شناسهٔ خبر: 2483 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در برنامه مناظره با موضوع تراکم فروشی -2

طرح تفصیلی ماهیت قانونی ندارد/ شهرداری‌ها بر سرافزایش کیفیت رقابت کنند نه میزان بودجه

مناظره پنجاه و هشتمین برنامه مناظره سیما به موضوع تراکم فروشی اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جاوید مشاور شهرداری تهران در امور شهرسازی و طرح تفصیلی گفت: در سال 1362 در قانون بودجه موضوع خودکفایی شهرها مطرح شد و برنامه اول توسعه نیز تاکید شد تا در کمتر از یکسال دولت درآمدهای جایگزین برای اداره کشور برای شهرداری مشخص کند که خوشبختانه با اهتمام دولت جدید قرار شد لایحه ای برای تامین درآمدهای پایدار به منظور اداره شهر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

درآمدهای ناپایدار شهرداری از 90 درصد به 38 درصد کاهش یافت

وی با بیان اینکه 90 درصد از درآمدهای شهرداری در سال 1384 از درآمدها ناپایدار بود، ادامه داد: امروز این سهم به حدود 38 درصد کاهش یافته است.

جاوید با اشاره به اینکه تراکم فروشی به مفهوم خارج شدن از چارچوب و ساخت و سازهای مجاز بی نظمی شهری را در پی دارد، گفت: شهرداری تهران بر خلاف برخی از شهرداری های کشور در سال های اخیر برای اولین بار به تهیه طرح تفصیلی مبتنی بر طرح جامع اهتمام کرد.

تراکم فروشی سلیقه ای دیگر در تهران وجود ندارد

مشاور شهردار در امور شهرسازی و طرح تفصیلی اظهار کرد: در شهر تهران دیگر تراکم فروشی سلیقه ای وجود ندارد؛ تراکم فروشی سلیقه ای یا به حداقل رسیده یا در حال صفر شدن است.

وی با تاکید بر اینکه اتکاء شهرداری به درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری است، ادامه داد: مردم تهران می توانند با مراجعه به سامانه www.tehran.ir ازاطلاعات کامل طرح تفصیلی ملک خود یا املاک مجاور خود مطلع شوند که در طول سه سال گذشته 3 میلیون نفر از طریق این سامانه وضعیت ملک خود یا ملک مجاور خود را استعلام کردند.

مشاور شهردار در امور شهرسازی و طرح تفصیلی با بیان اینکه بیست شهر در اطراف تهران مانند اسلامشهر، پردیس و شهرقدس شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت هستند گفت: اگر جمعیت شهرهای اطراف تهران کنترل نشود این جمعیت به داخل کلانشهر تهران سر ریز می شود.

تشکیل کمیسیونی جدید در دولت برای بررسی روش های تامین درآمدهای پایدار مدیریت شهری  

در ادامه این مناظره پیروز حناپی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی به لایحه تامین درآمدهای پایدار برای شهرداری ها اشاره کرد و افزود: این لایحه در آخرین جلسه کمیسیون زیربنایی دولت در سال 84 بررسی شد که در دوره های بعد باید پیگیری می شد که این پیگیری های ادامه نداشت.

دبیر شواریعالی شهرسازی و معماری ادامه داد: در حال حاضر دوباره با پیگیری های صورت گرفته گزارشاتی به دولت ارائه شد و دولت هم یک کمیسیون جدید به عنوان «کمیسیون تهران و کلانشهرها» ایجاد کرد تا در این کمیسیون تخصصی موضوع درآمدهای پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

درخواست از دولت برای ارائه لایحه تامین «درآمدهای پایدار»

در ادامه امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت قبل و دولت فعلی درخواست کردیم تا لایحه «درآمدهای پایدار مدیریت شهری» را به مجلس ارائه دهند.

وی عوارض نوسازی، عوارض مالیات بر ارزش افزوده، عوارض حاصل از حمل و نقل عمومی، عوارض حاصل از فروش بلیت حمل و نقل ریلی، منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، درآمد حاصل از تخلفات شهری و منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت را از درآمدهای پایدار اعلام کرد و افزود: در صورتی که دولت در ارائه این لایحه به مجلس تاخیر کند مجلس این موضوع را در قالب طرح تهیه و بررسی می کند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی چهار موضوع در این کمیسیون خبر داد و اظهار کرد: مدیریت هماهنگی شهری، اصلاح قانون شوراها، تهیه طرح جامع بهیاری ها و اصلاح قانون شهرداری ها موضوعاتی هستند که در کمیسیون شوراها در حال بررسی است.

خجسته با بیان اینکه برای تامین درآمد پایدار برای شهرداری ها باید همه دستگاه ها عزم خود را جزم کنند گفت: مجلس باید در برنامه های توسعه ای پنجساله بر این درآمدها نظارت کند.

شهرداری ها حق تراکم فروشی ندارند

محمود کاشانی نیز با بیان اینکه قانون اساسی و قوانین تابعه، مقررات شهرسازی را مستقل از شهرداری ها می دانند گفت: قوانین شهرسازی برای حفظ حقوق مالکان و حفظ حقوق عمومی ساکنان شهر است.

وی با انتقاد از تراکم فروشی شهرداری ها ادامه داد: شهرداری ها حق تراکم فروشی ندارند؛ از سال 69 که پدیده غیر قانونی تراکم فروشی در تهران آغاز شد منجر شد تا 80 درصد از درآمد شهرداری ها از تراکم فروشی تامین شود.

این حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تا شهر تهران از آغاز مشروطیت با عوارض قانونی اداره می شد گفت: تا آن زمان قوانین شهرسازی رعایت می شد و مردم قوانین را رعایت می کردند.

تراکم فروشی 16 هزار میلیارد تومانی شهردار تهران

کاشانی گفت: طبق مصوبه ای از 6 بهمن 1392  در شورای شهر تهران تا کنون شهردار تهران بیش از 16 هزار میلیارد تومان تراکم فروخته است که شهردار باید در برابر مردم و اعضای شورای شهر پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت کلانشهر تهران نگران کننده است، اظهار کرد: جمعیت شهر با تراکم فروشی افزایش می یابد و مقررات شهرساز زیر پا گذاشته می شود.

این حقوقدان در نتیجه گیری اظهارات خود گفت: شهرداری به هیچ عنوان به درآمدهای غیر قانونی تراکم فروشی احتیاج ندارد و در قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر منابع مختلفی برای تامین درآمد شهرداری ها دیده شده ضمن اینکه این درآمدها نباید در قالب قوانین پنج ساله گنجانده شود به دلیل اینکه برنامه های توسعه ای جای قانونگذاری نیست.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: شهر تهران هم باید مانند شهرهای پاریس، فرانکفورت، واشنگتن و سایر شهرهای بزرگ دنیا از محل عوارض قانونی اداره شود و این امکان پذیر است.

درآمد 16 هزار میلیاردی از تراکم فروشی قانونی بود

در ادامه مناظره جاوید رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شواری شهر تهران بر تمام ساخت و سازها بر اساس طرح جامع و تفصیلی نظارت کامل دارد.

وی  در واکنش به اظهارات کاشانی مبنی بر درآمد 16 هزار میلیارد تومانی شهرداری از تراکم فروشی گفت: این میزان درآمد عوارض ساخت و ساز قانونی بر مبنای طرح جامع و طرح تفصیلی است که جزئیات نیز کاملا مشخص است.

تقی پور با بیان اینکه درآمدهای شهرداری تهران که در برخی قوانین ذکر شده تامین نشده است گفت: تنگناهای مالی دولت کاملا قابل قبول است اما 12 هزار میلیارد تومان مجموع مطالباتی است که قرار بود از سوی دولت در قالب حمایتی به شهرداری تهران کمک شود ضمن اینکه دولت موظف بود 4 هزار و 500 میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار دهد که این بودجه نیز تامین نشد.

طرح تفصیلی ماهیت قانونی ندارد

پیروز حناچی نیز در بخشی از این مناظره با بیان اینکه طرح تفصیلی در سال 86 به تصویب رسید که قابل دفاع است گفت: علیرغم این که این طرح شکل ظاهری قانونی دارد اما  ماهیت قانونی ندارد زیرا باید از اسناد بالا دستی تبعیت کند.

وی درباره درآمدهای ناپایدار شهرداری افزود: بخشی از وابستگی به درآمدهای ناپایدار و وابستگی به درآمدهای ناشی از ساخت و سازها کاملا قانونی است اما بخشی از این درآمدها غیر قانونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی وابستگی 75 درصدی بودجه های شهرداری به درآمدها ناپایدار را یک خطر تلقی کرد و افزود: اداره امور شهرها را باید بهینه کنیم؛ با توجه به اینکه بودجه جاری شهرداری ها بیش از بودجه عمرانی در حال رشد است این موضوع منجر به تعریف پروژه هایی می شود که اولویت دار نیستند.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرها را باید کاملا تخصصی اداره کنیم گفت: شهرداری ها به جای رقابت بر میزان بودجه باید بر افزایش کیفیت رقابت کنند.

محمود کاشانی در ادامه این مناظره درباره آمار بزهکاری در تهران اظهار کرد: فرمانده ناجا اعلام کرد که یک سوم جرائم کشور در تهران رخ می دهد چون تهران مهد تراکم فروشی است و روزانه 700 پرونده به ثبت می رسد. محدوده سنی بزهکاران میان 17 تا 25 است جوانی که شغل ندارد امید به آینده ندارد روی به بزهکاری می آورد.

وی پیش بینی این خلافها را امکانپذیر دانست و گفت: درآمدی که از راه غیرقانونی به دست می آید درآمد نیست. در واقع تراکم فروشی یعنی تخریب شهر و تجاوز به مقررات شهرسازی است.

در ادامه این مناظره، مهمانان به برخی سوالات پاسخ دادند. بیشترین سوالات متوجه پیروز حناچی بود. وی در پاسخ به یکی از سوالات درباره اینکه چرا می گوید مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی ضمانت اجرایی ندارند گفت: اتفاقاً این مصوبات ضمانت اجرایی دارد و مصوبات شورای عالی شهرسازی برای تمام شهرداری های کشور باید اجرا شود. اگر در دوره های گذشته این موضوع پیگیری نمی شد اما امروز به جد پیگیری می کنیم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا شهرداری تهران بدون فروش تراکم می تواند از طریق درآمد پایدار هزینه های بخش شهری را اداره کند، اظهار کرد: اعتقادم این است که این بودجه واقعی نیست در این زمینه لازم است ابتدا فرایندها را ترغیب کنیم. واقعی کردن بودجه این است که با اداره امور شهر، استفاده از بهترین نیروها و سبک کردن بدنه نظام مدیریت شهری صورت گیرد و این کار را نمی توان به تنهایی بر عهده شهرداری ها گذاشت.

در پایان این مناظر بینندگان به سوال نظرسنجی برنامه مبنی بر اینکه به نظر شما شهرداری ها هزینه اداره شهرها را بیشتر از کدام راه تامین کنند؟ اینگونه پاسخ دادند که 52.70 درصد از بینندگان برنامه مناظره به گزینه شماره یک تراکم فروشی برای تامین هزینه ها را انتخاب کردند و 47.30درصد از بینندگان گزینه شماره دو دریافت شارژ از شهروندان را برگزیده اند./

نظر شما