شناسهٔ خبر: 25392 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد:

ضرورت تقسیم اعتبارات راهسازی بر اساس موقعیت اقلیمی استان‌ها/ عدم تعریف پروژه‌های ملی راهسازی در مصوبات دولت‌های گذشته/ کمبود محسوس راه آسفالته روستایی در استان

حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هزینه بالای راهسازی دراین استان کوهستانی بر لزوم توجه به اقلیم خاص استان‌ها در تقسیم اعتبارات راهسازی تاکید کرد.

حسن فدایی، مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هزینه بالای راهسازی دراین استان کوهستانی بر لزوم توجه به اقلیم خاص استان‌ها در تقسیم اعتبارات راهسازی تاکید و عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۷۰ کیلومتر راه فرعی، ۵۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۷ کیلومتر بزرگراه و ۴۷۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که نسبت به میانگین کشوری از نظز راه روستایی با کمبود ۳۰ درصدی مواجه هستیم و از نظر سطح بزرگراه نیز محروم‌ترین استان هستیم. البته از نظر سطح راه‌های اصلی و فرعی مشکل نداریم.

فدایی افزود: باید در سفر هیئت دولت اعتبارات ویژه‌ای برای استان کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد که با هزینه بالای راهسازی مواجه است درنظر گرفته شود. این استان به دلیل اقلیم کوهستانی با هزینه بالاتری درحوزه راهسازی مواجه است که به عنوان نمونه هزینه احداث یک کیلومتر راه دراین استان برابر هزینه چهار کیلومتر راهسازی در استان یزد است ولی در تقسیم اعتبار این مساله لحاظ نشده که این امر در افزایش محرومیت کهگیلویه و بویراحمد موثر بوده است.

وی در معرفی عمده‌ترین طرح‌های جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: از جمله این طزح‌ها می‌توان به جاده محور پاتاوه-دهدشت اشاره کرد و دیگری بزرگراه بابامیدان-یاسوج  به سمیرم است که آمار تصادفات جاده‌ای آن بالاست. دیگری نیز بزرگراه یاسوج به سمت بابامیدان-گچساران-بهبهان است که دراین محور جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر سکونت دارند و سه استان خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و نیز قسمتی از استان بوشهر را دربردارد و عدم وجود بزرگراه دراین محور موجب تصادفات جاده‌ای می‌شود.

فدایی با اشاره به طرح بزرگراه یاسوج-شیراز توضیح داد: به دلیل طبیعت زیبا و بکر کهگیلویه و بویراحمد مسافرانی که قصد عزیمت به فارس را دارند از محور مواصلاتی یاسوج استفاده می‌کنند که ازدحام بالای مسافر موجب ایجاد گره ترافیکی و نارضایتی مردم شده است. بزرگراه یاسوج-شیراز پل اتصال استان‌های فارس،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب موجب عدم سرمایه‌گذاری اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است که این امر معضلاتی را ازجمله بیکاری و شغل کاذب ایجاد کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: عدم تعریف پروژه‌های ملی راهسازی در مصوبات دولت‌های گذشته عامل کندی اجرای طرح‌های استان شده که امیدواریم دردولت تدبیر و امید گره گشایی شود.

وی همچنین با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد روستانشین هستند، گفت: راه آسفالته روستایی استان ۲۰۹۰ کیلومتر است که برای تامین نیاز روستانشینان کافی نیست. درنظر داریم تا سه سال دیگر تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار دراستان را صاحب راه آسفالته کنیم و سپس برای آسفالته کردن روستاهای بالای ۴۰ خانوار و درنهایت برای آسفالته کردن تمام روستاهای استان اقدام خواهیم کرد.

نظر شما