شناسهٔ خبر: 25387 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اقبال شاکری مطرح کرد؛

نهادهای دارای بودجه مشخص نسبت به حوادث ساختمانی پاسخگو باشند/ ضرورت تشکیل کمیته‌ای با هدف مطالبه حقوق شهروندی/ چاره‌اندیشی برای ایمنی ساختمان‌های بافت‌های تاریخی و فرسوده

یزد رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته حوادث ساختمانی با هدف مطالبه و پاسخگویی دلایل حوادث، خواستار پاسخگویی نهادهای دارای بودجه مشخص نسبت به حوادث ساختمانی شد.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت تشکیل کمیته سوانح ساختمانی که قرار است به زودی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود گفت: تجربه نشان داده هرچقدر ساختار سازمانی انجام کارها را بزرگتر کنیم بدون آنکه پاسخگویی از نهادهای مرتبط که بودجه و هزینه دریافت می‌کنند بخواهیم، به انجام بهینه کار لطمه می‌زنیم، از آن جهت که همه منتظر می‌شوند تا آن کمیته و یا کارگروه پاسخگو باشد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر تشکیل کمیته حوادث ساختمانی به معنای بررسی ابعاد مساله باشد کار خوبی است اما اینکه همه منتظر باشند که کمیته یا کارگروه کل مسئولیت را برعهده بگیرد روشی به خطاست.

شاکری تاکید کرد: هر کدام از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه ساختمان که وظایف روشن و مشخصی دارند و بودجه دریافت می‌کنند در مورد وظایف خود مسئولیت دارند. به عنوان نمونه اورژانس، آتش‌نشانی، معاونت خدمات شهری تهران، کمیته بحران تهران هر کدام در مورد حوادث ساختمانی مسئولیت دارد و باید در اینگونه موارد پاسخگو باشد.

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌تهران و شورای شهر در این کمیته‌ که در وزارت راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد از زیرمجموعه‌های خود در مورد حوادث ساختمانی پاسخگویی را مطالبه کنند.

شاکری با اشاره به تصویب لایحه مناسبی در شورای شهر برای درآمد پایدار آتش‌نشانی و اجازه به آتش‌نشانی برای اخذ عوارض ایمنی در مقابل آتش سوزی، برای آموزش و خرید لوازم و تجهیزات تاکید کرد: در قبال اخذ عوارض ایمنی برای آتش‌نشانی و مواردی از این دست برای دیگر مجموعه‌ها باید پاسخگویی مناسب نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: بررسی مناسب حوادث ساختمانی نیازی ضروری است اما در صورت تشکیل، کمیته به عنوان مدعی‌العموم از ارگان‌های زیرمجموعه‌ای که در قبال حوادث ساختمان و ساخت و ساز مسئولیت مستقیم و حتی غیرمستقیم دارند به صورت جدی پاسخ بخواهد. این کمیته باید منجر به اعلام و پاسخگویی نهادهای مسئولیت و وظیفه‌دار شود.

شاکری با اشاره به اینکه حوادث با بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر شدن شهرها؛ بزرگتر، پیچیده‌تر و دشوارتر شده‌اند خاطرنشان کرد: باید توان مقابله و رویارویی با هرگونه حادثه و بحرانی در شهرها و در کل کشور وجود داشته باشد و حتی در این زمینه باید پیشگیری‌های لازم انجام گیرد.

وی با طرح این پرسش که اورژانس و آتش‌نشانی برای بافت فرسوده که معابر تنگ، کوچک و در اکثر موارد غیرقابل دسترسی دارند و سالیان سال همینطور خواهند ماند چه کاری کرده است؟ گفت: ایمنی و چاره‌اندیشی برای وضع موجود، ارایه طرحی مناسب برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در اقصا نقاط شهر و ارایه راهکارهای متناسب با محیط شهری بخشی از اقداماتی است که باید از مجموعه‌های دست اندرکار مطالبه شود.

شاکری ادامه داد: بحث آموزش‌های جدی دولتی و نیروهای دست‌اندرکار، بحث آموزش شهروندی و نوع مقابله با حوادث، مباحث مهمی هستند که باید در اولویت قرار بگیرند و تنها به تجهیز و استفاده از استانداردها فکر نکرد بلکه متناسب با تجهیز و استفاده از وسایل مناسب به آموزش نیز نگاه جدی شود.

وی در پایان گفت: مجموعه‌های دست‌اندرکار ساخت و ساز به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای حوادثی که قبل، حین و پس از کار رخ می‌دهد متناسب با بودجه‌ای که دریافت می‌کنند پاسخگو باشند و مسئولیت بپذیرند. همچنین راهکارهای مناسب برای مقابله با حوادث نیز بخشی از خواستهایی است که باید برای آنها مطالبات شهروندی را جدی گرفت. /

نظر شما