شناسهٔ خبر: 24887 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

سرمایه گذاری ایتالیایی‌ها در کریدور ۱۰/ رفع الزام وجود جاده جایگزین در زمان ساخت آزادراه/ ۲۰۰۰ دوربین در راه‌های شریانی کشور نصب می‌شود/ دو پیشنهاد مرکز تحقیقات برای تشدید نظارت بر ترابری اکیپ‌های بزرگ و ناوگان جاده‌ای

کریدور در کنار سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها، نصب 2000 دوربین در راه‌های شریانی و صرفه‌جویی ۱۳۰۷ میلیاردی در سوخت با ساخت آزادراه مراغه- هشترود، قطع سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی باری و مسافری فاقد بیمه شخص ثالث، افزایش ۱۶درصدی حجم تردد در جاده‌های کشور در تعطیلات عید فطر و امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای بین ايران و آذربايجان نیز از اخبار قابل توجه در هفته گذشته بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین خبر حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و ایتالیا به منظور سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری از کریدور داخلی شماره ۱۰ ایزان حد فاصل مرز بازرگان تا بندر امام خمینی است. البته به غیر از  این تفاهم‌نامه بازگشت تیم مذاکره کننده از جانب ایران در نشست مذاکرات کریدور خلیج فارس دریای سیاه نیز  در هفته پیش رو نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

 

مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

پس از دیدارهای ماه های گذشته و توسعه یک تفاهم نامه در بخش های مختلف بویژه در بخش راه آهن، امروز بعد ازظهر یک توافق برای توسعه دالان شمال - جنوب ایران میان شرکت راه سازی 'اناس' ایتالیا و شرکت توسعه زیرساختی ایران امضا می شود و اکنون نیز در مرحله عملیاتی هستیم. ما ارتباطات مهمی نیز در رابطه با بنادر، ساختمان سازی و دریایی نیز داریم.

دو طرف همچنین در باره چارچوب توافقنامه در خصوص سرمایه گذاری، ساخت، نگهداری و بهره برداری از کوریدور جاده ای شماره ۱۰ ایران، از مرز بازرگان در شمال غربی تا بندر امام خمینی در جنوب غربی گفت و گو کردند.

علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

طبق رایزنی و همکاری با مجلس شورای اسلامی در دوره قبل دیگر برای ساخت آزادراه نیازی به وجود جاده جایگزین نیست و موانع قانونی آن نیز رفع شده است

طبق بند «الف» ماده ۲۷ قانوني الحاقی برخي مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به دولت اجازه داده می‌شود، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه تمام، تکمیل شده یا آماده بهره‌برداری را در قالب قراردادها و شرایط مورد تصویب شورای اقتصاد با تعیین نحوه تامین مالی دوره ساخت (فاینانس)، پرداخت هزینه‌های بهره‌برداری یا خرید خدمات در مدت قرارداد با رعایت استانداردهای اجرای کیفیت خدمات و نهایتا واگذاری طرح پس از دوره قرارداد به بخش غیردولتی با حفظ کاربری انجام دهد.

کاهش ۸ کیلومتری مسیر، کاهش ۲۴ دقیقه‌ای زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک و ۴۳ دقیقه‌ای برای وسایل نقلیه سنگین، ۳۵۳ میلیارد ریال ناشی از صرفه جویی در زمان سفر، ۳۸۵ میلیارد ریال صرفه جویی ریالی مصرف بنزین و ۹۲۲ میلیارد ریال در مصرف گازوییل را از جمله مزایای احداث آزادراه مراغه-هشترود  است.

داود کشاوریان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

‌امسال با برنامه‌ریزی انجام شده افزون بر ۲ هزار دوربین باید در راه‌های شریانی کشور نصب می‌شود که این دوربین‌ها در سطح راه‌های شریانی و راه‌هایی که به لحاظ میزان تصادفات اولویت دارند نصب می‌شوند.

۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگه‌داری و بازسازی راه‌ها در کشور نیاز است، از این میزان اعتبار نیمی از آن از طریق اعتبارات استانی و ۵۰ درصد دیگر از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

در کمیسیون ایمنی راه از سوی این مرکز پیشنهاد شد؛ به ترابری اکیپ‌های بزرگ مانند راهیان نور و جابجایی سربازان از پادگان ها اهمیت ویژه‌ای داده شود و سیستم های اتوبوسرانی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند از کنترل و نظارت مضاعف برخوردار شوند.

همچنین با توجه به وجود دو تبعه خارجی همراه مقداری کالای قاچاق(سیگار و انبه) در اتوبوس حادثه نی‌ریز، پیشنهاد شد در مناطقی که پتانسیل و ظرفیت قاچاق بیشتری وجود دارد برای رانندگان شرایط سختگیرانه‌تری در نظر گرفته شود تا میزان حوادثی از این قبیل کاهش یابد.

شهرام آدم‌نژاد معاون برنامه ریزی سازمان راهداری

از ۶ خرداد ماه سال جاري، با هماهنگي‌هاي انجام شده با بيمه مركزي، شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي و پليس +۱۰ به مالكين خودرو كه فاقد بيمه هستند، هشدار داده شد كه در صورت مراجعه به مراكز پليس +۱۰ و اعلام وضعيت بيمه خود از حالت خاكستري خارج مي‌شوند ولي چنانچه عليرغم هشدارها اقدامي از سوي مالكين ناوگان حمل‌ونقل عمومي به عمل نيامده باشد و همچنان فاقد بيمه شخص ثالث باشند، سهميه سوخت آنها قطع میشود.

در سال جاری نيز، داده كاوی بر اساس داده‌های مصرفی و جايگاه‌های سوخت در كشور نشان دهنده لزوم تغييراتی در جدول سهميه و ميزان مصرف است كه به غير از خودروهای زير ۵ / ۳ تن، معيار مصرف سهميه تغيير كرد، همچنين سهميه عملكردی ناوگان بين ۱۰ تا ۲۰ تن از ۴۳۰۰ ليتر به ۵۲۰۰ ليتر در ماه افزايش پيدا كرد.

علی اکبر  آشوری مدیرکل مرکز مدیریت راه‌های کشور

در مقایسه میزان تردد در طول تعطیلات عید فطر سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۳/۶درصدی در تردد شماری‌های یکسان و ۱۶ درصدی با احتساب روز جمعه ۱۸ تیرماه بود. باید توجه داشت، تعطیلات ایام عید فطر در سال جاری از روزهای سه‌شنبه ۱۵ تا شنبه ۱۹ تیرماه و برای سال گذشته از روز چهارشنبه تا دوشنبه محاسبه شده است که سال گذشته ایام تعطیل یک روز بیشتر بود.

بالاترین میزان تردد ساعتی طی این مدت مربوط به روز چهارشنبه ۱۶تیرماه با ۴۳۰ و کمترین تردد ساعتی در روز پنچ شنبه ۱۷ تیر با ۱۷۰ تردد رخ داده است.

محمدجواد عطرچیان  مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی

در جلسه تفاهم‌نامه میان ایران و آذربایجان طرف ایرانی خواستار بررسی مسائل و مشكلات موجود در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی مسافر از جمله تردد برخی از اتوبوس‌های آذری به مقاصدی غیر از مقاصد قید شده در نقشه راه، ارائه یك نسخه از قراردادهای حمل‌ونقل مسافری فیمابین دو كشور به گمركات مرزی آذربایجان و تأییدیه قراردادهای باكو- نخجوان توسط وزارت نقلیه جمهوری آذربایجان شد كه مقرر شد طرف آذری این موارد را بررسی و به اطلاع مقامات مربوطه رسانده و نتیجه را از طریق مجاری دیپلماتیك اعلام نماید.

میزان عوارض دریافتی از ناوگان باری و مسافری به منظور یكسان‌سازی عوارض دریافتی از ناوگان طرفین به مقصد و ترانزیت از كشور آذربایجان خاطرنشان كرد: طرف آذری اعلام كرد در مناطق مرزی به استثنای حمل كالای خطرناك مبلغ ۱۶۰دلار بابت گذر از مرز، ۸۰ دلار بابت حق استفاده از خاك به مدت ۱۴ روز، ۴۰ دلار بابت بیمه (دارندگان كارت سبز از پرداخت این مبلغ معاف می‌باشند) و ۲۵ دلار عوارض ورود به شهرهای بزرگ (باكو، گنجه و سومقاییت) از ناوگان ایرانی دریافت می‌شود كه مقرر شد طرف ایرانی نیز بر اساس اصل رفتار متقابل عمل نماید

 

 

 

نظر شما