شناسهٔ خبر: 25294 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم سازمان نظام مهندسی مطرح شد:

جزئیات عملکرد هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران/ کاهش حساب‌ها و شفاف‌سازی سیستم نظام مالی سازمان

حبیب الله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تشریح گزارش عملکرد هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در سال ۹۴ گفت: با بررسی کارشناسی و نیازسنجی‌های بانکی بر اساس اصول حسابداری، تعداد حساب‌ها و تعداد بانک‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان به شدت کاهش یافته و شفاف‌سازی در سیستم مالی سازمان ایجاد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجمع عمومی عادی سالانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اول تیر ماه با مشارکت اعضا برگزار شد. مجمع عمومی سازمان با شرکت حدود ۱۳۰۰ نفر از اعضا در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد آغاز و در پایان اين جلسه با اعلام تنفس توسط رییس مجمع عمومی، ادامه این مجمع عمومی به زمان دیگری موکول شد. در روند برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پس از استقرار هیات رییسه سنی و انجام رای‌گیری الکترونیکی برای انتخاب هیات رییسه اصلی، این هیات رییسه مستقر و بررسی دستور جلسه را آغاز کردند.

ماهنامه پیام مهندسی ساختمان نوشت: مهندس حبیب‌اله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در دو بخش به ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۴  هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به مجمع عمومی عادی پرداخت که در بخش اول، اهم فعالیت‌های هیئت مدیره دوره ششم در ۸ ماه اول سال ۱۳۹۴ را نام برد. مهندس بیطرف از تداوم اجرای ماده ۳۳ در بخش ارجاع کار نظارت برای اشخاص حقیقی و حقوقی، انعقاد چند تفاهم‌نامه همکاری با انجمن‌های صنفی مهندسی، مکانیزه کردن مرحله اول سیستم ارجاع نظارت بر لوله‌کشی گاز، رسیدگی به پرونده تخلفات گاز از طریق مراجع قضایی، تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۳۹۴ سازمان و صورت‌های مالی سال ۱۳۹۳، برگزاری مرحله اول مجمع عمومی عادی برای بررسی و تصویب تراز ۹۳ و بودجه ۹۴، بررسی و تصویب ساختار سازمانی جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تمدید گواهینامه نظام تضمین کیفیت iso ۹۰۰۱:۲۰۰۸ برای سازمان، تصویب احداث ساختمان سبز برای دفاتر نمایندگی اندیشه و پیشوا و تاسیس دفتر نمایندگی سازمان در شهر دماوند به عنوان اهم فعالیت‌های هیئت مدیره دوره ششم در ۸ ماه اول سال ۱۳۹۴ را نام برد.

ایجاد معاونت امور دفاتر نمایندگی و توسعه سرمایه مهندسی 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در تشریح اهم فعالیت‌های هیئت مدیره دوره هفتم در ۴ ماه پایانی سال ۱۳۹۴، در ابتدا به پیاده‌سازی ساختار سازمانی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت و گستردگی فعالیت‌ها در حوزه دفاتر نمایندگی سازمان و امور عضویت و آموزش اعضا و به منظور افزایش کارآمدی و بهره‌وری در سازمان نظام مهندسی استان تهران، ساختار سازمانی مصوب هیئت مدیره دوره ششم پیاده‌سازی و طی آن ۲ معاونت جدید «معاونت امور دفاتر نمایندگی» و «معاونت توسعه سرمایه مهندسی» به معاونت‌های سازمان اضافه گردید و سپس جانمایی و تخصیص فضاهای اداری در ساختمان مرکزی هم  بر اساس ساختار سازمانی جدید انجام گرفت.

وی با اشاره به نهایی شدن بکارگیری سازنده ذیصلاح بر اساس صورتجلسه کارگروه ۶جانبه، افزود: در پی صدور رأی شماره ۹۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری (ابلاغیه مورخ ۷ تير ماه ۱۳۹۴) و عدم درج نام مجری ذیصلاح در پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری تهران، جلسات ۶ جانبه با حضور کلیه دستگاه‌های ذیربط در محل و با محوریت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشکیل و طی صورتجلسه مورخ ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۴ مقرر شد پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم، بکارگیری سازنده ذیصلاح  در ساخت‌وسازهای شهر تهران و ۹ شهر دیگر استان از تابستان ۱۳۹۵ اجرایی گردد. بیطرف از ارائه نقطه نظرات کارشناسی در خصوص پیش‌نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان – آیین‌نامه کنترل ساختمان خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جهت جمع‌بندی نظرات اعضاء و متخصصان و ارائه آن‌ها به وزارت راه و شهرسازی، امکان دریافت نظرات کارشناسانه اعضای سازمان در خصوص پیش‌نویس آیین‌نامه کنترل ساختمان را از طریق درج فرم نظرخواهی در سایت سازمان فراهم نمود و پس از بررسی، ارزیابی و جمع‌بندی نظرات ارسالی، مطالب را طی یک نامه رسمی به وزیر محترم راه و شهرسازی منعکس نمود.

استقرار حسابرس‌داخلی و شفاف‌سازی حساب‌های‌بانکی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه به تشریح ساماندهی حساب‌های بانکی سازمان از حدود ۵۰ حساب به ۲۰ حساب و استقرار حسابرس داخلی پرداخت و توضیح داد: یکی از مشکلات حسابرسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که حساسیت مراجع نظارتی و حاکمیتی را برانگیخته بود، تعدد حساب‌ها و تعدد بانک‌های طرف همکاری با سازمان بود که با بررسی کارشناسی و نیازسنجی‌های بانکی بر اساس اصول حسابداری، تعداد حساب‌ها و تعداد بانک‌ها به شدت کاهش یافته و شفاف‌سازی لازم در سیستم مالی سازمان ایجاد شد. در اجرای مصوبه مجمع عمومی قبل، یک موسسه رسمی حسابرسی  به عنوان حسابرس داخلی سازمان، انتخاب و در سازمان مستقر شد.

وی همچنین در اشاره به اصلاح فرآیندهای داخلی و تنظیم شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی، از بازنگری و تصویب آئین‌نامه داخلی اداره جلسات هیئت مدیره، تویب شیوه‌نامه برگزاری انتخابات رئیس دفاتر نمایندگی سازمان، اصلاح سیستم صف‌بندی در فرآیند ارجاع کار نظارت ماده ۳۳ و اصلاح ساعت کار کارکنان، ضابطه‌مند کردن پاداش‌ها و تشویق‌ها، توسعه خدمات فناوری اطلاعات، تقویت رویکرد پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع، خروج سازمان از وضعیت جزیره‌ای و انطباق گردش امور در فرایندهای رسمی و قانونی سازمان و... و. خبر داد.

مهندس بیطرف همچنین درباره پیگیری توثیق ۴۰ میلیارد تومان از سپرده‌های سازمان در دوره ششم، گفت: به محض اعلام رسانه‌ای توثیق بخشی از سپرده‌های سازمان، پیگیری‌های لازم از طریق بررسی اسناد مالی سازمان و سپس اسناد بانکی آغاز و با تصمیم هیئت مدیره، پیگیری موضوع به کارگروه سه نفره محول و با کمک موسسه‌ای از حسابرسان رسمی کلیه موارد مرتبط، مورد بررسی‌های کارشناسی و پیگیری‌های حقوقی قرار گرفت و طی چند اطلاعیه نتایج اقدامات سازمان از طریق سایت اطلاع‌رسانی شد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: در خصوص تخلف مسئولان شعبه پارک بهمن بانک شهر، پیگرد قضایی انجام و جهت رسیدگی به تخلف انتظامی  امضاءکنندگان اسناد توثیق، مراتب به شورای انتظامی مرکزی اعلام گردید.

وی از نهایی شدن شیوه‌نامه اجرایی نظارت بر تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان‌ها فی‌مابین سازمان نظام مهندسی و شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد و یادآور شد: به‌منظور بکارگیری مهندسان مکانیک دارای پروانه صلاحیت اشتغال به کار مهندسی در نظارت و بازرسی از تاسیسات آب و فاضلاب ساختمان‌ها، این شیوه‌نامه برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه موجود بین شرکت آبفای استان تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران منعقد گردید.

مکانیزه شدن نظارت بر تاسیسات  برق ساختمان‌ها (اماکن) از جمله دیگر فعالیت‌های هیئت مدیره دوره هفتم در ۴ ماه پایانی سال ۱۳۹۴ بود که مهندس بیطرف درباره آن گفت: با توجه به شروع نظارت مهندسین برق بر تاسیسات برق اماکن در چارچوب تفاهم‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی موجود به‌صورت ارجاع دستی و بروز اشکالات مختلف و اعتراضات مهندسین، سیستم مکانیزه ارجاع نظارت برق، طراحی و عملیاتی گردید. وی به عملیاتی شدن سامانه صدور و تمدید پروانه اعضای حقیقی در واحد عضویت اشاره کرد و یادآور شد که در راستای توسعه خدمات الکترونیک سازمان پس از راه‌اندازی سامانه عضویت، سامانه تمدید عضویت اعضاء نیز طراحی و پیاده‌سازی گردید که طی آن اعضاء حقیقی نیازمند مراجعه حضوری، به سازمان نخواهند بود.

بیطرف همچنین از تدوین مرحله ۲ سیستم مکانیزه ارجاع گاز خبر داد و گفت: در راستای تکمیل و توسعه سامانه ارجاع کار نظارت گاز، فاز ۲ این سامانه توسط پیمانکار تدوین شده است که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین درباره راه‌اندازی سامانه آموزش نیز اظهار داشت: به منظور توسعه نظارت و ارتقاء کیفیت آموزش‌های ارتقاء پایه مهندسین، سامانه‌ای طراحی گردیده است که با بهره‌گیری از آن ارتباط مجریان آموزشی با سازمان در بستر الکترونیک فراهم گردیده و اطلاعات آموزشی اعضاء در فضایی امن و با سرعت بالا مبادله می‌گردد.

وی در ادامه، پیگیری‌های مستمر جهت تصویب تعرفه خدمات بازرسی گاز برای مهندسان مکانیک را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به عدم افزایش تعرفه خدمات نظارت و بازرسی گاز ساختمان‌ها طی ۲ سال گذشته، پیگیری مستمری برای موافقت کمیته ۴ نفره انجام و نهایتاً در ابتدای سال ۱۳۹۵ توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردید. مهندس بیطرف درباره پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه (ims) نیز اظهار داشت: در جهت ارتقای سطح فرآیندهای سازمان، پروژه پیاده‌سازی سیستم مدیریت یکپارچه مشتمل بر استانداردهای iso ۹۰۰۱:۲۰۰۸، iso ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴  و ohsas ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷ در سازمان تعریف گردید که مراحل استقرار آن در سال ۱۳۹۴ آغاز و در سال ۱۳۹۵ ممیزی سازمان جهت صدور گواهینامه مدیریت یکپارچه، برگزار خواهد شد.

تدوین برنامه سال ۹۵

تدوین برنامه سال ۱۳۹۵ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از دیگر موارد مطرح در گزارش عملکرد بود که مهندس بیطرف درباره آن گفت: به‌منظور تعالی و تحقق راهبرد برنامه محوری در سازمان، برای نخستین بار پیش‌نویس سند برنامه سه ساله سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران (دوره هفتم هیات مدیره) تدوین و بودجه سال ۹۵ در بخش وظایف قانونی در چارچوب برنامه سه ساله فوق تنظیم گردیده است.

وی در ادامه از تدوین پیش‌نویس مبانی صلاحیت سازندگان ذیصلاح در اجرای ساختمان با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و ارسال آن به وزارت راه وشهرسازی جهت تصویب، تهیه پیش‌نویس قراردادهای تیپ پیمانکاری و پیمان مدیریت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی جهت تصویب، اجرایی کردن نرم‌افزار ارجاع کار ماده ۳۳ در دفاتر نمایندگی، تدوین تعرفه‌های خدمات نظارت ماده ۳۳ برای سال ۱۳۹۵ و ارسال برای تصویب مراجع ذیربط، بهبود و ارتقاء منابع انسانی سازمان از طریق تطبیق و پیاده‌سازی شرایط احراز مشاغل با تحصیلات و سوابق شاغلان و  تشکیل کارگروه داوری برای موارد اختلافی ماده ۳۳ و همچنین کارگروه حل اختلاف برای خدمات نظارت برق اماکن، به عنوان دیگر فعالیت‌های هیئت مدیره دوره هفتم در ۴ ماه پایانی سال ۱۳۹۴ اشاره کرد.

پس از آن نوبت به ارایه نظرات و بیان سوالات اعضای حاضر در جلسه در خصوص این گزارش عملکرد رسید. پس از ارایه پاسخ سوالات توسط رییس سازمان و قرائت بخشی از گزارش بازرسان در مورد ترازنامه سال ۱۳۹۴ به دلیل پایان یافتن زمان برگزاری مجمع، بررسی ادامه دستور جلسه به زمان دیگری موکول و اعلام تنفس گردید. مطابق قانون، ادامه مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم سازمان، حداکثر تا ۴۵ روز دیگر برگزار خواهد شد./

نظر شما