شناسهٔ خبر: 25307 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان خبر داد:

احتمال عضویت هند و عمان در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه/ ضرورت ایجاد محوری جایگزین برای مسیر ترکیه/ ترکیه پاسخکو نبوده است

محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به احتمال عضویت هند و عمان در کریدور خلیج فارس- دریای سیاه گفت: ترکیه جواب پیگیری‌ها برای اخذ غرامت کامیون‌هایی که در مرز بازرگان به آتش کشیده شده را نداده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد جواد عطرچیان با اشاره به نهایی شدن موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، گفت: هنوز هم مسیر ترکیه برای مقاصد اروپایی ارزان‌تر و به صرفه‌تر است اما باید چند مسیر موازی دسترسی به اروپا داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید یک مسیر آلترناتیو و جایگزین ترکیه برای دسترسی به اروپا تعریف می‌شد تا در مواقعی که مسیر ترکیه به هر دلیلی قابل تردد نبود، بتوان به ترانزیت ادامه داد و کامیون ها پشت مرزها معطل نمانند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با بیان اینکه از یک سال گذشته به دنبال راه‌اندازی مسیر جایگزین و گزینه دوم برای رسیدن به اروپا بودیم، گفت: در مذاکرات با کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان متن سند نهایی پیش نویس موافقتنامه نهایی شد.

به گزارش ایلنا، عطرچیان افزود: کریدور ترانزیتی خلیج فارس – دریای سیاه  یک کریدور حمل ونقل چند وجهی است که از بنادر جنوبی کشور آغاز و پس از عبور از مرزهای شمالی  وارد کشورهای ارمنستان و آذربایجان می شود و از این کشورها به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان راه می‌یابد. بعد از آن به  بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان می‌رسد و  مقصد بعدی کالاها از طریق دریای سیاه خواهد بود که از آنجا به یونان و سایر کشورهای اروپایی  راه پیدا می کند.

وی تاکید کرد: موافقتنامه راه‌اندازی این کریدور نهایی شده و باید به امضای روسای جمهور کشورهای عضو کریدور برسد که این موضوع از مجرای دیپلماتیک دنبال می‌شود و چند ماه دیگر عملیاتی خواهد شد.

عطرچیان درباره مشوق‌ها و تسهیلاتی که از سوی کشورها برای استفاده از این کریدور ارائه می‌شود، گفت: در مرحله اول گرجستان مانع ویزا را از پیش روی رانندگان ایرانی و شهروندان برداشت و ارمنستان هم برای لغو ویزای رانندگان ایرانی و شهروندان اقدام کرده است.

وی افزود: بنا بر این رانندگان تا بندر پوتی و باتومی بدون ویزا تردد می‌کنند و هزینه های مربوط به ویزا را نمی پردازند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی ادامه داد: همچنین وارد مذاکراتی شده‌ایم تا هزینه‌های تشکل‌های صنفی برای استفاده از این مسیر کاهش یابد. برای مثال قرار بر این است که هزینه‌های استفاده از کشتی‌ها  برای جا به جایی بار تا درصدی کاهش پیدا کند.

عطرچیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر کریدور دریای سیاه- خلیج فارس فعال است، گفت: در حال حاضر حجم قابل توجهی از کانتینرهای اروپایی در این مسیر تردد دارند و از این کریدور به ایران می‌رسند و البته میزان تردد کامیون‌های ایرانی در این کریدور کم است اما این مسیر غیر فعال نیست.

وی ادامه داد: تردد مستمر در این مسیر نیاز به این دارد که کشتی‌های رو-رو به صورت منظم برنامه حرکت داشته باشند که اگر حجم ترانزیت بالا باشد، کشتی ها رو-رو از بندر باتومی برنامه جابه جایی منظمی خواهند داشت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با بیان اینکه معتقدم از یک سال آینده تعداد کشورهای عضو این کریدور افزایش خواهد یافت، گفت: در حال حاضر عمده بارهای کشورهای عربی از طریق دریا جابه جا می شود و جمهوری اسلامی مبدا این کریدور است اما پیش بینی می کنیم از یک سال آینده کشورهای هند و عمان هم عضو این کریدور شوند.

وی افزود: به طور قطع کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند هم نیاز به مسیر آلترناتیو دسترسی به اروپا دارند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی همچنین درباره پیگیری اخذ غرامت از کشور ترکیه برای کامیون هایی که در مرز این کشور به آتش کشیده شدند، گفت: در اتفاقا اخیر ترکیه در مرز بازرگان ۱۳ کامیون و یک اتوبوس به آتش کشیده شد که مکاتباتی با وزارت خارجه برای اخذ غرامت‌ها داشته‌ایم.

عطرچیان با تاکید بر اینکه ترکیه هنوز جواب مکاتبات‌مان را نداده است، گفت: ترکیه اعلام کرده است که این موضوع باید از طریق دادگاه های محلی پیگیری شود و خسارت دیدگان ایرانی باید به دادگاه های محلی شکایت کنند.

وی ادامه داد: دادگاه در یکی دو مورد حکم صادر کرده است اما احکام اجرایی نشده اند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی درباره میزان خسارت وارد شده، گفت: تعدادی از این کامیون ها دارای بار بودند و تعدادی هم بار نداشتند. هر کدام مبلغی متفاوتی خسارت دیده‌اند و نمی‌توان رقم یکسانی برای هر یک از این کامیون ها مشخص کرد./      

نظر شما