شناسهٔ خبر: 23447 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

جزئیات ساخت نخستین سالن همایش مطابق با مقررات ملی ساختمان/ تاکید بر جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌سازی

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی احداث سالن تازه تاسیس خسرو پاکدامن را با نام بنیانگذار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مرکز یکی از گام‌های قابل توجه دانست و تاکید کرد: سالن خسرو پاکدامن به یاد بنیانگذار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مطابق با کلیه استانداردهای بین‌المللی و مبحث مقررات ملی ساختمان ساخته شد.

محمد شکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مورد ساخت سالن تازه تاسیس خسرو پاکدامن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که اردیبهشت‌ماه سال جاری و همزمان با رونمایی از بانک ژئوتکنیک ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفت گفت: از آنجا که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وظیفه تدوین مقررات ملی ساختمان را برعهده دارد و تاکیدی که مرکز بر اجرای مقررات ملی ساختمان و پایش اجرای طرح‌ها دارد، سالن خسرو پاکدامن به یاد بنیانگذار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مطابق با تمامی استانداردهای بین‌المللی و مبحث مقررات ملی ساختمان ساخته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از سال ۹۲ در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصمیم گرفتیم تا این سالن را در نخستین فرصت ممکن با امکانات و مصالح استاندارد، ایمن، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با رعایت مقررات ملی ساختمان احداث کنیم و بتوانیم از آن به عنوان نمونه‌ای که بتواند در سایر شهرها به اجرا درآید نام ببریم و آن را الگویی برای اجراهای متعدد در کشور کنیم.

نمای بیرونی سالن خسرو پاکدامن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سالن تازه احداث خسرو پاکدامن مباحث نور، انرژی، صوت و آتش مورد توجه قرار گرفته است افزود: احداث ساختمان بر روی سوله‌ای انجام شد که مطالعات روی آن انجام گرفت و پیش‌بینی شد که متراژ آن بیش از ۱۳۰۰ متر مربع و با ظرفیت نهایی بیش از ۴۶۰ نفر باشد. همچنین در این سالن، سیستم‌های صوتی و تصویربرداری پیشرفته‌ای به کار گرفته شد و آزمایش‌های مربوط به اکوستیک و روشنایی به‌طور کامل در آن انجام شد و در نهایت به بهره‌برداری رسید.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه سیستم‌های سرمایش و گرمایش سالن بر اساس ضوابط و مقررات ملی ساختمان ایجاد شده است گفت: مصالح به کار رفته در سالن تازه تاسیس پاکدامن، مصالحی است که جوابگوی آکوستیک هستند و این مساله ای بود که برای ما از اولویت برخودار بود، زیرا متاسفانه بسیاری از سالن‌های همایشی که در سطح شهر وجود دارند از نظر آکوستیک استاندارد نیستند و سالنی که احداث کردیم از نظر شرایط صوت بطور کامل بر اساس ضوابط و مقررات احداث شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدر رفت انرژی در بسیاری از ساختمان را مشکلات امروزی ساختمان‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از ساختمان های فعلی در سطح کشور، پاسخگوی ضوابط مباحث مقررات ملی ساختمان نیستند. درحالیکه ساختمانی که ما احداث کرده‌ایم رده قابل قبولی از نظر مصرف انرژی دارد و فراتر از آیین‌نامه است.

وی تاکید کرد: اقلامی که در ساخت این سالن بکار رفته اقلامی است که دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هستند.

شکرچی‌زاده هزینه تمام شده سالن تازه تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را ۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: نوع مدیریتی که در انتخاب و اجرای پروژه سالن پاکدامن انتخاب شد بسیار به صرفه اقتصادی بود که زمین پیرامونی آن با ایجاد فضای سبز  به مساحت ۸۰۰ متر مربع فضایی مناسب از منظر شهرسازی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد مدت زمان اجرا و مطالعات پروژه گفت: به دلیل تنگناهای مالی زمان اجرای پروژه اندکی با تاخیر مواجه شد و اگر مشکل مالی وجود نداشت می‌توانستیم پروژه را ظرف مدت ۷ ماه به اتمام برسانیم. اما در مورد مطالعات پژوهشی قبل از شروع پروژه، مطالعات اولیه که بخش هایی در طول پروژه بود نزدیک به ۲ ماه انجام گرفت.

وی در پایان افزود: ما سالن را به نام موسس و بنیانگذار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آقای دکتر پاکدامن نامگذاری کردیم که از این منظر اثر ماندگاری در وزارت راه و شهرسازی باقی بماند. /

نظر شما