شناسهٔ خبر: 24438 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده مطرح کرد:

حادثه شهران نشان داد که شریان‌های حیاتی هم خطرناک هستند/ آتش سوزی شهران را یک زلزله کوچک می‌دانیم/ عامل فرونشست زمین در شهران مشخص شد

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که آتش سوزی شهران را یک زلزله کوچک می دانیم گفت: عامل مهم در فروریزش شهران؛ نداشتن تمهیدات لازم بعد از اجرای حفاری های مترو بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده در حاشیه جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: با دستور وزیر نقشه های تعیین محل گسل ها به وزارت راه و شهرسازی ارسال و قرار شد جلسه فوق العاده ای درباره این موضوع برگزار شود و همه ارگان های مسئول حضور یابند از جمله شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری مصر است تا این کار صورت گیرد و امیدواریم در اولین فرصت شاهد نتیجه باشیم.

وی ادامه داد: حادثه ای که در شهران اتفاق افتاد آسیب پذیری زیادی را در مقابل احتمال حوادثی از این نوع را نشان داد که باید در کلان شهرها ،توسعه های شهری را داشته باشیم و می تواند به صورت اجرای زیرساخت ها، بزرگراهها، مترو باشد.

شکرچی زاده افزود: کارشناسی مقدماتی نشان می دهد عامل مهم در فروریزش شهران نداشتن تمهیدات لازم بعد از اجرای حفاری های مترو است و منجر به ریزش شده که شریان های حیاتی مثل آب و گاز تاب آوری نداشت و به آتش سوزی و فوت 2 نفر از هموطنانمان شده است.

وی تاکید کرد : اگر اینگونه اتفاقات در موقعیت جغرافیایی و ساعت دیگری صورت می گرفت حوادث و تلفات زیادتری را در پی می داشت.

شکرچی زاده تصریح کرد : اگر ما زلزله ای را در تهران داشته باشیم باید شریان های حیاتی مقاومت کافی را داشته باشد و این شریانهای حیاتی که در شهران شاهد آن بودیم مقاومت کافی را ندارد و آتش را با ارتفاع چند ده متر ایجاد کرد.

شکرچی زاده افزود: این موضوع در جلسه شورای شهرسازی مطرح شد تا همه ارکانها و ارگانها از جمله شازمان تحقیقات مسکن ،راه و شهرسازی ، شرکت ملی گاز، شورای اسلامی شهر تهران و مترو هم اندیشی کنند که چطور می توانیم تاب آوری را در این گونه موارد بیشتر کرد زیرا شهر آبستن حوادث است .

به گزارش خبرگزاری صداو سیما وی تاکید کرد: امیدواریم به یکسری مصوباتی برسیم و قانونی را برای سازمانهای مختلف ایجاد کنیم تا شهر ایمن تری را داشته باشیم.

شکرچی زاده ادامه داد : از نظر علمی و از نظر تکنیکی و فنی هم می توانیم تمهیداتی را پیش بینی کنیم و حتما باید با توجه به وضعیت خاک تمهیداتی کافی را انجام دهیم عملیات حفاری مترو بیش از یکماه قبل به اتمام رسیده بود وخاک مناسبی نداشت و یکی از نقطه حادثه خیزی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : اگر بدلیل فروریزش و زلزله در محل لوله گاز، تنشی وارد شود گسیختگی اتفاق می افتد زیرا در این حادثه زمانی طول کشید تا سیم ها قطع شود و باید برای حفظ جان شهروندان ایمن سازی شریان های حیاتی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: ما سالها به ایمنی ساختمان ها فکر کردیم در زلزله بم معیارهای طراحی را بهبود بخشیدیم اما در شهران نشان داد که شریان های حیاتی هم خطرناک هستند و زلزله های مهیبی که صورت گرفته درصد قابل توجهی از تلفات بدلیل ناایمن بودن آتش سوزی ها است.

شکرچی زاده افزود: آتش سوزی شهران را یک زلزله کوچک می دانیم و باید جدی بگیریم وزیر راه و شهرسازی دستور دادند امیدواریم با تمهیداتی شهرمان بهتر شود.

وی تاکید کرد: در قضیه شهران هدف ما تعیین مقصر نیست نگرانی ما به این مسئله است که باید نقاط ضعف را ببینیم تا ساختمانها را ایمن تر کنیم ، خوشبختانه ساختمانهایی که دور میدان بوده، اداری است و تلفات زیادی نداشت اما اگر ارکانی باشد که از نظر قضایی موضوع را مورد بررسی قرار دهد اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهیم.

وی تاکید کرد : مرکز تحقیقات ، وظیفه کارگروه زلزله را دارد و اخیرا نشست هایی برای زلزله تهران داشتیم و به هر صورت ایمنی شهروندان جز موضوعاتی است که در شرح وظایف وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم وما به عنوان مرجع بی طرف می تواند کار کارشناسی انجام دهد.

نظر شما