شناسهٔ خبر: 24006 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس مطرح کرد:

ضرورت توجه جدی به معضل حاشیه نشینی در برنامه ششم توسعه/ معیشت عامل اصلی مهاجرت و حاشیه‌نشینی است/ شهرداری نوسازی بافت‌های فرسوده را مورد توجه قرار دهد

سیدمهدی مقدسی عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس بر ضرورت توجه جدی به معضل حاشیه نشینی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و افزود: طرحی در وزارت کشور در حال آماده سازی است که در این زمینه مجلس آماده هر نوع همکاری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی، سیدمهدی مقدسی نسبت به رفع  معضل حاشیه‌نشینی در برنامه چهارم و پنجم توسعه انتقاد کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تمامی کاستی‌هایی که در رابطه با این پدیده در برنامه چهارم و پنجم توسعه وجود داشته را در برنامه ششم توسعه جبران کنیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ساماندهی معضل حاشیه‌نشینی عزم ملی وهمت همگانی دستگاه‌ها را می‌طلبد، تصریح کرد: از آنجایی که ساماندهی حاشیه نشینان از عهده و توان دستگاه هایی مانند شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضائیه به تنهایی خارج است بنابراین بانک ها  و وزارت کشور باید با محوریت شهرداری برای ساماندهی این معضل اقدام کنند.

تاکید بر جدی گرفتن معضل حاشیه نشینی

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر جدی گرفتن معضل حاشیه نشینی،  خواستار مدیریت این معضل قبل از شکل گیری شد و گفت: به صورت جدی موضوع حاشیه نشینی را در فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس مطرح خواهیم کرد و سعی می کنیم حساسیت های لازم را نسبت به مدیریت این معضل داشته باشیم.

مقدسی ادامه داد: در رابطه با ساماندهی و مدیریت معضل حاشیه نشینی طرح هایی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد و در دست بررسی است اما هنوز جزئیات این طرح ها به مجلس ارائه نشده است.

دستگاه ها برای کاهش و مدیریت پدیده حاشیه نشینی از تمامی اهرم ها و فرصت ها استفاده کنند

وی با تاکید بر اینکه دستگاه ها برای کاهش و مدیریت پدیده حاشیه نشینی باید از تمامی اهرم‌ها و فرصت‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: اقدامات یک دستگاه به تنهایی و بدون همکاری سایر دستگاه ها چاره ساز نیست بلکه همت تمامی دستگاه های اجرایی و سیستم بانکی را می طلبد.

اکثر حاشیه نشینان از اقشار ضعیف جامعه هستند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم، با بیان اینکه اکثر حاشیه‌نشینان از اقشار ضعیف جامعه هستند، ادامه داد: اکثر افرادی که از مناطق محروم و روستا به سمت کلانشهرها مهاجرت می کنند افرادی هستند که هیچ گونه تمکن مالی نداشته بنابراین در حاشیه شهرها اقدام به ایجاد سکونت های غیررسمی، ناامن و غیرمجاز می کنند که این سکونت‌های غیرمجاز با وقوع کوچکترین حادثه ای مانند سیل و زلزله خسارات زیادی را چه از نظر جانی و چه ازنظر مالی به این افراد تحمیل می‌کند.

شهرداری مقاوم سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده حاشیه شهرها را مورد توجه قرار دهد

مقدسی با تاکید بر اینکه شهرداری مقام سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را مورد توجه قرار دهد، افزود: شهرداری با تخصیص امتیازاتی در خصوص عدم اخذ عوارض و همچنین ارائه بسته های تشویقی ارزان قیمت باید تلاش جدی در راستای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده داشته باشد.

معیشت عمده عامل مهاجرت روستاییان و روی آوردن آنها به حاشیه‌نشینی/۷۰ درصد جمعیت فعلی کشور در شهرها ساکن هستند

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دهم، موضوع معیشت را عمده عامل مهاجرت روستاییان و روی آوردن آنها به حاشیه‌نشینی عنوان کرد و  به خانه ملت گفت: بی‌توجهی نسبت به اشتغال و تامین معیشت روستاییان زمینه مهاجرت آنها را به کلانشهرها فراهم کرده به طوری که بالای ۷۰ درصد جمعیت فعلی کشور در شهرها ساکن هستند بنابراین موضوع معیشت و مشکلات اقتصادی مهمترین عوامل مهاجرت روستاییان و روی آوردن آنها به حاشیه نشینی است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه برخی افرد ساکن در مناطق حاشیه‌نشین این مناطق را برای اهالی آن ناامن کرده اند، تصریح کرد: در گزارش هایی که از سوی نیروی انتظامی و قوه قضائیه ارائه می‌شود چنین موضوعی به روشنی مشهود است؛ متاسفانه فقر فرهنگی و اجتماعی در برخی از مناطق حاشیه نشین به وفور دیده می شود و افراد متخلف در این مناطق از انجام هیچ کاری ابایی ندارند. /

نظر شما