شناسهٔ خبر: 25390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

روایت ساختمان‌هایی که زودتر از موعد جان می‌دهند/ چالش‌های حوادث‌ساختمانی در کشور و لزوم ایجاد کمیته بررسی/ تاکید بر پاسخگویی نهادهای دست‌اندرکار ساختمانی و شهری

آتش‌سوزی ساختمان نظام ساخت و ساز در کشور در حالی مورد توجه سیاستگذاران صنعت ساخت و ساز قرار دارد که به نظر می‌رسد نسبت به میزان و نحوه صدور پروانه‌های ساختمانی، نظارت بر اجرا و نوع مصالح ساخته شده در دو دوره دولت قبل؛ این میزان توجه وجود نداشت. در شرایط فعلی، لزوم تشکیل کمیته حوادث ساختمانی برای پاسخگویی نسبت به حوادث ساختمانی در برنامه‌های تحت بررسی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بروز حوادث ساختمانی طی ماه‌های اخیر در شهرهای تهران، مشهد، یزد و انزلی و بعضا عدم پاسخگویی نهادهای دست‌اندرکار ساختمانی و شهری در مورد بررسی حوادث و علل بروز آنها، ضرورت تشکیل کمیته حوادث ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با دستور وزیر راه و شهرسازی جلسه‌ای در این رابطه تشکیل داد و گزارش‌های کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در مورد حوادث ساختمانی و گروه اعزامی به شهرهای مشهد، یزد و انزلی مورد تحلیل مجدد قرار گرفت. اگرچه بسیاری از دست‌اندرکاران شهری و حتی ساخت و ساز مسئولیت حوادث را به طور جدی نپذیرفتند اما تشکیل جلسه برای بررسی موضوع و دلایل حوادث در وزارت راه و شهرسازی به جد دنبال شد.

حادثه شهران در غرب تهران و فروریزش زمین در آن منطقه بلافاصله پس از وقوع از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال شد تا این حادثه را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی ویژه قرار دهد. در همین رابطه نیز هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی و دبیری معاون شهرسازی و معماری ایران یکی از دستور جلسه‌های خود را به بررسی حادثه شهران اختصاص داد و در همان جلسه نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه به ارایه نقطه نظرات کارشناسی در مورد ابعاد این حادثه و دلایل آن پرداخت.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حاشیه برگزاری هفتمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی برای بررسی موضوع شهران به تشریح دلایل این حادثه پرداخت و گفت: حادثه‌ای که در شهران اتفاق افتاد آسیب پذیری زیادی را در مقابل احتمال حوادثی از این نوع را نشان داد؛ این که باید در کلان شهرها، توسعه‌های شهری را داشته باشیم و باید به صورت اجرای زیرساخت‌ها، بزرگراه‌ها و مترو عملی شود. همچنین کارشناسی مقدماتی نشان می‌دهد عامل مهم در فروریزش شهران نداشتن تمهیدات لازم بعد از اجرای حفاری های مترو است و منجر به ریزش شده چون شریان‌های حیاتی مثل آب و گاز تاب نداشت و به آتش سوزی و فوت ۲ نفر از هموطنان‌مان منجر شده است(متن کامل را اینجا بخوانید.)

در همین رابطه پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی هدف از موضوعیت حادثه شهران در هفتمین جلسه شورای‌عالی ‌شهرسازی و معماری ایران را بررسی ابعاد حادثه و جمع‌بندی و ایجاد نقشه‌های زیربنایی از موقعیت مکانی عنوان کرد و ضرورت اینکه مرکز مدیریت بحران شهر تهران، اطلاعات همه دستگاه‌ها را گرفته و یک جا متمرکز کند تا در مواقع بحران برای حوادث، پیش‌بینی های لازم وجود داشته باشد، را مطرح کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

به دنبال تشکیل هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با دستورجلسه بررسی شهران، مصوبه 12 بندی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر نظارت جدی بر اجرای تاسیسات زیرساختی و راه اندازی اتوماتیک آب و گاز در مواقع بحرانی برای تصویب به هیات دولت ارسال شد. (متن کامل را اینحا بخوانید.)

حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در جلسه تشکیل شده برای بررسی مسائل فنی و مهندسی حوادث شهرهای یزد، انزلی و مشهد با دریافت گزارش کارشناسان اعزامی وزارت راه و شهرسازی به محل حوادث ساختمانی پیشنهاد تشکیل کمیته حوادث ساختمانی را در وزارت راه و شهرسازی داد که موضوع تشکیل کمیته حوادث ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است و بر اساس گفته وزیر راه و شهرسازی در آینده ای نزدیک به عموم شهروندان اعلام خواهد شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مهدی شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در مورد تشکیل حوادث ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: اگر تشکیل کمیته حوادث ساختمانی به معنای بررسی ابعاد مساله باشد کار خوبی است اما اینکه همه منتظر باشند که کمیته یا کارگروه کل مسئولیت را برعهده بگیرد روشی به خطاست.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مجموعه‌های دست‌اندرکار ساخت و ساز به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای حوادثی که قبل، حین و پس از کار رخ می‌دهد متناسب با بودجه‌ای که دریافت می‌کنند پاسخگو باشند و مسئولیت بپذیرند. همچنین راهکارهای مناسب برای مقابله با حوادث نیز بخشی از خواسته‌هایی است که باید برای آنها مطالبات شهروندی را جدی گرفت. 

بنا بر این گزارش عمر ساخت و ساز در کشور یکی از چالش هایی است که در دهه اخیر افزایش یافت و سیاستگذاران صنعت ساخت و ساز کشور را نسبت به ایمنی در ساختمان‌ها حساس کرد. در حال حاضر،حوادث مختلف ساختمانی در کشور مورد توجه جدی سیاستگذاران ساخت و ساز قرار دارد. شاید به همین دلیل است که مصالح ساختمانی، نحوه ساخت و حتی صدور پروانه‌های ساختمانی موضوع بااهمیت دولت یازدهم شده، ویژگی که کمتر مورد توجه سیاستگذاران صنعت ساخت و ساز در دولت های قبل بویژه نهم و دهم بود./

نظر شما