شناسهٔ خبر: 24143 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی مطرح‌ کرد:

اهمیت انتصاب مجریان‌کریدورهای‌ یک و ده/ توسعه‌حاشیه‌خلیج فارس در‌ گرو احداث کریدور یک/ نگاه تجاری‌سازی به حمل و نقل نداریم/ نیاز تکمیل‌کریدورها به ظرفیت بخش خصوصی‌

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهمیت انتصاب مجریان کریدورهای یک و ده گفت: مهم ترین بخش‌حمل و نقل بخشی است که می‌خواهد به ارایه خدمات برون مرزی و تجارت بپردازد.

امیر امینی در‌گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت کریدورهای یک و ده، گفت: کریدور یک و ده یکی از مهمترین کریدورهای ما درشبکه حمل و نقل جاده‌ای است. کریدور یک از بندر گواتر سیستان و بلوچستان شروع می‌شود، مسیر خلیج فارس را طی می‌کند و به شلمچه در جنوب غرب کشور در استان خوزستان می رسد.

کریدور یک توسعه ‌دهنده مناطق حاشیه خلیج فارس

معاون برنامه‌ریزی واقتصاد حمل و نقل وزیرراه وشهرسازی، با بیان اینکه اساسا کریدورهای توسعه همانگونه که از نامشان مشخص است کریدورهایی هستند که درحاشیه و در عمق آنها می‌توان توسعه برای کشور ایجاد کرد، افزود: کریدور یک درصورت احداث هم می‌تواند به کشورهای منطقه سرویس دهد و هم منجربه توسعه مناطق حاشیه خلیج فارس شود. ازاین حیث صاحب اهمیتی مضاعف است.

وی با توضیح اینکه حمل و نقل، تجارت و گردشگری منطقه با احداث و توسعه این کریدور تقویت می‌شود، گفت: موقعیت جغرافیایی کریدور یک اهمیت خاصی به آن داده است.

 امینی با توضیح اینکه کریدور پهنای مشخصی است که ممکن است در دل آن جاده، ریل و فرودگاه باشد و باید سرویس خاصی را ارایه دهد، گفت: ما در طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای ده کریدور توسعه تعریف کرده‌ایم که کریدور ۱ و ۱۰ را درحال حاضر داریم. وظیفه اصلی این کریدورها این است که تجارت شرق به غرب را از آسیای شرق به سمت اروپا، تبدیل به یک جریان جنوب به شمال و شمال به جنوب کند.

وی با بیان اینکه این کریدورهای می‌تواند جایگاه منطقه‌ای مناسبی برای ایران تعریف کند، گفت: زیرسایه این کریدورها ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه یک ارتباط معنادار و هدفمند می‌شود. مثلا اگر قرار است در بحث تجارت با پاکستان وارد پروتکل شویم می‌توانیم این کریدورها را برای پایه مذاکره برای توسعه تجارت معرفی کنیم.

اهمیت کریدور ۱۰

وی درادامه درباره اهمیت کریدور۱۰نیز، با بیان اینکه کریدور۱۰ تا حدودی صاحب اهمیت بیشتری نسبت به کریدور یک است. تصریح کرد: یکی از بهترین مسیرهایی که می‌تواند در ارتباط با اروپا وشرق چین یک مسیر چندوجهی ایجاد کند کریدور ۱۰ است؛ مسیری که از بازرگان شروع می‌شود، از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی عبور می‌کند و به استان کردستان می‌رسد. سپس به لرستان و بعد از آن به استان خوزستان و از آنجا به بندرامام متصل می‌شود: یعنی مرز بازرگان به بندرامام.

وی با بیان اینکه کریدور ۱۰ هم به توسعه خود منطقه منجر می‌شود و هم می‌تواند سرویس دهنده به کشورهای همسایه باشد، ادامه داد: با توسعه این کریدور بندرامام محلی می‌شود برای اینکه بارهایی از چین و شرق آسیا از طریق بندرامام به سمت اروپا فرستاده شود. ضمن اینکه جامعه داخل این منطقه می‌توانند از مواهب این کریدورکه ورود کالا یاقیمت کمتر است بهره‌مند شوند.

امینی توضیح داد:کریدوری هم به بلغارها معرفی کرده ایم، بخشی از آن را توسط همین کریدور می‌توانیم سرویس دهیم؛ یعنی ارتباط بندرشهید رجایی و یا امام به سمت بلغارستان ازمسیر آذربایجان یا ارمنستان.

باید درپی ارتقای سطح سرویس کریدورها باشیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه باید درپی ارتقای سطح سرویس کریدورها باشیم، گفت:موقعیت سوق الجیشی و موقعیت ویژه جغرافیایی که کشور ما دارد ایجاب می‌کند ارتباطاتمان را مرز به مرز، مرز به دریا، مرزبه بندر، بندربه مرز، بندر به بندر نماییم و در واقع کریدورهای خروجی طرح جامع حمل و نقل را به این شکل اولویت‌بندی کردیم.

وی افزود: وقتی شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را کنار یکدیگر به تصویر کشیدیم متوجه فقر ارتباطات داخلی با مرزها شدیم؛ مثلا  از مشهد به سمت تهران، چابهار و مرکز کشور ارتباطات خیلی خوبی داریم اما در مقابل از مشهد به سمت مرز که می‌رویم ارتباطات‌مان فقیر و نامناسب می‌شود. در این سمت نقشه هم تا تبریز صاحب ارتباطات داخل شبکه ای خوب اما به سمت مرزها ارتباطات ضعیف است.

یک مجری با اختیارات کامل می تواند مشکلات یک کریدور را حل کند

وی با بیان اینکه نگاه ما هیچگاه نگاه تجاری سازی به حمل و نقل نبوده است، تصریح کرد: متاسفانه تا پیش از این شبکه های ارتباطی را تنها در داخل کشور تعریف کرده بودیم و یک خط کشی بین مرزها و شبکه‌های داخلی داشتیم. درصورتی که مهم‌ترین بخش حمل و نقل بخشی است که می‌خواهد خدمات برون مرزی ارایه کند و تجارت انجام دهد.

معاون آخوندی به انتصاب مجریان کریدورهای یک و ده طی هفته گذشته اشاره کرد و در این باره چنین توضیح داد: کریدورهای نوع یک و دو درحدود ۲۷ هزار کیلومتراست، برای توسعه اینها۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است که ظرفیت بخش خصوصی را می‌طلبد. یکی از مهمترین کارهایی که ما می توانستیم در راستای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی برای تکمیل این طرح ها داشته باشیم تعریف جذابیت کریدورها و انتخاب یک متولی خاص برای پیشبرد طرح بود. باید با تعریف جذابیت این کریدورها سرمایه‌گذار جذب می کردیم. یکی از مهمترین کارها در همین راستا این بود که هر کریدور را صاحب یک مجری کنیم. این مجری به عنوان یک شخصیت حقوقی و نه یک فرد با اختیار کامل مستقر شود به دنیال سرمایه گذار،کار اجرایی،مدیریت محلی و سیاست گذاری در سطح ملی باشد.

امینی توضیح داد:اساس این کریدورها اینگونه طراحی شد که یک مجری خاص بیاید و با استقرار کامل طوری مشکلات را برطرف کند که در کوتاه ترین زمان ممکنه هم تامین منابع مالی شود و هم سیاست‌های توسعه‌ای اطراف را مشخص کند و هم به دنبال اجرا و پیش برد کار باشد.

نظر شما