شناسهٔ خبر: 24684 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان هواشناسی در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

۷ برابر شدن توان پردازشی سازمان هواشناسی در ۲ سال اخیر/ دعوت از استادان هواشناسی جهانی برای آموزش کارشناسان داخلی/ عمل به اقتصاد مقاومتی از ۴ سال پیش با استفاده بهینه از تجهیزات با توجه به تحریم‌ها/ بیشتر بلایای طبیعی در حوزه هواشناسی قرار دارند

داود پرهیزکار رییس سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به سختی شرایط فعلی در تحقق رویکردهای توسعه‌ای به دلیل کمبود اعتبارات لازم در این بخش اعلام کرد: وقتی اقدامات توسعه‌ای را به دلایل گوناگون به سال‌های آتی موکول کنیم بدون شک از جهان توسعه یافته عقب می‌مانیم و مشکلات ناشی از آن در سال‌های آینده کشور را دچار مشکل می‌کند.

داود پرهیزکار با حضور در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص عوامل مؤثر در توسعه دانش هواشناسی در کشور بیان کرد: درحال حاضر پیشرفته‌ترین کامپیوترهای جهان در اختیار هواشناسی قرار دارند، چرا که محاسبات در هواشناسی بسیار حجیم و پیچیده است و از عهده کامپیوترهای معمولی ساخته نیست. زمان محاسبات از طریق این کامپیوترها بسیار کوتاه وخروجی آن نیز کاربردی‌تر است.

پرهیزکار در ادامه با بیان اینکه زمان در هواشناسی و محاسبات مربوط به این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: از آنجا که زمان در گذر است و توقف ندارد ما باید بتوانیم در مواقع مناسب اطلاعات مورد نیاز کاربر را تهیه و در اختیار او قرار دهیم، به همین دلیل نباید زمان زیادی صرف محاسبات و تهیه اطلاعات شود. از سویی دیگر پیچیدگی اقدامات وقتی بیشتر می‌شود که در زمان بررسی پدیده‌های هواشناسی شاهد مقیاس‌های متفاوت از نظر زمانی و مکانی در این بخش باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات نوسانات بزرگ جوی به صورت جهانی بررسی می‌شود گفت: این امر حاکی از پیچیدگی بالای اقدامات هواشناسی است. با آن که تمامی این فعالیت‌ها از طریق کامپیوتر انجام می‌­شود، ولی نتیجه نهایی را پیش‌بین و نیروی انسانی مشخص می‌کند.

وی در ادامه افزایش توان پردازشی را یکی از عوامل مؤثر در توسعه هواشناسی کشور دانست و گفت: توان پردازشی در کشور ما تا دو سال گذشته حدود ۲/۰ ترافلاپس بود. نزدیک به ۱۰ سال پیش سازمان هواشناسی کشور اولین سوپر کامپیوتر موازی سازی شده را با همکاری دانشگاه طراحی کرد و ساخت. که متأسفانه طی سال‌‌های گذشته به سبب قدمت بالا و پیدا نشدن قطعات، قدرت خود را از دست داده و دیگر نمی توانست پاسخگوی نیازهای ما باشد.

رئیس سازمان هواشناسی در این خصوص اضافه کرد: با تمام محدودیت‌های موجود در بخش اعتبارات و تحریم‌ها طی دو سال گذشته موفق به خرید یک دستگاه سوپرکامپیوتر شدیم که توان پردازشی ما را به ۱۴ ترافلاپس افزایش داد. اما باید بگویم که همچنان اقدامات و تلاش‌های بسیاری برای دستیابی به فناوری‌های جدید دنیا پیش رو داریم.

این مقام مسئول انتقال دانش و نیروی انسانی را عوامل دیگر مؤثر در توسعه هواشناسی اعلام کرد و گفت: دانش هواشناسی جزو علوم نوین بوده که طی ۱۰۰ سال اخیر توسعه پیدا کرده است. با توسعه کامپیوتر، هواشناسی نیز توسعه پیدا کرده و به شدت مورد اعتماد مردم قرار گرفته است. این دانش اگر به داخل کشور منتقل نشود فاصله سازمان ما را با سازمان جهانی هواشناسی و جهان پیشرفته زیاد کرده و در آینده مشکلاتی را برای ما به وجود خواهد آورد. بدین منظور طی دو سه سال اخیر تلاش‌های بسیاری در این جهت کردیم که دعوت از استادان هواشناسی از سراسر جهان به کشور و آموزش به کارشناسان از جمله آن به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأثیرات برجام و رفع تحریم‌ها بر عملکرد سازمان هواشناسی نیز بیان کرد: توسعه تکنولوژیک در سیستم‌های پایش نیز مانند مواردی که اعلام شد به شدت وابسته به ارتباط با کشورهای خارجی است. ایستگاه‌ها و سنسورهای مورد نیاز برای این بخش تمامی از سایر کشورها وارد می‌شود بنابراین طبیعی است که تحریم نقش بسیار شکننده‌ای را برای ما ایجاد کرده باشد، از سویی دیگر افزایش قیمت دلار نیز ضربه شدیدی را به سازمان وارد کرد و قدرت خرید ما را به یک چهارم قبل کاهش داد.

پرهیزکار با تأکید بر اینکه سازمان هواشناسی عمل به مسئله اقتصاد مقاومتی را از سال­ها قبل آغاز کرده است گفت: این سازمان از چهار سال گذشته سعی کرده است تا به دلیل تحریم‌ها به صورتی بهینه از تجهیزات استفاده کند تا فعالیت­های سازمان دچار وقفه نگردد. امید است این مشکل نیز هرچه زودتر پایان پذیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به سختی شرایط فعلی در تحقق رویکردهای توسعه‌ای به دلیل کمبود اعتبارات لازم در این بخش اعلام کرد: وقتی اقدامات توسعه‌ای را به دلایل گوناگون به سال‌های آتی موکول کنیم بدون شک از جهان توسعه یافته عقب می‌مانیم که به هیچ وجه برای کشور ما مناسب نخواهد بود. بدین دلیل توجه کافی به سازمان هواشناسی کشوراز اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا مشکلات ناشی از آن در سال‌های آینده کشور را دچار مشکل نکند.

وی در ادامه سخنانش از تهیه برنامه پنج ساله ششم سازمان هواشناسی نیز خبر داد و گفت: در این برنامه تمامی نکات لازم دیده شده و رقمی بالغ بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای پروژه‌ها پیش‌بینی شده است که در صورت تأمین آن، این امید را داریم که در پایان برنامه پنج ساله ششم از هواشناسی پیشرفته‌ای نسبت به کل کشورهای آسیایی برخوردار شویم.

این مقام مسئول وضعیت فعلی کشور را در منطقه خاورمیانه نسبتا خوب دانست و افزود: در حقیقت هدف ما رسیدن به دانش هواشناسی در کشورهای پیشرفته در سطح جهان است، اگر قرار باشد ما نیز برای کشورهای خاورمیانه که از دانش خوبی برخوردار نیستند الگو باشیم باید خود را به کشورهای توسعه یافته برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بخش اعظمی از بلایای طبیعی در کشور را مربوط به حوزه هواشناسی دانست و گفت: به جز زلزله، رانش و آتش‌فشان که پایه زمین‌شناختی دارند سایر بلایای طبیعی در حوزه هواشناسی قرار دارند که خود نشان ‌دهنده بالا بودن مسئولیت سازمان هواشناسی است.

وی در این خصوص اضافه کرد: طیف کاربران سازمان هواشناسی بسیار گسترده است که برخی از آنها مانند کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت عمومی دارای وابستگی بیشتری هستند. اما نکته مهم در خدمات رسانی در تمامی حوزه­ها آن است که ارتباط لازم بین سازمان و کاربران نهایی به خوبی برقرار شود و کاربران نهایی بتوانند به موقع داده­‌ها و اطلاعات هواشناسی را دریافت کرده و بدانند چگونه از آنها در کارهای خود بهره ببرند.

 

نظر شما