شناسهٔ خبر: 23820 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

ارزیابی نمایندگان مجلس از علت شکایت رژیم صهیونیستی؛

خرید هواپیما از بوئینگ راهی برای ورود ایران به بازار جهانی/ ترس صهیونیست‌ها از نزول جایگاه اقتصادی در آمریکا/ تلاش صهیونیست‌ها برای لغو قرارداد ایران‌ایر و بوئینگ/ جدیت دستگاه دیپلماسی در اجرای معامله با بوئینگ

بوئینگ نمایندگان مجلس معتقدند خریدوفروش هواپیما میان بوئینگ و ایران راهی برای ورود ایران به بازار جهانی و به‌ خطر افتادن جایگاه اقتصادی رژیم‌صهیونیستی در آمریکاست، با این حال شکایت اسرائیل از بوئینگ برای معامله با ایران بی‌ثمر بوده و قابل پیگیری در محاکم بین‌المللی نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ هفته گذشته بود که رویترز اعلام کرد قرار است ایران ایر ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ خریداری کند و بعد از آن بود که بوئینگ ضمن تأیید ورود دو شرکت به مذاکراتی جهت معامله گفت لازم است دولت آمریکا نیز روند این قرارداد را تأیید کند که در ادامه این تأیید نیز صورت گرفت.

بعد از انتشار خبر تأیید مذاکرات خرید و فروش هواپیمای بین ایران ایر و بوئینگ از سوی دولت ایالات متحده، یک سازمان اسرائیلی واقع در آمریکا که از ابتدا از عقد این قرارداد دل خوشی نداشت اعلام کرد از شرکت بوئینگ در دادگاهی آمریکایی شکایت می‌کند. رژیم صهیونیستی پیش از این از شرکت های آمریکایی خواسته بود به دلیل حمایت ایران از گروه‌های تروریستی به خصوص حماس، نباید با این کشور وارد معامله شوند.

علیرغم تمام تلاش های اسرائیل، بازار وال استریت واکنش مثبتی نسبت به قرارداد احتمالی شرکت بوئینگ با ایران نشان داد تا جایی که صرف انتشار خبر فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ایران، ارزش سهام این شرکت افزایش یافت از این رو این معامله در فضای رقابتی که بوئینگ با رقبای اروپایی خود مثل ایرباس دارد، بسیار مهم محسوب می شود تا از این شرکت که قرارداد مشابهی را اواخر سال گذشته با ایران منعقد کرده است، عقب نماند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوهایی که با خانه ملت داشتند ارزیابی خود از علت عصبانیت رژیم صهیونیستی نسبت به معاملات تجاری بین المللی ایران را، هراس این رژیم از ورود ایران به بازار جهانی و تبدیل شدن به یک قدرت عنوان کرده و عقد قرارداد میان ایران ایر و بوئینگ را به نفع دو شرکت قلمداد کردند. متن گفت‌وگوها را در ادامه می خوانید:

یوسفیان‌ملا: محاکم بین‌المللی حق ورود به قضیه خرید هواپیما از بوئینگ را ندارند/هیچ شکافی در قرارداد میان ایران و بوئینگ نیست

عزت الله یوسفیان ملا در واکنش به شکایت اسرائیل از شرکت بوئینگ به علت عقد قرارداد برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری گفت: این شکایت حاکی از عدم حضور سهامداران یهودی در شرکت بوئینگ است که اگر این افراد در این شرکت حضور داشتند هیچگاه کار به شکایت نمی‌رسید و قطعا خیلی پیشتر از این با لابی‌ها، قراردادی منعقد نمی‌شد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های بوئینگ و ایرباس خصوصی بوده و دولتی نیستند، گفت: لابی صهیونیسم بعد از اینکه نتوانست در پشت پرده فعالیتی علیه قرارداد میان ایران و بوئینگ داشته باشد به شیوه شکایت از این شرکت در مجامع بین المللی روی آورده است.

وی افزود: اسرائیل از ورود ایران به بازار جهانی عصبانی است و اگر درصدی این قرارداد را باعث متضرر شدن ایران می دانست هیچگاه به این قضیه ورود پیدا نمی کرد لذا باید این اطمینان را داشته باشیم که در زمینه عقد قرارداد اشتباهی نکرده ایم.

یوسفیان ملا ادامه داد: از طرف دیگر باید در نظر داشت در مجامع بین المللی هر معامله ای که بین دو شرکت یا دو دولت منعقد می شود اگر در چارچوب باشد، به لحاظ حقوق بین الملل نیز مشکلی نخواهد داشت لذا مجامع حقوقی بین المللی نمی توانند به آن ایرادی وارد کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تأکید بر اینکه محاکم بین المللی حق ورود به قضیه قرارداد میان ایران و بوئینگ را ندارند، گفت: از آنجایی که جایگاهی برای شخص ثالث در معاملات دوجانبه قرار داده نشده است، ورود کشور دیگر غیرقانونی است و نمی تواند در عرصه بین الملل جایگاهی داشته باشد.

یوسفیان ملا همچنین تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان ملل رژیم صهیونیستی را به عنوان اولین تروریست دولتی در دنیا می شناسد چنانچه بسیاری از ترورهای بین المللی را گردن گرفته است در حالی که این سازمان هیچ قطعنامه ای ندارد که ایران به صراحت حامی تروریسم معرفی شده باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قرارداد میان ایران و شرکت بوئینگ هیچ شکافی ندارد لذا هیچ محکمه بین المللی و هیچ دولت دیگری نمی تواند مانع اجرای آن باشد.

دهقانی فیروزآبادی: عصبانیت رژیم صهیونیستی از اهمیت جایگاه ایران در بازار جهانی است/ عدم امکان لغو قرارداد ایران و بوئینگ

کمال دهقانی فیروزآبادی در واکنش به تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب فضای معامله میان ایران و بوئینگ گفت: قراردادها تابع حقوق بین الملل هستند و مسئولیت هایی که کشورها در قالب قراردادها به صورت دوجانبه دارند، یک بحث حقوقی است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: قرارداد میان دو کشور تابع عرف و قوانین بین الملل بوده و باید از سوی کشورها محترم شمرده شود لذا اگر طرف سومی بخواهد از این قرارداد شکایت کند ممکن است به خاطر قراردادهایی باشد که به موجب این قرارداد تحت الشعاع قرار می گیرد که البته آن نیز مسأله ای میان رژیم صهیونیستی و شرکت بوئینگ بوده و ربطی به جمهوری اسلامی ندارد.

وی در ادامه در خصوص امکان قدرت لابی صهیونیست برای لغو قرارداد ایران با بوئینگ گفت: اگر قرار باشد قراردادها ضمانت اجرایی نداشته باشد و به سادگی لغو شود سنگ روی سنگ بند نمی شود لذا اگر شرایط به گونه ای صورت گیرد که قرارداد میان ایران و بوئینگ فسخ شود باید ضرر و زیان آن نیز به ایران پرداخت شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص اهمیت قرارداد میان ایران و بوئینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری خاطرنشان کرد: این قرارداد آنقدر مهم بود که حتی با انتشار خبر آن ارزش سهام شرکت بوئینگ در بازار جهانی افزایش پیدا کرد که این امر بیانگر جایگاه مهم ایران در بازار جهانی است که همین امر نیز باعث عصبانیت رژیم صهیونیستی شده است.

رحیمی: تلاش رژیم صهیونیستی برای لغو قرارداد میان ایران و بوئینگ بی‌ثمر است

علیرضا رحیمی در واکنش به تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب فضای معامله میان ایران و بوئینگ گفت: نگاه لابی صهیونیست نگاهی تخریب آمیز در فضای پسابرجام است چنانچه در زمان برجام نیز تلاش می کردند مذاکرات نتیجه ندهد و جلوی هرگونه توافقی را بگیرند اما با نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران برای برقراری تعامل با سایر کشورها این تلاش ها نتیجه نداد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: بعد از اینکه تلاش های اسرائیلی ها برای نتیجه ندادن برجام حاصلی نداشت و شکست سنگینی را برای دشمنان ما به خصوص صهیونیست‌ها رقم زد، آنها سعی کردند از طرق دیگر با ایران و پیشرفت های کشورمان مقابله کنند.

وی افزود: هراس رژیم صهیونیستی از شکسته شدن فضای ایران هراسی است که سال ها برای آن زحمت کشیده بود و امروز به شدت برای آنها هزینه‌بر بوده است همچنین شکسته شدن این فضا در پسابرجام تا جایی ادامه داشت که توانست ظرفیت تجارت و سرمایه گذاری به نفع ایران را شکل دهد که تحمل این موضوع برای اسرائیل دیگر قابل تحمل نبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه ای که در دوره مذاکرات داشتیم، قطعا تلاش آنها برای برهم زدن توافقات صورت گرفته بین ایران و بوئینگ بی ثمر خواهد بود و ارائه بین المللی به نفع ایران است که پذیرفته امروز یکی از قدرت های جهان هستیم.

فلاحتی: آمریکا دلارهای خود را برای خوش‌آمد لابی صهیونیست به‌خطر نمی‌اندازد

فرهاد فلاحتی نیز در واکنش به شکایت اسرائیل از بوئینگ برای ممانعت از فروش هواپیما به ایران، گفت: از آنجایی که رژیم صهیونیستی در شرایط پسابرجام به علت برخی گشایش‌ها برای کشورمان بیشترین خسارت را می بیند، انتظاری جز مخالفت این رژیم با برخی از معاملات تجاری بین المللی ایران نمی رفت.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه معاملات تجاری بین المللی بین کشورها امری طبیعی است، گفت: با این حال، رژیم صهیونیستی با خریداری ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ از سوی ایران، منافع خود را در خطر می بیند و تلاش دارد با هر بهانه ای جلوی این اتفاق را بگیرد.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بهانه امروز رژیم صهیونیستی حمایت ایران از حزب الله، حماس و به طور کل جریان مقاومت در منطقه است که این حمایت را تروریسم تلقی می کنند در حالی که تروریسم واقعی زائیده رژیم غاصب صهیونیستی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان علت مخالفت اسرائیل برای فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را هراز از ورود کشورمان به بازار جهانی دانست و خاطرنشان کرد: در اینکه لابی صهیونیستی در ایالات متحده از نفوذ بالایی برخوردار است شکی نیست اما در مباحث اقتصادی، کشورها به منافع خود نگاه می کنند لذا به نظر نمی رسد آمریکا چند صد میلیارد دلار خود را به خاطر رژیم صهیونیستی به خطر بیاندازد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: هراس اسرائیل از افزایش ضریب حمل‌ونقل هوایی ایران است/ دستگاه دیپلماسی با قدرت معامله با بوئینگ را ادامه دهد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی مخالفت اسرائیل با فروش هواپیمای مسافربری از سوی شرکت بوئینگ به ایران را دور از ذهن ندانست و گفت: صهیونیست‌ها همواره با فعالیت‌های انسانی مخالف بوده و کشورها را از حق مسلم خود محروم دانسته اند و در این راه از تلاشی مضایقه نمی‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با محکوم کردن دلیل رژیم صهیونیستی برای شکایت از شرکت بوئینگ گفت: اسرائیل به بهانه حمایت ایران از حماس به ما تهمت تروریست می زند در حالی که خود آنها نطفه تروریسم را در دنیا کاشته و پرورش داده اند.

وی افزود: امروز که شرکت بوئینگ با مجوزهای بین المللی اقدام به عقد قرارداد با ایران برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری کرده است، لازم است دستگاه دیپلماسی بسیار فعال باشد و حتی اقدام به شکایت از رژیم صهیونیستی به خاطر کشتار و رفتارهای تروریستی باشد که این رژیم در قبال ایران صورت داده است.

جعفرزاده در ادامه هراس رژیم اسرائیل از افزایش ضریب حمل و نقل هوایی ایران را دلیلی بر مخالفت این رژیم برای فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران عنوان کرد و گفت: معامله ایران و بوئینگ بر اساس مجوزهای قانونی بین المللی بوده و دستگاه دیپلماسی باید به دور از عملکرد منفعلانه، با قدرت پای اجرای مفاد این معامله بایستد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص احتمال لغو قراداد فروش هواپیما به ایران به علت نفوذ لابی صهیونیست در آمریکا خاطرنشان کرد: اگر روزی این قرارداد لغو شود جای شک و شبهه ای نمی ماند که ایالات متحده نسبت به لابی صهیونیست از ضعف عملکرد برخوردار است و نمی تواند به صورت مستقل از آن عمل کند لذا برای خود آمریکا بهتر است این قرارداد هرچه سریع تر به مرحله اجرا درآید./

نظر شما