شناسهٔ خبر: 24743 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اهمیت راه آهن از منظر توسعه پایدار

ریل حمل و نقل ريلي از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثير قرارداده و اساس مبادلات بازرگاني و كليد توسعه اقتصادي و اجتماعي است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن با توجه به اثرات مخرب گازهاي گلخانه اي و مشكلات محيطي ناشي از انتشار اين آلاينده ها و همچنين تجديد ناپذيري سوخت هاي فسيلي، كاهش استفاده از اين منبع انرژي حائز اهميت ويژه اي است.

در اين ميان راه آهن به عنوان يك مكانيسم بسيار كارآمد در زمينه حمل و نقل درون شهري و برون شهري در كشورهاي توسعه يافته و بسياري از كشورهاي در حال توسعه شناخته و از آن استفاده مي شود.
اصولا قطارها با توجه به عدم ايجاد آلودگي هوايي و صوتي، دوستدار محيط زيست نيز هستند كه با افزايش سرعت سفر، مطلوبيت بيشتري براي مسافران داشته و خواهند داشت. از اين رو مي توان از قطارها به عنوان گزينه اي بسيار مناسب در توسعه ي پايدار نام برد.

تبيين و تشريح برتري بكارگيري راه آهن از ديدگاه توسعه پايدار آنقدر مهم است كه در تسهيل هرچه بيشتر و بسط و گسترش خطوط ريلي كه از معيارهاي اقتصادي و زيست محيطي مختلفي برخوردار است، بايد همواره استفاده كرد.

درجهان امروز، حمل و نقل ريلي از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد است كه فرآيند توسعه اقتصادي را تحت تاثير قرارداده و اساس مبادلات بازرگاني و كليد توسعه اقتصادي و اجتماعي است.برخي متخصصان حمل و نقل براين باورند كه بين كارآيي در بخش حمل و نقل و كارآيي عمومي اقتصاد و رشد اقتصادي، رابطه اي مستقيم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه ميان فعاليت هاي كشاورزي، صنعتي، بازرگاني و خدماتي در سطح ملي و بين المللي مي دانند.

به اعتقاد بسياري از اقتصاددانان بين المللي، مطالعات انجام شده در سطح كلان اقتصادي برخي كشورها نشان مي دهد كه سرمايه گذاري در حمل ونقل ريلي موجب افزايش رشد اقتصادي اين كشورها شده و با افزودن بر بازدهي اجتماعي در سرمايه گذاري هاي خصوصي موجبات سرمايه گذاري درزيرساخت هاي حمل و نقل را فراهم آورده است.

صنعت حمل ونقل ريلي در ايران نيز طي دوران مختلف، با فراز و فرودهايي همراه بوده و هدف اصلي آن، تلاش براي رسيدن به جايگاهي مطلوب و فردايي بهتر است و با توجه به موقعيت سوق الجيشي كشور درمنطقه، ايجاد سيستم حمل و نقل ريلي كارآمد درتوسعه اقتصادي اجتماعي، جايگاه و نقش ويژه اي دارد.

نظر شما