شناسهٔ خبر: 24152 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح کرد:

توجه به ظرفیت‌های سازمان انسانی برای بهبود وضعیت منطقه/ وجود بخش عمده‌ای از تمدن ایران‌شهری در استان کردستان/ تاکید بر کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات به عنوان سیاست کلی کردستان/ باید به مفهوم مدیریت محلی در کشور سر و سامان دهیم

ستاد بازآفرینی کردستان وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ظرفیت سازمان اجتماعی را دست‌مایه اصلی کردستان در افزایش کیفیت زندگی اعلام کرد و گفت: قطعا کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات، سیاست کلی در استان کردستان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اعلام کرد: با توجه به تنگناها و مشکلات استان کردستان گزارش خوبی در حوزه سکونتگاه‌های غیر رسمی ارائه شد و خوب است که ما توجهی به فرصت‌های فوق‌العاده این استان نیز داشته باشیم. استان کردستان در ستون فقرات کوه‌پایه زاگرس واقع است که بخش عمده‌ای از تمدن ایران‌شهری ما نیز در این کوه‌پایه دیده می‌شود.

وی در ادامه افزود: مجموعه میراث معنوی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی، انسانی ما نیز در این منطقه کم‌نظیر است. من این را از آن جهت تأکید می‌کنم که وقتی مشکلات بر ما سوار می‌شود امکانات کم‌نظیر و  منابع مختلف موجود در منطقه خود را فراموش می‌کنیم. این استان همچنین در مقاطعی از تاریخ، مرکز ایران محسوب می‌شد.

آخوندی با بیان اینکه در کنار همه این مشکلات باید به مجموعه امکانات موجود در منطقه بازگردیم گفت: من قصد دارم در این بخش بیشتر به ظرفیت سازمان انسانی بپردازم، این سازمان اجتماعی هزاران ظرفیت اقتصادی و فرهنگی در خود دارد که ما باید آن را به عنوان دست‌مایه اصلی خودمان برای بهبود وضعیت این منطقه و افزایش کیفیت زندگی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش بیان کرد: اساسا در این منطقه اصلی‌ترین ظرفیت ما ظرفیت سازمان اجتماعی است و هر اقدامی که برای بهسازی کالبدی بخواهیم انجام دهیم، باید متکی به توانمند کردن این سازمان اجتماعی باشد.

وی درخصوص ظرفیت‌های این منطقه گفت: از بحث ادبیات، تجارت، علم و دانش، انواع فن‌آوری در مهندسی، امکان مبادلات تجاری با سایر کشورها و ظرفیت‌هایی که در طبیعت این منطقه نهادینه شده است متوجه می‌شویم که این مکان سرشار از ظرفیت است.

وزیر راه و شهرسازی توسعه ارتباطات را  به عنوان سیاست‌ کلی استان نام برد و افزود: به نظر من ارتباطات باید به شعار اصلی این منطقه تبدیل شود. مسئله‌ای که من در وزارت راه و شهرسازی به دنبال ترغیب آن هستم، این است که کریدور شمال به جنوب این استان که از منطقه بازرگان از طریق آذربایجان غربی، کردستان و لرستان به بندر امام خمینی (ره) وصل می‌شود، می‌تواند کریدور توسعه‌ای منطقه محسوب شود. در این کریدور می‌توان از مباحث گوناگونی از جمله بحث حمل و نقلی، تجاری، صنعتی و توسعه فرهنگی صحبت کرد به همین دلیل باید این کریدور را در منطقه فعال کنیم.

آخوندی با اشاره به انتصاب یک مدیر کریدور برای کریدور شمال به جنوب در نظام سازماندهی مدیریت توسعه راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی در روزهای اخیر گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده، در این منطقه علاوه بر نیاز به وجود کریدورهای شمال به جنوب، نیاز به کریدورهای شرق به غرب نیز داریم که در واقع بتواند ارتباطات کردستان با مرکز کشور را روان‌تر، سریع‌تر و بهتر کند. هر دو کریدور را در دستور کار وزارتخانه قرار داده‌ام. با توجه به تنگناهای شدید مالی که در این دوره از دولت داریم شاید بتوانیم در مدل‌های متکی بر مشارکت بخش خصوصی و عمومی و تبدیل این کریدورها به کریدورهای انتفاعی بحث ارتباطات را در این منطقه سرو سامان دهیم.

وزیر راه و شهرسازی طی سخنان خود  بار دیگر بر کریدور شمال به جنوب و توسعه ارتباطات به عنوان سیاست کلی کردستان تاکید کرد و افزود: درحال حاضر یک طرح راه‌آهن برای همدان-سنندج وجود دارد، از آنجا که عملیات این خط ریلی هنوز در استان همدان به اتمام نرسیده ابتدا باید به آن رسیدگی کرد و در ادامه پروژه را در شهر سنندج تکمیل کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که اگر بخواهیم ایران و هویت ایرانی و ایران‌شهری را تعریف کنیم قطعا یکی از نقاط کانونی ما مربوط به استان کردستان است گفت: به همین دلیل است که باید بتوانیم بر توسعه شبکه ارتباطی کردستان و سرزمین ایران چه در حوزه هوا، چه در حوزه زمین یا ریل کار کنیم و حتی در این بخش باید به ایجاد ارتباط سریع‌تر بین کردستان و آب‌های خلیج فارس نیز توجه کنیم، چرا که نزدیک‌ترین و کوتاه‌ترین کریدور ارتباط خلیج فارس به اروپا از این استان عبور می‌کند پس باید پیش از گذشته به آن توجه کنیم.

وی در ادامه کریدور شمال به جنوب را پرجمعیت‌ترین کریدور در کشور اعلام کرد و افزود: نقاط سکونتگاهی بسیار زیادی در اطراف این محور وجود دارد. به همین دلیل این محور در اولویت توسعه ایران قرار داشته و قاعدتا ما به آن توجه و تلاش می‌کنیم تا از تمامی فرصت‌هایش استفاده کنیم.

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بحث نوسازی ناوگان هوایی نیز قطعا مشکلات مربوط به  حوزه هوایی در این استان به زودی قابل حل خواهد بود. امید است مشکلات فرودگاه سنندج و فرودگاه سقز (که هم‌اکنون در حال ساخت است) در این راستا به زودی رفع شود.

عضو کابینه دولت یازدهم ضمن اشاره به بحث بازآفرینی شهری در این منطقه اعلام کرد: ما در این بخش دو بحث داریم که یکی از آنها اندیشه کردن به فرصت‌های شهرک‌ها و سکونت‌گاه‌های جدید در این استان است، چراکه ما مشکل آب در این منطقه را نداریم و از فرصت امکان توسعه سکونتگاه‌ها برخوردار هستیم. مورد دیگر سازماندهی سکونتگاه‌های موجود است که می‌توان با تصویب تمام طرح‌های بازآفرینی گفته شده درخصوص آن نیز اقداماتی انجام داد. خوشبختانه کردستان سابقه بازآفرینی دارد و ما برای اجرای طرح‌های مورد نظر تأمین منابع کافی را انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: ۲۲ محور گفته شده در گزارش عملکرد استان کردستان در راستای مصوبات جلسه ستاد قرار دارد ولی مهم آن است که به قرارداد اجرایی تبدیل شود. ما از دبیرخانه می‌خواهیم که به کمک ستاد بازآفرینی استان برای هریک از عناوین گفته شده برنامه اجرایی طراحی کنند تا بتوانیم در پایان کار متوجه شویم در سال ۹۵ و ۹۶ چند محله را هدف قرار داده و برای هریک از آنها چه برنامه عملیاتی داشته‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه با همین امکانات محدود می‌توانیم افزایش بهره‌وری بسیار زیادی داشته باشیم گفت: با توجه به موارد عنوان شده ما قاعدتا نیاز به توجه و تأکید بر مدیریت محلی داریم؛ باید به دو سطح مدیریت ملی (که بتواند شبکه‌های ارتباطی ملی را تعریف کند) و محلی توجه کنیم. مدیریت محلی مشکلات موجود در منطقه را به طور کامل به ما نشان می‌دهد، اگر بتوانیم مدیریت محلی درستی را ایجاد کنیم به کمک ستادهای بازآفرینی و شوراهای شهر می‌توانیم از این بحث برخوردار شویم.

وی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای اعطای تمامی اختیارات در این حوزه را به استاندار دارد گفت: همواره نکته محوری‌ام آن بوده که بتوانیم در پایان کار به مفهوم مدیریت محلی در کشور سر و سامان دهیم. ستاد بازآفرینی شهری نیز می‌تواند به تدریج به کانونی تبدیل شود تا هماهنگی‌های محلی را به کمک آن بیشینه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص سایر پیشنهادهای ارائه شده از سوی مسئولان استانی کردستان نیز اعلام کرد: تمامی این پیشنهادها قابل اقدام است، با توجه به اینکه این منطقه یک ناحیه مرزی و واقع در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است ما می‌توانیم در آن دارای مناطقی لجستیک باشیم. در صورت تحقق این امر ما قطعا از اجرای آن حمایت خواهیم کرد. از سویی دیگر درباره تخصیص قیر و سایر منابع نیز باید بگویم آنچه در اختیار ما است به هیچ وجه از در اختیار گذاشتن آن دریغ نخواهیم کرد.

آخوندی در پایان با بیان اینکه مسئله فقر در استان کردستان زاییده نحوه برقراری شبکه‌های ارتباطی بعد از تحولات جدید است گفت: ناکارآمدی در شبکه ارتباطی خود یک بخش از مسئله محسوب می‌شود ما اگر شبکه ارتباطی درستی تعریف کرده و سازمان اجتماعی را روی افزایش توانمندی و مبارزه با فقر متمرکز کنیم می‌توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. اینکه کردستان به یک قطب مطالعه (با توجه به دانشگاه سنندج) تبدیل شده نقطه قوتی است که قطعا از آن حمایت می‌کنیم./

نظر شما