شناسهٔ خبر: 23442 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان خانه ملت

پيشرفت ۱۷درصدی پروژه آزادراه تهران - شمال در ۱۷ سال/ نياز به اعتبار ۵۹هزار ميلياردتومانی برای تكميل ۱۳هزار كيلومتر خط‌آهن/ تصویب طرح جامع مشهد در شورای عالی شهرسازی و معماری

آخوندی مجلس وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با اشاره به اين نكته كه بزرگ‌ترین لاینینگ ایران در قطعه آزادراه تهران شمال در حال اجراست که یکی از شاهکارهای فنی – اجرایی کشور به شمار می‌آيد گفت: زمانی که سکان وزارت راه و شهرساازی به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران - شمال با گذشت ۱۷ سال از شروع ساخت، تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مطهری در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۴ خرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از توضیحات آخوندی وزیر راه و شهرسازی با طرح سوالی خطاب به وی گفت: برخی اعضای سازمان نظام مهندسی از وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند که این وزارتخانه از پیشرفت و ارتقای اعضای سازمان جلوگیری می‌کند، توضیح شما چیست؟

عباس آخوندی در پاسخ به سوال مطهری گفت: اگر منظور این است که در انتخابات نظام مهندسی اعضا در دو طرف میز بنشینند و هم در شهرداری و هم در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی فعالیت کنند، بله. جلوگیری از این کار برای وزارت راه و شهرسازی افتخارآمیز است. اعضای سازمان نظام مهندسی در این باره شکایتی به دیوان عدالت اداری ارسال کردند و دیوان عدالت اداری حق را به وزارت راه و شهرسازی داده است و این به آیین‌نامه تبدیل شده است.

در ادامه علی مطهری در سوال دیگری از قول نمایندگان بیان کرد: دلیل مشخص نشدن حریم کلانشهرها از جمله مشهد چیست؟ و چرا طرح جامع و تفصیلی کلانشهرها معطل مانده است؟

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال مطهری اظهار داشت: طرح جامع کلانشهر مشهد پس از دو سال توقف در شورای عالی شهرسازی تصویب شده و تعیین حریم کلانشهرها نیز همگی حل و فصل شده است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در سوال دیگری از وزیر راه و شهرسازی پرسید که چرا اجرای ساخت راه‌آهن مشهد - زاهدان هنوز شروع نشده است؟ که آخوندی نیز در پاسخ گفت از سال گذشته برای مطالعه این خط آهن تلاش شده و ماده ۲۱۵ آن اخذ شده است. اما متاسفانه با خشکیدگی منابع بودجه‌ای مواجه هستیم که اگر تامین منابع خارجی صورت گیرد، مشکل این خط آهن حل می‌شود.

آخوندی در ادامه پاسخ به این سوال افزود: گام دوم خط آهن زاهدان به کالشور است که البته هر سرمایه‌گذار خارجی ابتدا از بندر شروع به سرمایه‌گذاری می‌کند.

مطهری در سوال دیگری از وزیر راه و شهرسازی پرسید که چرا درخصوص پروژه راه‌آهن غرب کشور اقدام قابل توجهی صورت گرفته است؟

آخوندی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: برای اتمام ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن کشور، ۵۹ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و ما برای تک‌تک خط‌آهن‌ها نیاز به جذب سرمایه‌گذار از طریق فاینانس هستیم.

خبرگزاری صداوسیما در ادامه نوشت: نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی آخرین پرسش خود را درخصوص آزادراه تهران – شمال و دلایل کندی پیشرفت کار پرسید که آخوندی در پاسخ به این پرسش گفت: آزادراه تهران - شمال فعالیت بسیار خوبی دارد. این آزادراه شامل ۴ قطعه می‌شود که قطعه چهارم که نزدیک به چالوس است در مرحله بهره‌برداری است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی که سکان وزارت راه و شهرساازی به من سپرده شد، پروژه آزادراه تهران - شمال با گذشت ۱۷ سال از شروع ساخت، تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت. بزرگ‌ترین لاینینگ ایران در قطعه یک این آزادراه در حال اجراست که یکی از شاهکارهای فنی – اجرایی کشور در این قطعه در دست اجراست و بهار سال آینده افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای در سطح کشور در قطعه دوم آزادراه وجود دارد، تصریح کرد: ۵۰ درصد از عملیات حفاری این آزادراه انجام شده است. قطعه سوم به علت زیرساخت زمین‌شناسی سخت‌ترین بخش است که در سفر اخیر رئیس جمهور کره برای سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش به توافق رسیده‌ایم و این آزادراه از بن‌بست خارج شده است./

نظر شما