شناسهٔ خبر: 23581 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راه‌های كهگیلویه جان دوباره می‌گیرد

جاده اگر چه سال ۹۴ به گواه كارشناسان از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی برای كشور بود، اما مشكلات اعتباری باعث نشد كه بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی در كهگلیویه و بویراحمد، محرومترین استان كشور راكد بماند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌كل راه و شهرسازی كهگیلویه و بویراحمد، عدم تخصیص اعتبارات به دلیل مشكلات خاص كشور مهمترین معضلی بود كه پروژه‌های عمرانی با آن دست و پنجه نرم می‌كنند ولی با تدبیر مسئولان راه و شهرسازی استان، خوشبختانه اكثر از پروژه‌های راهسازی فعال هستند.

عدم تخصیص بخشی چشمگیری از اعتبارات و بخصوص عدم تخصیص تمام اعتبارات محل ماده ۱۸۰ باعث شد تا حجم مطالبات پیمانكاران بطور نامتعادلی افزایش یابد.

در راستای فعال نگه داشتن پروژه‌های راهسازی، شهرستان كهگلیویه آخرین مقصد مدیران راه و شهرسازی استان بود كه هفته گذشته در نشستی ابتكاری و با حضور نماینده مردم در مجلس، فرماندار شهرستان، بخشداران و پیمانكاران حوزه راهسازی برگزار شد و مشكلات ۳۰ پروژه راهسازی در این شهرستان بررسی شد كه بخشی زیادی از مشكلات نیز مرتفع شد.

در این نشست نماینده مردم شهرستان‌های كهگلیویه، بهمئی، چرام و لنده با اشاره به سوابق اجرایی خود گفت: سال گذشته با توجه به تجارب اجرایی كه دارم،سخت‌ترین و مشكل دار ترین سال اقتصادی برای دولت بود و در بحث تخصیص اعتبارات ابلاغی وضعیت خوبی را شاهد نبودیم.

عدل هاشمی‌پور با قدردانی از  مدیركل راه و شهرسازی و مسئولان و پیمانكاران حوزه راهسازی كه پروژه‌ها را به دلیل كمبود اعتبارات رها نكرده‌اند، بیان داشت: علیرغم مشكلات نقدینگی مسئولان و پیمانكاران كار را رها نكرده‌اند و بخوبی پیش برده‌اند.

در ادامه فرماندار كهگیلویه با اشاره به مشكلات اعتباری بیان داشت: امیدواریم مشكلات مالی پروژه‌های حوزه راه با همكاری نماینده مردم و مدیركل راه و شهرسازی مرتفع شود.

علی پوزش نیز با تقدیر از اقدامات انجام شده در حوزه راه و ابتكار مدیركل راه و شهرسازی در برگزاری این نشست، گفت: به دلیل افت شدید قیمت نفت كشور با مشكلات مالی زیادی همراه شد، اما مسئولان دولت در كشور و استان با تدبیر و امكانات حداقلی توانستند استفاده بهینه ببرند.

همچنین مدیركل راه و شهرسازی استان كهگلیویه و بویراحمد مهم‌ترین مشكل را در خصوص تخصیص اعتبارات دانست و گفت: كارهایی كه تاكنون انجام شده چندین برابر تخصیص‌ها بوده و نشان‌دهنده عزم راه و شهرسازی استان برای تكمیل پروژه‌های راهسازی در استان و در شهرستان كهگیلویه بزرگ است.

 حسن فدایی بیان كرد: نشست‌هایی با مسؤولان ارشد اجرایی و با حضور خود پیمانكاران برگزار كرده‌ایم تا بتوانیم مشكلات آن‌ها را برطرف كرده و پاسخگوی پیشنهادات و انتقادات آن‌ها باشیم.

 وی با تأكید بر اینكه مطالبات پیمانكاران را نیز در دستور كار قرار داده‌ایم و از راه‌های مختلف از جمله اسناد خزانه به دنبال پرداخت بخشی از این مطالبات هستیم، خاطرنشان كرد: پیمانكاران نیز تاكنون همكاری بسیار خوبی داشته‌اند و در زمینه مطالبات خود صبر پیشه كرده‌اند. 

 رفع موانع پروژه‌های راهسازی كهگیلویه

در این نشست تعاملی پیمانكاران پروژه های مختلف شهرستان كهگیلویه مهمترین مشكلات خود را بیان كردند كه عمده مشكلات آنها نیز منابع مالی بود و معارضات محلی و سایر مسائلی كه از سوی آنها بیان شد، از دیگر مشكلات پیمانكاران راهسازی بود.

 پس از سخنان پیمانكاران، فرماندار شهرستان و مدیركل راه و شهرسازی نسبت به رفع مشكلات آنها وعده دادند و راهكارهای رشد سریع تر پروژه ها و همچنین خروج برخی پروژه‌های در ركود بررسی شد و دستاوردهای مهمی نیز به همراه داشت كه با قول همكاری پیمانكاران در قالب مصوبات جلسه درآمد.

 ورودی شهر دهدشت از سمت چرام پروژه‌ای بود كه با قول پیمانكار مقرر شد تا پایان مهرماه به بهره‌برداری برسد و ۱/۵ كیلومتر از این مسیر تا خر تیرماه آسفالت شود. 

محور دهدشت به سوق از مهمترین مباحث این نشست بود كه پیمانكار قطعه اول آن متعهد شد، تا دوماه آینده این پروژه را بهره‌برداری برساند و پیمانكار قطعه دوم آن نیز ۳ كیلومتر از ۶ كیلومتر كل پروژه را تا دو ماه آینده در اختیار مردم قرار خواهد داد.

از دیگر مصوبات این جلسه، آسفالت سه راهی طولیان كه پس از تحویل قیر به پیمانكار بود كه مشكل ۳ كیلومتر از این پروژه محور چرام - دهدشت رفع شد. 

همچنین پروژه ورودی قلعه رئیسی قلعه رئیسی، محورهای برفكون، فاریاب توت و آبریز از مهمترین پروژه‌هایی بودند كه در این نشست بررسی شدند و مشكلات آنها رفع شد./

نظر شما