شناسهٔ خبر: 2439 - سرویس فایل‌ خبری
نسخه قابل چاپ

همزمان با راه اندازی کریدور بین اللملی شرق دریای خزر منتشر شد:

نقشه / کریدورهای بین‌المللی عبوری

کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر به طول ۹۳۸۹ کیلومتر (از فنلاند تا دهلی نو) که از بندر هلسینکی در فنلاند آغاز و در مسیر خود از روسیه، آذربایجان و ایران عبور کرده و به سمت جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیایی جنوب شرقی امتداد می‌یابد. پروژه قزوین – رشت – آستارا به طول ۳۷۲ کیلومتر تنها گسستگی این مسیر است که در دست احداث است.

کریدور بین المللی آسیا اروپا در جهت شرقی غربی: این کریدور که ترانزیت و حمل و نقل را میان کشورهای آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا در بر می گیرد از چند مسیر عبور می کند. جایگزین اول چین به کشورهای CIS، ایران، عراق، سوریه و از طریق دریای مدیترانه به یونان و اروپا و یا اینکه از ایران به ترکیه و اروپا امتداد می یابد. جایگزین بعدی از چین، میانمار، بنگلادش، هند، پاکستان، ایران به سمت عراق، سوریه و اروپا گسترش می یابد. مسیر دیگری هم از چین شروع و به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از آنجا به ترکیه و اروپا منتهی می شود.

کریدور شمال جنوب در شرق دریای خزر (قزاقستان – ترکمنستان – ایران) به طول حدود ۹۲۶ کیلومتر. این کریدور مانند کریدور شمال – جنوب، جنوب ایران و مناطق خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا را به کشورهای CIS و روسیه در شمال متصل می‌کند. این کریدور ۱۲ آذرماه سال ۹۴ برابر با سوم دسامبر ۲۰۱۴وسط روسای جمهور سه کشور افتتاح شد.

کریدور جدید ریلی چین قرقیزستان تاجیکستان افغانستان ایران به طول ۷۹۸۴ کیلومتر که چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران و سپس اروپا متصل می‌سازد. عملیات احداث و تکمیل گسستگی در کشورها در دست انجام است.

نظر شما