، استفاده از حمل و نقل ریلی بخشی از زندگی روزمره مردم شود. وی افزود: در حال حاضر ریل در سبک زندگی مردم جایگاه مطلوبی ندارد.

استاد داتشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که «کاهش سفرهای غیرضروری، موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود، ادامه داد: چنانچه مطالعاتی درباره اهداف سفر صورت گیرد درمی‌یابیم که مسافرت‌ها در شبکه درون شهری و برونشهری با اهداف مختلفی از جمله آموزش٬ امور اداری٬ بهداشت و درمان و تفریحی انجام می‌شود؛ در شرایط جدید امروز می‌توان با استفاده از فناروی اطلاعات (IT) بسیاری از سفرهای غیرضرور را کاهش داد که نیازمند مطالعات کاربردی در کشورمان است. 

وی با اشاره به تأثیر رعایت ایمنی و تاثیر آن در کاهش هزینه‌ها و نهایتا تحقق بخشی از سیاست‌های مقاومتی، اضافه کرد: چه اقدامی از این مهم‌تر که ما با رعایت ایمنی، از اتلاف بخشی از  ۷ درصد تولید ناخالص ملی که سالانه در تصادفات جاده‌ای به هدر می‌رود، جلوگیری کنیم. 

مشاور و دستیار وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌تواننند با انجام مطالعات مرتبط وزارت راه و شهرسازی را در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یاری نمایند.

نظر شما