به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرامرز سروی با بیان اینکه کنترل هواپیما در شرایط جوی «ویندشیر» که اصطلاحا به آن قیچی باد هم می گویند به مهارت بالایی نیاز دارد که خوشبختانه خلبان آرجی ۱۰۰ روز گذشته توانست با کم ترین میزان خسارت هواپیما را در این شرایط جوی خاص کنترل کند.
وی تاکید کرد: این پدیدههای جوی منحصر به ایران نیست و این دست از سوانح در تمام فرودگاههای دنیا میتواند اتفاق بیفتد که البته میزان خسارت آن بستگی به میزان تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات خود هواپیما و قدرت آن و مهمتر از همه مهارت خلبان در کنترل هواپیما دارد.
معاون ماهان ایر با بیان اینکه خوشبختانه با رشد تجهیزات، این سوانح به حداقل رسیده است، ادامه داد: در سانحه روز گذشته که هواپیمای ماهان به دلیل شدت باد از باند خارج شد، خوشبختانه خسارت زیادی ندید و به زودی تعمیر و به ناوگان برمی گردد.
سروی در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا نمیتوان با پیش بینی وضعیت هوا و اطلاعات سازمان هواشناسی از این سوانح جلوگیری کرد، تاکید کرد: ویندشیر و یا قیچی باد، پدیده جوی غیر قابل پیش بینی است و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و سازمان هواشناسی نمی تواند وقوع این پدیده را پیش بینی کند و یا زمان احتمال وقوع آن را تخمین بزند.
وی ادامه داد: هواپیما دقیقا در حین فرود و نشستن در باند درگیر ویندشیر شد که در نهایتا هم قیچی باد هواپیما را از باند خارج کرد. اصطلاحا گفته می شود که در این شرایط باد، جریان هوا را قیچی می کند و در زمان فرود هم موتورهای هواپیما خاموش است و این بحرانیترین شرایطی است که خلبان در آن قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روز گذشته -۳۰ خرداد- یک فروند هواپیمای آرجی ۱۰۰ متعلق به ماهان به دلیل شدت باد از باند فرودگاه خارک خارج شد و با برخورد دماغه به زمین چرخ جلوی هواپیما کج شد. این هواپیما حامل ۷۹ مسافر و ۹ خدمه بود که به هیچ از مسافران آسیبی وارد نشد.
نظر شما