به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ علي خاكساري استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايی با بيان اين موضوع كه در كشورهاي اروپايي شكل شهرها براساس كريدورهاي حمل و نقلي و حتي كريدورها نيز براساس شيوه شهرسازي آن شهر ترسيم شدهاند، عنوان كرد: با توجه به قدمت بالای راه آهن در كشوري چون ايران كه در ساخت و توسعه خطوط شاهكارهاي فني را توسط متخصصان به كار برده است اما در مجموع شكل و شيوه كريدورها با شكل توسعه شهري هيچ تناسبي ندارد و چنانچه بخواهيم توسعه شهري بر مبناي حمل و نقلي را داشته و تمامي مدهاي حمل و نقلي را با يكديگر يكپارچه كنيم، بايستي ترسيم ديگري را براي شهرها و كريدورها داشته و شهرها را در اطراف سيستم هاي حمل و نقلي چون راه آهن توسعه دهيم.
وي افزود: امروزه كلان شهرهاي بزرگ در كشورهاي توسعه يافته مهمترين مركز تجاري خود را در اطراف خطوط ريلي ايجاد كرده اند و اين امر نشان مي دهد كه شهرهاي ما تفاوت عمده با كلان شهرهاي كشورهاي توسعه يافته دارد كه براي اين منظور نيز ضروري به نظر مي رسد ويژگي هاي موجود شهري و حمل و نقل ريلي و امكان يكپارچه بودن مدهاي مختلف را بررسي كرده و براساس آن شهرها را مبتني بر اين شيوه حمل و نقلي ترسيم كنيم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر بهترين و كارآمدترين شيوه حمل و نقلي توسعه راه آهن و ارتباط گسترده و يكپارچه آن با مترو است، اظهار داشت: تهران و برخي كلان شهرهاي كشور شايد نتوانند به گزينه اي چون حركت به سمت مونوريل و تراموا فكر كنند اما سمت و سو دادن به توسعه حمل و نقل ريلي و اتصال آن به بخش هاي مختلف حمل و نقلي همچون مترو ، اتوبوسراني و فرودگاه و دسترسي آسان به مقاصد و مراكز شهري از مهمترين اقداماتي است كه بايد به تدريج در كشور توسط دست اندركاران حمل و نقلي صورت گيرد.
وي خاطر نشان كرد: امروزه ما نياز داريم حمل و نقل بين شهري را طوري با ايستگاه هاي ريلي درون و برون شهر منطبق دهيم كه مسافران بتوانند از طريق ايستگاه ها به شبكه حمل و نقل آسان و راحت متصل شوند و اين امر مستلزم تعامل حمل و نقل درون شهر، حومه اي و راه آهن است.
نظر شما