شناسهٔ خبر: 23819 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رونق صنعت حمل و نقل هوایی کردستان گامی به سوی توسعه پایدار

فرودگاه سنندج کردستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسل‌های بالایی در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی بوده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه زیرساخت‌های لازم برای توسعه فرودگاهی در این استان مهیا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، فرودگاه‌ها یکی از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع پیشرفته به شمار می‌روند و به دلیل برخورداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مختلف در کمک به رشد اقتصادی کشورها و ایجاد توسعه پایدار، نقش بسیار مهمی دارند.

امروزه اهمیت فرودگاه‌ها به اندازه‌ای بالا است که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان لوکوموتیو اقتصادی هر کشور نام می‌برند و وجود فرودگاه‌های کارآمد در هر منطقه را یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی آن منطقه می‌دانند.

استان کردستان یکی از استان‌هایی است که با وجود دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم برای توسعه حمل و نقل هوایی، تنها دارای یک فرودگاه در مرکز استان آن هم با تعداد بسیار محدود پرواز و یک فرودگاه در حال ساخت در شهرستان سقز است.

استان کردستان به دلیل مرزی بودن و ارتباط با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و در راستای توسعه پایدار خود نیاز مبرمی به توسعه حمل و نقل هوایی دارد اما هم اکنون تنها فرودگاه این استان با دارا بودن تنها یک پرواز رفت و برگشت آن هم به تهران به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای این استان نیست.

مدیر فرودگاه‌های استان کردستان در این رابطه می‌گوید: فرودگاه سنندج از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و سیستم ناوبری ترمینالی و فرودگاهی در وضعیت کاملا مطلوبی قرار دارد و یکی از فرودگاه‌های آماده کشور است.

علی سیف زاده با بیان اینکه فرودگاه سنندج با وجود امکانات و تجهیزات مناسب، بدلیل محدودیت ناوگان تنها دارای یک پرواز رفت و برگشت به تهران است افزود: این تعداد پرواز به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم استان نیست.

وی اظهار کرد: فرودگاه سنندج از زیرساخت های لازم برای افزایش تعداد پروازها برخوردار بوده و هیچگونه محدودیتی در این زمینه ندارد و این ظرفیت وجود دارد که روزانه حداقل ۱۰ پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه صورت گیرد.

مدیر فرودگاه‌های استان کردستان ادامه داد: استان کردستان حداقل در فصل تابستان و بهار نیاز به سه پرواز در زمان‌های مختلف از جمله اول وقت اداری و غروب دارد و در فصل زمستان نیز حداقل به دو پرواز نیازمند است.

وی افزود: هم اکنون در فرودگاه سنندج روزانه فقط یک پرواز رفت و برگشت داریم، بجز روزهای چهارشنبه که دو پرواز دارد آن هم در دو تایم بسیار نامناسب اول صبح و ۱۲ ظهر انجام می‌شود.

سیف زاده با بیان اینکه بحث افزایش پروازها نیازمند پیگیری مقامات استانی است و تاکنون نیز اقداماتی در این راستا انجام شده است گفتبا توجه به اینکه فرودگاه‌ها به نوعی در توسعه منطقه‌ای و استانی تاثیرگذار هستند و زیرساخت‌های لازم نیز در این راستا در استان فراهم است می‌طلبد پیگیری‌ها در این زمینه بیشتر شود.

وی در ادامه به بحث پروازهای خارجی نیز اشاره کرد و افزود: پروازهای خارجی موضوع مهم دیگری است که با توجه به هم مرز بودن استان کردستان با کشور عراق و قرار گرفتن در کانون مبادلات تجاری می‌تواند فرصت بسیار ارزشمندی به شمار آید.

مدیر فرودگاه‌های استان کردستان با بیان اینکه برای پروازهای خارجی باید تقاضا وجود داشته باشد اظهار کرد: پرواز سلیمانیه در سال‌های گذشته حدود دو سال انجام شد اما بدلیل برخورد با زمان تحریم‌ها و محدودیت قطعات هواپیمایی و عدم صرفه اقتصادی لغو شد.

به گفته وی هم اکنون شرکت‌های خارجی درصدد دریافت مجوز برای راه اندازی پرواز از سنندج به استانبول هستند اما تاکنون انجام نشده و در مرحله صدور مجوز مانده است.

وی در ادامه به فرودگاه در دست احداث سقز نیز به عنوان یکی دیگر از فرودگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: این فرودگاه از چند سال پیش استارت خورده اما بدلیل کمبود اعتبارات تاکنون عملیاتی نشده است.

سیف زاده افزود: در این راستا اواخر سال ۹۴ جلسه‌ای میان استانداری کردستان و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هواپیمایی کشور تشکیل و توافقات خوبی انجام شد و استارت جدی آن از امسال زده شده است.

نظر شما