شناسهٔ خبر: 23653 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد:

لزوم تأسیس مدیریت ویژه بافت‌های تاریخی در شهرداری‌های خراسان جنوبی/ ضرورت صدور مجوزهای لازم جهت ایجاد سازمان بازآفرینی در شهرهای بالای ۲۵هزار نفر

مهدی جعفری مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان جنوبی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر لزوم تأسیس مدیریت ویژه بافت‌های تاریخی در شهرداری‌های استان اعلام کرد: صدور مجوزهای لازم برای ایجاد سازمان بازآفرینی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر امری ضروری در این استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی جعفری مدیرکل اداره راه و شهرسازی در هجدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد: استان خراسان جنوبی سومین استان پهناور ایران با مرکزیت بیرجند، دارای ۶ استان  همجوار بوده و از شرق نیز دارای مـرز مشترکی به طول ۴۶۰  کیلومتر با کشور افغانستان است.

وی در ادامه مساحت کل این استان را ۱۵۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرده و گفت: خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان، ۲۸ شهر، ۲۵ بخش، سه هزار و ۵۶۲ آبادی، ۹۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۷۷۸ آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

جعفری درخصوص پیشینه تاریخی این استان بیان کرد: مدرسه شوکتیه این شهر، سومین مدرسه آموزش به سبک جدید، بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز است از سویی دیگر به علت موقعیت سیاسی و استراتژیک شهر بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲، در این شهر ساخته شده است.  شهر بیرجند، اولین شهر در ایران است که دارای سازمان آبرسانی بوده و پیش از تهران، از لوله‌کشی آب شهری برخوردار شده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه درحال حاضر این استان دارای ۱۸۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی، ۱۶۴ بافت تاریخی و فرسوده است گفت: درکل مجموع مساحت محلات هدف شناسایی شده در استان ۷۴۴ هکتار است که بیشترین میزان آن متعلق به شهر بیرجند گزارش شده است.

این مقام مسئول در ادامه از برگزاری ۳۴ جلسه ستاد بازآفرینی استانی و تصویب ۱۴۱ بند در این جلسات خبر داد و گفت: در این راستا نیز ۴۱ جلسه توانمندسازی که ۲۵ مورد آن مربوط به حوزه استانی و ۱۶ مورد دیگر برای حوزه شهرستانی بوده است برگزار شده و نزدیک به ۳۲ بحث نیز به تصویب رسیده است.

جعفری با بیان اینکه استان خراسان جنوبی دارای مرز مشترک به طول ۴۶۰ کیلومتر با  کشور افغانستان و منابع غنی معدنی و قطب آموزشی شرق کشور است گفت: این استان با وجود قابلیت‌های بالا و لزوم اجرای زیرساخت‌های انتقال سریع‌تر نیروهای دفاعی به شرق کشور فاقد راه‌آهن و آزادراه بوده و سهم ناچیزی از بزرگراه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در طول سخنانش درخصوص اقدامات انجام شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این استان بیان کرد: این شرکت تا کنون ۵ طرح بهسازی نوسازی، توانمندسازی و موضعی، ۱۰ پروژه اجرایی در حوزه بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی، ارائه ۱۳۰ واحد تسهیلات در طول سال گذشته و ۱۹ مورد فعالیت‌های آموزشی و مطالعاتی پیرامون حمایت از پایان‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای مدیران و سایر کنشگران را اجرا کرده است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی در ادامه ساخت مرکز بهداشت، دبستان، سالن ورزشی، خانه محله، راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری بیرجند و مطالعات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده این شهر را به عنوان نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این استان اعلام کرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش انتقال پادگان ۰۴ ارتش به خارج از شهر بیرجند، راه‌اندازی دو دفتر تسهیل‌گری در این شهر و تبدیل اراضی ستاد تیپ  ۳ انصارالرضا از کاربری نظامی به مجموعه فرهنگی و ورزشی با نام تالار غدیر را از اقدامات شاخص انجام شده در حوزه بهسازی و نوسازی در این استان نام برد و گفت: مواردی ازجمله آموزش ساکنان بافت فرسوده، آموزش مدیران شهری و کارشناسان، برگزاری نمایشگاه کاریکاتور و مسابقات عکاسی در بافت‌های  فرسوده، چاپ و نشر کتاب، کتابچه، تراکت و برشور در راستای احیا و بهسازی نوسازی بافت‌های فرسوده، تهیه تیزرها و بنرهای تبلیغاتی در راستای اعطای تسهیلات تشویقی، برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی جهت مدیران، کارشناسان، ساکنان و دانش آموزان، برگزاری  همایش‌های حوزه بازآفرینی
 و بازدیدهای  میدانی جهت کسب تجربه‌های بازآفرینی نمونه اقدامات انجام گرفته در زمینه آموزش ساکنین محله‌های هدف طی سال‌های گذشته تا کنون در این استان به شمار می‌رود.

جعفری در ادامه با اشاره به این مطلب که تاکنون اقدامات خوبی از سوی سایر دستگاه‌های مرتبط در استان انجام گرفته است گفت: براساس جلسات برگزار شده استانی پیشنهادها و راهکارهایی از سوی اعضای ستاد و سایر دستگاه‌ها اعلام شده که بخشی از آن به شرح زیر است:

- در کلیه شهرهای تاریخی استان مدیریت ویژه بافت‌های تاریخی در شهرداری تاسیس شود.

- جهت تاسیس سازمان بازآفرینی در شهرهای بالای ۲۵هزارنفر مجوزهای لازم صادر شود.

- با توجه به عدم وجود فضاهای خدماتی مانند مدرسه ، درمانگاه و .....در بافت‌های فرسوده و محلات هدف بازافرینی، پیشنهاد می‌شود جهت تامین کاربری‌های فوق از محل املاک وزارت راه و شهرسازی،اراضی لازم تامین شود.

-اعطای تسهیلات با شرایط ویژه در مناطق محروم ( پرداخت یارانه قبل از فروش اقساطی)صورت پذیرد.

- ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهربیرجند با جمعیت حدود ۲۹هزار نفر  محوریت وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها)، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، استانداری و شهرداری‌بیرجنددر دستور کار قرار گیرد.

-دفاتر تسهیل‌گری در شهرستان‌ها جهت تسریع در روند احیا و بازآفرینی محلات راه اندازی شود.

-با توجه به وجود پایانه‌های مرزی و راه‌های ترانزیت در منطقه و به جهت جایگاه ویژه توسعه حمل و نقل ترکیبی کالا در امر توسعه اقتصادی کشور و به لحاظ جذب سرمایه‌گذار و افزایش رونق اقتصادی منطقه ، ایجاد بندر خشک در خراسان جنوبی ، پیشنهاد می‌شود.

- اعطای تسهیلات به منظور ایجاد فضاهای خدماتی در محلات هدف بازآفرینی و مسکن مهر و واگذاری زمین با کاربری تجاری به شهرداریها با قیمت کارشناسی جهت هزینه کرد در اینگونه فضاها.

- انتقال آب شرب و صنعتی به استان.

نظر شما