شناسهٔ خبر: 25128 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در نشست خبری اعلام کرد:

تصویب کمک بیش از هزار میلیارد تومانی دولت به وزارت نیرو برای اجرای خدمات زیربنایی مسکن مهر/ پیشرفت ۹۳ درصدی واحدهای مسکن مهر کل کشور/ افتتاح سالانه ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید/ افتتاح ۳۰۰ هزار واحد تا پایان امسال/ اتمام پروژه‌های فاقد معارض در سال‌جاری

نشست خبری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تصویب حکم اعطای کمک هزینه بیش از یک‌هزار میلیارد تومانی دولت به وزارت نیرو برای اجرای خدمات زیربنایی مسکن مهر خبر داد و گفت: در سه سال اخیر سالانه به طور متوسط ۲۴۰ هزار واحد افتتاح داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی احمد اصغری مهرآبادی در نشست خبری امروز ۳۰ تیرماه درخصوص آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر در کشور بیان کرد : مجموع قراردادهای منعقده  مسکن مهر در کل کشور با بانک‌های عامل تا امروز دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد بوده که از این تعداد تا کنون مراحل اسکلت‌بندی و ساخت سقف دو میلیون ۱۵۰ هزار واحد، سفت‌کاری دو میلیون و ۷۶ هزار واحد و نازک‌کاری یک میلیون و ۹۰۸ هزار واحد به اتمام رسیده است.

مهرآبادی در ادامه با بیان اینکه به طور متوسط ۷۱۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید افتتاح شده، افزود: در سه سال اخیر سالانه به طور متوسط ۲۴۰ هزار واحد افتتاح داشته‌ایم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین اضافه کرد: قصد داریم در سال جاری تمام پروژه‌های فاقد معارض را به پایان برسانیم و نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد افتتاح داشته باشیم که در صورت تحقق این امر تعداد واحدهای افتتاح شده به یک میلیون واحد خواهد رسید.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش از تصویب جدید حکم دولت مبنی بر اختصاص اعتبار جدید برای کمک به ساخت خدمات زیربنایی در سایت‌های مسکن مهر خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه قرار است حدود ۱۶۵۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اجرای عملیات ساخت خدمات زیربنایی و زیرساخت‌های زیربنایی در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

وی همچنین با بیان این مطلب که دراین مسیر میزان یک‌صد میلیارد تومان از محل منابع خود وزارت نیرو صرف خواهد شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی نیز مکلف است در این مسیر از طریق فروش یا تهاتر اراضی به وزارت نیرو کمک کند. طبق این مصوبه برای اجرای محوطه‌سازی و ساخت دیوارهای حائل و ... می‌توانیم از محل فروش اراضی استفاده کنیم. همچنین در جهت اجرای خدمات روبنایی نیز با توجه به این ابلاغیه اجازه استفاده از منابع حاصل از فروش زمین واحدهای فاقد متقاضی صادر شده است.

به گفته وی درصورت نبود متقاضی دستور لازم جهت فروش این واحدها به پیمانکاران، شرکت‌ها و افراد حقیقی بلامانع خواهد بود.

مهرآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی در سایت مسکن مهر کشور هزینه شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درخصوص واحدهای فاقد متقاضی اعلام کرد: این پروژه‌ها هیچ‌گونه متقاضی و مدعی ندارند ولی برای آن که هزینه دولتی صرف شده برای این واحدها هدر نرود و پول بانک به آن برگردد، نهایت تلاش را برای تعیین تکلیف آنها خواهیم کرد.

وی همچنین در این راستا تأکید کرد: متأسفانه پس از تعدیل شرایط ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر با هدف تعیین تکلیف این پروژه‌ها استقبال خوبی از سوی مردم نشده و تا کنون یک‌هزار و ۵۰۰ واحد از ۱۱۷ هزار واحد بفاقد متقاضی به فروش رسیده است. 

مهرآبادی در ادامه پیشرفت فیزیکی کنونی واحدهای مسکن مهر کشور را ۹۳ درصد اعلام کرد و گفت: حدود ۳۰۷ هزار واحد دیگر باقی‌مانده که با توجه به تأکید دولت و وشخص وزیر راه و شهرسازی سعی در تکمیل آنها تا پایان امسال داریم. در این مسیر همکاری مردم و واریز تمامی مبلغ آورده‌شان نیز نقش بسیار مهمی در تحویل به موقع واحدها خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین با تأکید براینکه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی از اوایل سال ۹۳ تا کنون مقدم شماردن مرحله تحویل بر افتتاح بوده است گفت: این اقدام قطعا نتیجه مثبتی داشته که دیده شدن مشکلات و ورود متقاضیان به این عرصه خود مهمترین نتیجه آن است.

این مقام مسئول درخصوص افتتاح اخیر محله ایرانشهر در شهر جدید پردیس نیز بیان کرد: کار زیادی در این بخش باقی مانده است، در این افتتاح تنها یک زون از فاز ۱۱ به متقاضیان تحویل داده شد، در این مسیر تلاش داریم تا به همت کار و همکاری شبانه‌روزی شاهد افتتاح بیشتری در فازهای ۹، ۳، ۸ ، ۵ و زون ۵ فاز ۱۱ به صورت دو ماه یک‌بار باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که تا کنون مرحله ساخت ۴۳ هزار واحد از ۸۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر پردیس به پایان رسیده است گفت: با توجه به آمار بیان شده در حاضر حاضر شرایط تأمین آب نزدیک به ۳۵ هزار واحد در پردیس فراهم شده است.

مهرآبادی همچنین از وجود ۲۳۰ هزار واحد فاقد خدمات زیربنایی در سطح کشور خبر داد و اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین این خدمات نیاز است که ۱۰۰ میلیارد آن پرداخت و مابقی قرار است در سال جاری پرداخت شود.

به گفته این مقام مسئول در صورت اعطای اعتبارات بیان شده در مصوبه اخیر دولت در هفته دولت شاهد افتتاح نزدیک به یکصد هزار واحد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه به طور میانیگن از دو میلیون ۲۱۵ هزار واحد ۲۶۹ هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده قرار دارند گفت: به جز این تعداد واحد قرارداد آنها از نوع واحدهای مسکن مهر نبوده است اگر میزان آورده مردم برای سایر واحدها را به طور میانگین برای هر واحد ۲۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان میرسد که تاکنون بخشی از این مبلغ پرداخت نشده است.

مهرآبادی  افزود: ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات بانکی مصوب شده است که تا امروز ۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شده است. همچنین تاکنون حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه مسکن مهر بدون احتساب قیمت زمین بوده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه به یکسری از واحدهای مسکن مهر که فروش اقساطی شده‌اند،علی‌رغم مجوز بانک مرکزی، تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی پرداخت نمی‌شود و سقف وام این واحدها ۲۵ میلیون تومان است، گفت: در جلسه‌ای که در سال ۹۳ در جهت تکمیل واحدهای مسکن مهر در بانک مسکن برگزار شد، قرار بود که ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر فروش اقساطی شود، اما بانک مرکزی مجوز نیم‌بندی در این خصوص صادر کرد که برای واحدهای مسکن مهری که فروش اقساطی شدند، آن ۵ میلیون تومان مابه‌التفاوت پرداخت شود.

وی در ادامه در خصوص پرداخت نشدن وام به برخی از پروژه‌های مسکن مهر که در دولت قبل آغاز شده است نیز گفت: در مورد پروژه‌هایی که در دولت قبل شروع شده است، ما مکلف هستیم که آنها را به اتمام برسانیم، اما مشکل ما با بانک مرکزی است، چرا که آنها این پروژه‌ها را پروژه جدید تلقی می‌کنند. در جلساتی که در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، آنها اعلام کردند دلیلی ندارد که پروژه‌ای که قبل از ۱ مهر ۹۲ شروع شده، این وام مسکن پرداخت نشود، بنابراین دستور دادند که به این واحدها نیز وام مسکن مهر با نرخ سود ۴ درصد پرداخت شود. 

مهرآبادی در این راستا خاطرنشان کرد: به هر حال ما در این جلسات حتی حاضر شدیم که به این واحدها که قبل از ۱ مهر ۹۲ شروع شده‌اند، وام مسکن با نرخ سود بالاتر پرداخت شود، بنابراین در حال حاضر ۵۵ هزار واحد مسکن مهر هنوز از تسهیلات مسکن مهر استفاده نکرده‌اند. ما حتی حاضر هستیم که این واحدهای مسکن مهر با نرخ سود بالاتری حتی تا ۱۴ درصد نیز عملیاتی شود، اما هنوز این موضوع نیز عملیاتی نشده است.

این مقام مسئول در راستای میزان اقساط وصولی واحدهای مسکن مهر نیز اعلام کرد: میزان وصولی اقساط مسکن مهر در حال حاضر ۹ هزار میلیارد و ۸۳۷ میلیون تومان است که ۸۳ درصد این مبلغ در دولت یازدهم وصول شده است و از این مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که در بانک مسکن است.

مهرآبادی با تأکید بر این مطلب که گستردگی و حجم بالای طرح مسکن مهر مهمترین مشکل فعلی در این بخش به شمار می‌رود گفت: این میزان واحد نیاز به نیروی زیادی برای کنترل و نظارت دارد که نبود آن باعث بروز این میزان مشکلات شده است.

وی در پایان از سکونت قطعی افراد در یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا کنون در کشور خبر داد و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد به اتمام رسیده که از این تعداد یک میلیون ۷۰۰ هزار به افتتاح رسیده است.

نظر شما