شناسهٔ خبر: 23693 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خبر داد:

تهیه‌ طرح و الگوسازی برای احیای محور فتحعلی‌شاهی کرمان

بازدید اعضاء هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به همراه مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان از محور تاریخی و هم‌چنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر کرمان بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره راه و شهرسازی استان کرمان، عضو هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در حاشیه‌ بازدید از محور تاریخی و هم‌چنین سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر کرمان از ارایه‌ طرح و الگوسازی برای بازگشایی محور فتحعلی‌شاهی شهر کرمان در آینده‌ نزدیک خبر داد.

هوشنگ عشایری در خصوص سفر به کرمان گفت: با پی‌گیری‌هایی که مدیرکل راه و شهرسازی در رابطه با لزوم حضور شرکت بهسازی برای ساختار تاریخی و قدمت دیرینه شهر کرمان داشتند و تقاضاهایی که از سوی مسئولان استان و شهر کرمان مبنی بر رسیدگی به برخی موضوعات، به‌ویژه در محله‌های مورد هدف از جمله سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی شهر کرمان داشتند و هم‌چنین آقای استاندار مواردی مطرح کرده بودند و انتظار داشتند حتماً مجموعه‌ای از شرکت عمران وبهسازی در کرمان حضور پیدا کند.

وی با اشاره به بازدید از بافت تاریخی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهر کرمان گفت: یکی از انتظارات این بود که برای بخشی از محور فتحعلی‌شاهی که باقی مانده، اقداماتی را با مشارکت شهرداری انجام دهیم و متعاقب توافقی که در گذشته انجام شده بود، اما معطل مانده بود، مقرر شد یک طرح الگویی ارایه شود.

هوشنگ عشایری افزود: از بُعد ترافیکی، بازگشایی این محور بسیار مطلوب بوده، اما متاثر شدم که چرا بدنه‌ی این محور، آن‌گونه که به مفهوم بافت تاریخی و در خور شهر کرمان است، شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: در این محور، جاه‌هایی که رها شده، شرایط نامطلوبی دارد و جاه‌هایی هم که ساخته شده، آپارتمان‌های چندطبقه، بدون فرم تاریخی و منظمِ منظر شهری ساخته شده که انتظار می‌رود این محور احیا شود.

وی بیان کرد: برای تحقق این انتظار، الزاما باید الگوسازی کنیم که برای ۲۴۰ متر باقی‌مانده‌ی این مسیر، توسط هم‌کاران ما در شرکت مادر تخصصی، طی مدت سه ماه طرحی تهیه می‌شود و در اختیار اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار می‌گیرد تا شهرداری و راه و شهرسازی، مطابق این طرح عمل کند و الگویی باشد برای سایر بخش‌های این محور که آزادسازی شده است.

وی افزود: در این طرح، نحوه‌ی مداخله‌ی کف‌سازی، بدنه‌سازی و حتی پروژه‌های قابل‌تعریف دیده خواهد شد.

وی با بیان این‌که از پروژه‌های متعددی که شهرداری انجام داده از جمله مرمت حمام باغ‌لـله نیز بازدید کردیم، گفت: مرمت این حمام تاریخی شرایط خوبی داشت و تاکید شد اگر کمکی از دست ما برمی‌آید، حاضر به هم‌کاری هستیم.

وی افزود: در سکونت‌گاه غیررسمی فیروزآباد هم پروژه خوبی اجرا کردیم که یک فرهنگ‌سرا شامل کتاب‌خانه، تالار و مجموعه کلاس‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان سرای محله به مردم خدمت‌رسانی کند.

وی ادامه داد: این مجموعه بیش از ۹۵ درصد پیش‌رفت دارد و آماده تحویل به شهرداری، تجهیز و بهره‌برداری است.

وی هم‌چنین گفت: برای بسترسازی مناسب در جهت هویت بخشی و ارتقای کیفیت زندگی مردم شهر کرمان توافق‌هایی بین ما و شهرداری انجام شد که امیدواریم مجموعه‌ این توافقات منجر شود به این‌که شهر دارای ارزش کرمان، هویت اصلی خود را بیش‌ از پیش پیدا کند و ارتقای سطح کیفی مردم را در پی داشته باشد.  

نظر شما