شناسهٔ خبر: 25133 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین المللی شهرداری‌ها و شوراهای شهر اعلام کرد:

مسیر معکوس ایران‌شهرها برای دستیابی به درآمد‌های پایدار/ رژیم قدرت در شهر باید در دست مردم باشد/ شوراها و شهرداری‌ها محور طرح بازآفرینی شهری هستند/ مرزبندی در حمل و نقل درون و برون شهری معنا ندارد/ تاکید بر توجه مهندسان ناظر به مقررات شهرسازی

اجلاس وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «وضعیت روند توسعه شهرنشینی ایران به ویژه در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها تحت تاثیر سوداگری مفرط قرار گرفته» است، تصریح کرد: شوراها باید طرفدار حقوق کلیه شهروندان باشند و اگر شوراها ابزار دست سوداگران قرار گیرند هیچ کس از آن‌ها حمایت نخواهد کرد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۳۰ تیرماه ضمن ابراز خرسندی برای حضور در جمع اعضای شوراهای شهرها در همایش بین المللی شهرداری‌ها و شوراها اظهار داشت: شوراهای شهر نقش مهمی در آینده ایران و وضعیت شهرنشینی دارند اما وضعیت روند توسعه شهرنشینی ایران به ویژه در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها تحت تاثیر سوداگری مفرط قرار گرفته و دولت و شوراها باید این روند را تغییر دهند.

وی افزود: مدتی است در ایران بخش درآمد پایدار شهری مطرح شده است و با این مفهوم که مشکل درآمد داریم شهرها و ایران‌شهرهای کشور دچار مشکل شده‌اند و مسیر معکوسی را طی می‌کنند که در نتیجه آن شهرها دچار سوداگری بزرگی شده‌اند که باید در مورد آن اندیشه کرد.

آخوندی با توجه به اظهارات رئیس جمهوری و وزیر کشور در این همایش بیان داشت: آنچه ما در شهرها اقدام می‌کنیم باید منوط به بهبود کیفیت زندگی در شهر شود و اگر به بهانه توسعه شهری حقوق دیگر شهروندان و باقی اعضای شهر را در نظر نگیریم و با نگاهی درآمدی به سوداگر بفروشیم در نتیجه آن محیط زیست، حمل ونقل و فضای با نشاط شهری نخواهیم داشت که در حال حاضر شاهد چنین مواردی در شهرهای بزرگ هستیم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه از جایی باید تصمیم بگیریم که روند وضع موجود باید تغییر کند تصریح کرد: همه ما اعتقاد داریم شهر بدون فعالیت بخش خصوصی امکان توسعه ندارد اما فعال کردن بخش خصوصی به معنای نادیده گرفتن حقوق تمام شهروندان، همسایگان، تبعیض گسترده شهری، قطبی کردن شهرها به بالاشهر و پایین شهر و وضعیت نابه‌هنجار موجود نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: فعالیت بخش خصوصی به این معنا نیست که تمام قوانین و مقررات را زیرپا بگذارد و بگوییم همه باید باهم همکاری کنیم تا با فعالیت بخش خصوصی توسعه شهری ایجاد شود بلکه بخش خصوصی نباید بر جایگاه قانون‌گذار تکیه کند بلکه باید ضمن حفظ منافع خصوصی خود در کنار سایر بخش‌ها در راستای تامین منافع تمام شهر فعالیت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: من معتقد هستم هیچ‌گاه نباید برای تامین منافع عمومی حق بخش خصوصی و برای تامین منافع خصوصی منافع عمومی را زیر پا گذاشت بلکه هرکدام باید در جایگاه خودش قرار گیرد تا بتوان تغییر وضعیت به شکل گسترده ای را رقم زد.

آخوندی با اشاره به وضعیت کنونی منطقه یک تهران خاطرنشان کرد: منطقه یک که زمانی باغستان تهران نام داشت، تحت هجوم ساختمان‌های بدقواره قرار گرفته و در واقع این بی‌توجهی به حیثیت شهروندان تلقی می‌شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به مفهوم رژیم قدرت در شهر تاکید کرد: رژیم قدرت در شهر باید در دست مردم باشد. اگر رژیم قدرت در شهر بر عهده عده‌ای سوداگر قرار گیرد به منزله آغاز تسلط اشراف و سوداگران خواهد بود.

وی ضمن حمایت از حضور شوراها در نظام مدیریت شهری گفت: عده ای بحث می‌کنند که شوراها عملکرد مناسبی ندارند و ما باید برگردیم به سیستم حضور حاکمیتی دولت در شهرها که من با این مسئله کاملا مخالف هستم.

آخوندی افزود: باید علاوه بر ارزیابی نکات قوت و ضعف را بررسی کنیم و اصل تداوم، حمایت از شورا و مردم، قوانین و مقررات را مدنظر قرار دهیم اما لازمه انجام چنین کاری این است که شوراها طرفدار حقوق  کلیه شهروندان همچون مردم، معلولان، سالمندان و غیره باشد.

وزیر راه و شهرسازی  در ادامه تصریح کرد: اگر شوراها ابزار دست سوداگران قرار گیرند هیچ کس از آن ها حمایت نخواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که ما در دولت باید به عنوان پشتوانه اصلی شوراهای شهرها باشیم و اینگونه عمل کنیم که در همین راستا من به مدیران کل راه و شهرسازی استان ها اعلام می‌کنم که از شورا و شهرداری ها با تمام توان حمایت کنند.

عضوکابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به بحث بازآفرینی شهری گفت: ما شهرهای زیادی از کلانشهرهای بزرگ گرفته تا میانی و کوچک در ایران داریم که اگر بخواهیم تصویری از ۱۵ سال آینده داشته باشیم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا باید پیرامون شهرها را گسترش دهیم و تمام فضاهای سبز و مزروعی را از بین ببریم و داخل شهر فرسوده‌تر شود یا تصور براین است که شهرها محدودیت دارند و باید به ارتقای کیفیت شهری و کیفیت زندگی بپردازیم.

آخوندی با بیان اینکه تهران ۸/۶ میلیون نفر جمعیت دارد افزود: طبق برآورد حاصله ۱۵ میلیون نفر در تهران و پیرامون ان زندگی می‌کنند، آیا باید افزایش ظرفیت جمعیتی تهران به ۲۰ میلیون برسد؟ آیا فکر می‌کنید باید تمام شهرهای ایران به تدریج تخلیه شوند و در ۱۰ شهر بزرگ جمع گردند و باقی شهرها از جمعیت خالی شوند؟ این آن سوال مهمی است که من به عنوان وزیر تا یک عضو شورا و حتی بخشداران و مسئولان محلی باید در مورد آن اندیشه کنند.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به گزارش‌های شورایعالی شهرسازی بیان کرد: بسیاری از شهرهای متوسط و میانی وقتی در طرح بازآفرینی قرار می‌گیرند به افق جمعیت مدنظر خود نرسیده‌اند و حتی جمعیت باقی مانده  خود را به سختی حفظ می‌کنند زیرا جاذبه جمعیتی ندارند لذا سیاست‌های موجود باید تشریح کننده وضعیت موجود باشد.

وی با اشاره به طرح مسکن مهر یادآور شد: ساخت ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در اطراف شهر تهران برای جذب یک میلیون جمعیت جدید شروع شد، اما آیا به راستی به عدالت جغرافیایی و توزیع عادلانه جمعیت در سرزمین ایران کمک می‌کند؟

آخوندی تصریح کرد: راهکار اصلی، سیاست بازآفرینی شهرها و اینکه چگونه می‌توان شهرها را از نو تعریف کرد به همین خاطر باید مسائلی که باعث گسترش جمعیت و از بین رفتن شهرهای میانی می‌شود را کنار بگذاریم و اقداماتی انجام دهیم که جمعیت به زندگی در همان شهر علاقه‌مند شود و توانایی جذب جمعیت جدید را کسب کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید امکانات، ظرفیت و مشکلات را در داخل شهر حل کرد ادامه داد: این سیاست بازآفرینی است به همین خاطر ستاد بازآفرینی شهرها تشکیل شد و از نظر ما شهرداری‌ها و شوراها محور بازآفرینی شهری هستند، زیرا سیاست ما نگاه بالا به پایین نیست بلکه دو ارگان نام برده باید برای اجرای بازآفرینی شهر خود امکانات مورد نیاز خود همچون امکانات زیربنایی، روبنایی و اراضی را به ما اعلام کنند تا بتوانیم به آنها کمک کنیم.

وی با تاکید به حمل ونقل یکپارچه درون و برون شهری ابراز داشت: مرزبندی در حمل ونقل به درون شهر و بیرون شهر برای یک شهروند عادی معنایی ندارد و این تقسیم بندی‌ها برای اداره‌های محلی به منظور انجام وظایف مربوطه اهمیت دارد لذا حمل و نقل باید یکپارچه شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وقوع ۳۰ درصد تلفات ناشی از تصادفات در ۳۰ کیلومتر اولیه شهرها گفت: دلیل این ضایعه عدم همکاری حمل ونقل در بیرون و دورن شهر است. اگرچه طبق دستور من به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آسفالت معابر متصل به شبکه جاده‌ای نیز که تحت نظارت مدیریت داخل شهرها قرار دارد بهسازی و آسفالت شود.

آخوندی خطاب به اعضای شورای شهرها گفت: از شما می‌خواهم نسبت به یکپارچه‌سازی حمل ونقل در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای به وزارت راه و شهرسازی کمک کنید.

وی با اشاره به مبحث کنترل ساختمان تاکید کرد: باید نظامی برای کنترل ساختمان داشته باشیم، از نظر من مقررات ملی ساختمان همانقدر ارزشمند است که شهرسازی ارزشمند است به همین خاطر یک مهندس همانطور که بر مقررات ملی ساختمان نظارت می‌کند باید مقررات شهرسازی را نیز مدنظر قرار دهد. اینجا بحث مسئولیت اجتماعی دولت، شورا، شهرداری و مهندس مشخص می‌شود. همانطور که مقررات ملی ساختمان از جهت پایداری، ایمنی و رعایت مسائل سازه‌ای را مدنظر قرار می‌دهیم، همانقدر مقررات شهرسازی ضامن حقوق مردم و همسایگان است به همین خاطر شما از نظام مهندسی بخواهید که مهندس ناظر باید در برابر مقررات شهرسازی پاسخگو باشد و هیچ مهندس ناظری حق ندارد به دلیل اینکه شهرداری با مالک توافق کرده مقررات شهرسازی را زیرپا بگذارد.

عضو کابینه دولت یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: شهرها به جای تبدیل شدن به جولان‌گاه سوداگران باید به محلی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که حق خود را در کنار حق مردم ‌می‌خواند و به دنبال ایجاد رفاه  عمومی مردم هستند تبدیل شود.

نظر شما