شناسهٔ خبر: 23485 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئيات هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

بررسی بافت‌های ناکارآمد شهری استان خراسان جنوبی/ تأکید آخوندی بر تعیین محور توسعه‌ای مشخص برای استان

برگزاری هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور وزیر راه وضعیت محدوده‌‌ها و محلات بازآفرینی شهری استان خراسان جنوبی و مدل‌های تجارب تأمین مالی کسب و کار خرد، مشارکت و نهادسازی و توانمندسازی اجتماع‌محور در محدوده‌های بازآفرینی شهری در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با دو دستور کار بررسی گزارش وضعیت محدوده‌‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان خراسان جنوبی و بررسی مدل‌های تجارب تأمین مالی کسب و کار خرد، مشارکت و نهادسازی و توانمندسازی اجتماع‌محور در محدوده‌های بازآفرینی شهری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، وجه‌اله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران و مهدی جعفری مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی، همراه نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای سیاست‌گذار مربوط، صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

عباس آخوندی در این نشست بعد از ارائه گزارش وضعیت بافت‌های استان خراسان جنوبی، این استان را سومین استان پهناور کشور و منطقه‌ای به شدت تأثیرگذار در تاریخ و فرهنگ کشور خواند و گفت: ارزش و ثروت فرهنگی و انسانی بیرجند با توجه به قدمت تاریخی آن برای همگان روشن و آشکار است. این استان هنوز دارای ثروت انسانی بزرگی است و می‌تواند باعث توسعه کشور شود.

آخوندی در این جلسه با تأکید براینکه برای برنامه‌ریزی توسعه‌ای این استان باید ابتدا محور توسعه آن را مشخص کنیم، گفت: با توجه به شرایط فعلی استان خراسان جنوبی و کمبود منابع آبی شدید در این منطقه قطعا باید سیاستی انتخاب کنیم که کمترین وابستگی به آب را داشته باشد.

وی در ادامه صنایع فرهنگی را گزینه‌ای خوب برای توسعه در خراسان جنوبی دانست و افزود: این صنعت قطعا اشتغال زیادی در سطح استان ایجاد کرده و می‌تواند به عنوان محور توسعه انتخاب شود. ولی مسئولان این استان باید طبق بررسی‌های انجام شده پیشنهادها و برنامه‌های خود را با هدف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بازآفرینی در استان مطرح کنند.

ایزدی همچنین در طول این جلسات برگزاری ستاد بازافرینی شهری پایدار را به عنوان عاملی هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های مختلف در امر نوسازی خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه این ستادها تلاش در ارتقای هم‌راستایی و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط دارد که امید است با کمک همه اعضا این روند به طور مناسبی طی شود.

خدمتگزار نیز در طول این جلسه بیان کرد: ما باید در این بخش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مرزنشینان و روستاییان این استان براثر مشکلاتی که دارند محل زندگی خود را ترک نکنند و تصمیم به مهاحرت و زندگی در حاشیه شهرهای دیگر نگیرند، که این امر خود نکته بسیار مهمی به شمار می‌رود.

به گفته وی با توجه به اقدامات خوب صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید در بخش تأمین راه‌ها و بهسازی محورهای روستایی و شهری در استان خراسان جنوبی، هنوز مشکلات بسیاری در این بخش وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

در این جلسه استاندار و مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان جنوبی، شهردار بیرجند، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان، شهردار فردوس به نمایندگی از سایر شهرستان‌های استان، نماینده خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص دستور کار ارائه مصوب شده در این جلسه از ستاد مطالبی را ارائه کردند./

نظر شما