شناسهٔ خبر: 24044 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی:

شهر باسمنج بصورت منفصل در طرح جامع کلانشهر تبریز منظور شده است

اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در طرح جامع تبریز که در دست تهیه است شهر باسمنج بصورت منفصل در طرح جامع کلانشهر تبریز منظور شده، گفت: تاکنون حریم شهر باسمنج مصوب نشده و شورای شهرسازی باید در این مورد تصمیم بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، توحید اخلاقی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان در تشریح طرح جامع تفضیلی شهر باسمنج گفت: در طول سال‌های ۹۰ تاکنون جلسات کارشناسی و کمیته فنی این طرح برای بررسی پیشنهادات برگزار شده و آخرین کارگروه در اردیبهشت سال ۹۵ این طرح را تصویب کرد.

وی افزود: در این طرح در ابتدا مساحت شهر ۱۹۸.۲ هکتار پیش‌بینی شده و ۱۱ هزار و ۱۹۰ نفر جمعیت پایه در نظر گرفته شده بود.

اخلاقی در عین حال یادآور شد: در طرح جامع تبریز که در دست تهیه است شهر باسمنج منفصل به تبریز شده هر چند تاکنون حریم شهر باسمنج مصوب نشده که شورای شهرسازی باید در این مورد تصمیم بگیرد .

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نرخ رشد جمعیت شهر باسمنج را مثبت خواند و گفت: این شهر می‌تواند به عنوان یک شهر فعال در حوزه اقتصادی و بازرگانی نقش ایفا کند.

اخلاقی یادآور شد: محدوده‌ای که برای شهر باسمنج در نظر گرفته شده حدود ۲۵۷ هکتار است که اراضی باغی را از محدوده خارج کرده و شبکه معابر نیز ۲۵ درصد محدوده را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد حجم آن برای این شبکه مناسب باشد.

وی با بیان اینکه سرانه کاربری درمانی در ضلع شمالی و جنوبی شهر لحاظ شده است، افزود: یک هزار و ۸۳۸ متر فضای فرهنگی برای شهر لحاظ شده و برای هر پنج هزار نفر یک کتابخانه و فضای فرهنگی تعریف شده است.

اخلاقی ادامه داد: نقش غالب اقتصادی باسمنج خدماتی است نه گردشگری چرا که باسمنج جزئی از محدوده تبریز است و جهت‌گیری به سمت حفظ باغات موجود و اراضی زراعی است تا از دست‌اندازی عوامل سودجو جلوگیری شود و پهنای سبز شهر مورد حفاظت قرار گیرد.

وی در ادامه در مورد طرح جامع کلیبر نیز گفت: این طرح در سال ۹۰ عقد قرارداد و آخرین جلسه کارشناسی ۳۱ فروردین ۹۵ برگزار شد.

به گفته اخلاقی، این شهر هم مثل باسمنج دارای طرح هادی با محدوده ۲۳۵ هکتار و جمعیت پایه ۱۳ هزار و ۴۵۳ نفر با نرخ رشد ۳.۳۳ درصد در نظر گرفته شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی در مورد وضعیت موجود شهر کلیبر اذعان داشت: مسافت شهر ۲۰۰ هکتار وجمعیت موجود ۹۸۸۷ نفر برای طرح جامع لحاظ شده است که تراکم خالص ۱۴۴ نفر در هکتار بوده و مساحت حریم پیشنهادی هم ۱۳۱۲ هکتار است.

نظر شما