شناسهٔ خبر: 24662 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا خبر داد؛

قرارداد مسعودیه فسخ و این عمارت پس گرفته شد/ مشاهده تخلفات مکرر در حفاظت و مرمت بنای تاریخی فاخر تهران

عمارت مسعودیه مدیرعامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا با تأکید بر اینکه قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه که در سال ۸۹ و در زمان دولت دهم از ابتدا مخدوش بوده، از بازپس‌گیری آن عمارت از شرکت عظام به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام تعهدات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صنایع دستی و گردشگری، پوینده مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق احیا با اشاره به اینکه قرارداد واگذاری عمارت مسعودیه در سال ۸۹ و در زمان دولت دهم مخدوش بوده است گفت: متاسفانه در دولت گذشته عمارت مسعودیه در قراردادی به مدت ۵۹ سال (از جمله ۳ سال زمان مرمت و ۷ سال تنفس پس از مرمت) و با حضور تنها یک شرکت و در یک فرایند واگذاری پر ابهام به شرکت عظام واگذار شد که این قرارداد به شدت از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال بوده و این مراجع نظارتی طی مکاتبات مکرر درخواست لغو و فسخ قرارداد را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: عمارت مسعودیه طبق قرارداد در مدت سه سال باید کاملا مرمت می شد و در سال ۹۲ مراحل مرمت باید به اتمام می رسید.

پوینده، افزود: در دو سال گذشته طی مکاتبات مکرر، تذکرات حقوقی و فنی را به شرکت مذکور اعلام و درخواست کردیم با توجه به وضعیت اسفبار نگه‌داری عمارت مسعودیه نسبت به مرمت بنا بر اساس قرارداد اقدام کرده و هرگونه بهره برداری صنفی از جمله کافی شاپ، برگزاری کنسرت های موسیقی، تئاتر، عکاسخانه و فروش زیورآلات را متوقف کنند که متاسفانه کمترین توجهی به این تذکرات و درخواست‌ها از سوی شرکت بهره‌بردار نشد. لذا از آنجا که کارشناسان فنی صندوق احیاء وضعیت عمارت مسعودیه را به لحاظ فنی بسیار نامناسب تشخیص دادند، پس از تأمین دلیل از سوی کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص میزان مرمت و بهره برداری و علی رغم میل باطنی نسبت به فسخ قرار داد و بازپس گیری عمارت مسعودیه اقدام شد.

پوینده در تشریح برخی موارد تخلف آشکار، شرکت بهره‌بردار افزود: بر اساس ماده ۲ قرارداد مبنی مدت زمان مرمت و بند ۶ ذیل ماده ۴ مبنی بر عدم رعایت اصول و قواعد حرفه‌ای و ابلاغیه‌های صندوق و همچنین بند ۱۱ ذیل ماده ۴ مبنی بر عدم رعایت اصول و ضوابط فنی در زمان بهره برداری غیر مجاز تخلفات گسترده‌ای در بهره‌برداری از این بنا انجام شده است.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی مدیرعامل صندوق احیاء در بیان جزئیات بیشتر این تخلفات، ادامه داد: شرکت عظام دربند۱۲ ذیل ماده ۴ مبنی بر استفاده از بنا در موارد خارج از کاربری‌های تعریف شده و بر اساس ماده ۱۳ دیر کرد در شروع عملیات مرمت و احیاء بنای تاریخی واگذاری های به غیر بدون کسب اجازه قبلی از صندوق احیاء نیز خارج از قرارداد اقدام نموده که باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه شرکت عظام قبل از اجرا و به پایان رساندن مراحل مرمت اقدام به تخلف کرده و نسبت به بهره‌برداری اقدام نموده است، یادآور شد: از آنجا که صندوق احیا حفاظت و استحکام بنا را به دلیل بهره‌برداری غیراصولی در مخاطره می‌دید به ناچار برای حفاظت و مرمت این بنای تاریخی فاخر شهر تهران با توجه به مفاد قرارداد و تعهدات دو طرف نسبت به فسخ قرارداد و بازپس گیری بنا اقدام کرد.

وی یکی از سیاست های صندوق احیا در واگذاری بناهای تاریخی را حمایت و دفاع از حقوق سرمایه گذاران دانست و گفت: در این خصوص نسبت به شرکت عظام همه نوع همکاری و همراهی را از آغاز استقرار دولت تدبیر و امید طی سه سال گذشته انجام شده که متاسفانه این شرکت نتوانسته از حمایت‌های صندوق احیا استفاده کند./

نظر شما