شناسهٔ خبر: 23515 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح کرد:

لزوم تعیین هرچه سریعتر محور توسعه‌ در خراسان جنوبی/ ضرورت انتخاب راهکار توسعه‌ای با کمترین وابستگی به منابع آبی/ اهمیت توجه به صنایع فرهنگی در توسعه استان/ بخش هوایی در اولویت شبکه حمل و نقلی خراسان جنوبی است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ضمن تأکید بر لزوم تعیین هرچه سریعتر محور توسعه‌ای در خراسان جنوبی اعلام کرد: ما باید محوری را برای توسعه ثروت در خراسان جنوبی انتخاب کنیم که بدون شک با شرایط اقلیمی و بی‌آبی آن سازگاری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد: من از برگزاری این جلسات بسیار خوشحال هستم، چراکه حضور در آنها وضعیت کشورمان ایران را چه در مرکز و چه در سایر شهرها برای ما یادآوری می‌کند. مانند بیرجند که می‌بینیم با وجود نقش بسیار حیاتی که در امنیت ملی ایران ایفا کرده و بدون شک نگینی در حوزه تمدن خراسان بزرگ محسوب می‌شود چگونه در شرایط به این سختی قرار دارد، این مسئله واقعا برای ما بیدارباشی است که بدانیم ایران و تمدن ایران‌شهری‌مان در چه وضعیتی قرار داشته و با چه مخاطراتی مواجه است.

آخوندی در ادامه سخنان خود و تأکید بر اهمیت نقش شهر بیرجند در کشور اعلام کرد: ما باید در مسیر بازآفرینی این استان نقشه راه داشته باشیم. ارزش بیرجند با توجه بر قدمت تاریخی که دارد، از نظر ثروت تاریخی، فرهنگی و انسانی بر همه ما روشن و آشکار است. این منطقه دارای ثروت فرهنگی کم‌نظیری بوده و در ایران نیز نقش بسیار مهمی در دوره‌های مختلف ایفا کرده است. در دوره مدرن و اخیر نیز(تاریخ معاصر ایران) رجال این شهر نقش چشمگیری در نوسازی کشور برعهده داشتند که نشان می‌دهد این استان هنوز دارای ثروت انسانی کم‌نظیری است و می‌تواند موجب توسعه آینده این منطقه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سختی طبیعت بیرجند و بیش از ۱۶ سال کم‌آبی، از مشکلات فعلی این منطقه به شمار می‌روند؛ بیان کرد: به عقیده من اگر می‌خواهیم ثروت را در این منطقه افزایش دهیم باید درباره محور آن به بحث بپردازیم. ما باید محوری را برای توسعه ثروت در خراسان جنوبی انتخاب کنیم که بدون شک با شرایط اقلیمی و بی‌آبی آن سازگاری داشته باشد. فکر می‌کنم درحال حاضر پرمخاطره‌ترین و حیاتی‌ترین ماده در این منطقه آب باشد، ما هرکاری انجام می‌دهیم باید در راستای بهره‌وری از آب باشد. باید به دنبال راهکارهایی برویم که در عین حال که کمترین وابستگی را به منابع آبی دارد می‌تواند ثروت را در منطقه توسعه بخشد.

وی در ادامه تبدیل شدن این بحث به یک مورد استراتژیک را امری سخت و پرکار دانست و افزود: مسئولان استانی باید ارزیابی کنند که گردشگری و میراث فرهنگی تا چه حد می‌تواند در محور توسعه نقش جدی داشته باشد. درهرصورت یک محور توسعه‌ای مشخص برای این استان باید درنظر گرفته شود تا همه جهت‌ها متوجه این محور باشد. با تصوری که من از این منطقه دارم، فکر می‌کنم بیش از اینکه صنعت بتواند نجات‌دهنده این استان باشد، فرهنگ و صنایع وابسته به آن است که (با توجه به تاریخچه این منطقه) می‌تواند به عنوان اولین محور توسعه در این ناحیه تأثیرگذار باشد.

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه سخنانش با تأکید بر این مطلب که شکل مدرن صنایع فرهنگی می‌تواند دریایی از اشتغال را برای مردم ایجاد کند و به حوزه‌های مختلفی از جمله آی‌تی، ارتباطات و ... متصل شود، گفت: من از استانداری خراسان جنوبی خواهش می‌کنم ذهن ما را در این بخش روشن کنند و محور توسعه، دورنما و یا نقشه راه این منطقه را برای ما مشخص کنند؛ چراکه همکاران ما در سطح استان‌ها خواستهایی را مطرح می‌کنند که ممکن است ذات این مطالبات با یکدیگر تفاوت داشته باشد. بدون شک برای رفع و پاسخگویی به درخواست‌ها باید محور توسعه‌ای منطقه مشخص باشد.

آخوندی در این خصوص خاطرنشان کرد: ما واقعا از جهت امنیت ملی و اینکه خراسان جنوبی برای کشور ایران نوعی منبع هویتی ایران‌شهری به شمار می‌رود به این استان نیاز داریم و نمی‌توانیم از کنار آن به راحتی عبور کنیم. بهتر است سازمان میراث فرهنگی نیز در این حوزه به کمک استان برود و نقش محوری‌تری را در این بخش ایفا کند. اگر میراث فرهنگی بخواهد محور توسعه در این استان شود می‌توانیم به لایه‌های بعدی آن برویم و اقدامات لازم برای پیشبرد این برنامه را انجام دهیم؛ چون اگر این بحث به برنامه توسعه‌ای بدل شود ده‌ها لایه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نیز می‌توانند در این حوزه کمک موثری باشند، گفت: بخش‌های گوناگون می‌توانند در لایه‌های مختلف برنامه‌ریزی کمک کنند. در عین حال پاسخگویی به مطالباتی که از ما در این جلسه شده، از جمله کمک به شهرداری، تأمین اراضی معوض، تعیین ضوابط معماری منابع تاریخی و ... مشکلی نیست و پس از طبقه‌بندی از سوی دبیرخانه ستاد بازآفرینی به راحتی انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره بحث محلههای هدف در این استان نیز بیان کرد: ابتدا باید تمامی محلههای هدف استان از سوی اداره‌ کل راه و شهرسازی شناسایی و معرفی شوند. پس از این گام از مسئولان بانک مسکن استان درخواست شود تا میزان مصوبات اجرایی شده در این منطقه؛ این که به چه میزان بوده و تا چه حد پیگیری شده روشن شود. این امر بسیار مهم است، چراکه همین اواخر مصوبات زیادی در زمینه ارائه تسهیلات به مناطق فرسوده در بانک مسکن به تأیید رسیده که باید نتایج آن در هر استان را بررسی کنیم. بهتر است برنامه عملیاتی موجود از سوی بانک هر استان تهیه و در جلسات ستاد استانی مطرح شود.

عضو کابینه دولت یازدهم پیرامون شبکه حمل و نقل در استان خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به خشکیدگی منابعی که درحال حاضر در کشور داریم باید برنامه‌های این حوزه را اولویت‌بندی کنیم. به نظر من حمل و نقل هوایی در اولویت منطقه است و بعد از آن بخش ریلی و جاده‌ای دارای جایگاه مهمی هستند.

وی با تأکید بر این مطلب که با توجه به تنگی منابع تاکنون در حوزه جاده‌ای در خراسان جنوبی اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: این اقدامات واقعا چشمگیر و قابل ارائه هستند ولی همچنان نیاز به پیگیری دارد که به این امر نیز رسیدگی می‌کنیم. از سویی دیگر بخش راه‌آهن و کشیده شدن خط ریلی از بیرجند به سمت زاهدان محور بسیار مهمی محسوب می‌شود ولی این اقدام بدون حضور سرمایه‌گذار خارجی اجرایی نخواهد شد چراکه حداقل به ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار هزینه احتیاج دارد. باید دراین بخش پروژه را یا از صندوق توسعه ملی و یا از سرمایه‌گذار خارجی با توجه به تضامین دولتی تأمین مالی کنیم که این امر نیز در دست پیگیری بوده که امید است به سرانجام برسد.

وی در پایان با تأکید براینکه طرح‌های جامع برای تمامی شهرهای استان باید تهیه شود گفت: در اجرای اقدامات لازم در شهرها که شهرداری حضور جدی دارد نیز حتما حمایت شود./

نظر شما