شناسهٔ خبر: 23930 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر بنادر و دریانوری شهید باهنر خبر داد:

ثبت جهانی ساعت آفتابی به شکل لوگو سازمان بنادر در بندر شهید حقانی

محمد محسنی همزمان با اعتدال تابستانی، ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی به شکل لوگوی سازمان بنادر که در بندر شهید حقانی بندرعباس رونمایی شده، در اطلس بین المللی ساعت‌های آفتابی ثبت جهانی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی مدیر بنادر و دریانوری شهید باهنر ضمن اعلام این خبر گفت: این ساعت به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در رصدخانه دانشگاه کاشان با صرف ۳۰۰ میلیون ریال هزینه ساخته شده است.

وی افزود: این ساعت همزمان با طولانی‌ترین روز سال با درخواست انجمن نجوم خلیج فارس در اطلس جهانی ساعت‌های آفتابی در کشور ایتالیا با شماره IR۰۹ ثبت شد.

محسنی گفت: ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی بندر شهید حقانی با الهام از لوگوی سازمان بنادرکه شامل سکان کشتی و لنگر است، طراحی و ساخته شده است.

به گفته این مقام مسئول، این سازه نجومی با ارتفاع نزدیک به چهار متر از نوع استوایی با قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران و تعیین نیم‌روز یا همان لحظه اذان ظهر به افق بندرعباس طراحی شده است.

محسنی قابلیت نمایش تقویم را از دیگر ویژگی‌های این ساعت آفتابی دانست و گفت: نمایش تقویم در ساعت‌های آفتابی استوایی معمول نبوده و این قابلیت را می‌توان منحصر به فرد دانست.

مدیر بنادر و دریانوری شهید باهنر افزود: یکی از مهمترین قابلیت‌های این سازه نجومی کاربرد حلقه اعتدالی برای تعیین اعتدالین و انقلابین یعنی روزهای نخست هر فصل است .

وی اضافه کرد: مشخص کردن روز جهانی دریانوردی "نهم مهر" برابر با ۳۰ سپتامبر در گاه شماری میلادی از دیگر قابلیت‌های تقویم در این ساعت آفتابی است.

این مقام مسئول گفت: اسکلت اصلی سازه از فولاد و دو صفحات ساعت از جنس فلز استیل ساخته شده و برای تزئین سازه، از نقوش هخامنشی بر روی صفحه ساعت، همچنین نقوش اسلیمی از جنس فلز برنج بر بدنه سازه استفاده شده است.

شایان ذکر است، گاه‌شماری ایرانی که دقیق‌ترین گاه‌شماری جهان به شمار می‌رود بر اساس تعیین دقیق اعتدال بهاری یا لحظه تحویل سال محاسبه می‌شود.

گفتنی است، با ساعت این آفتابی استوایی، حلقه اعتدالی پس از حدود ۷۰۰ سال دوباره در ایران احیا شد.

نظر شما