شناسهٔ خبر: 25393 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئيات جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:

آغاز رونق بخش مسكن با ارائه تسهيلات بانك مسكن/ پيشنهاد وزارت راه برای توليد انبوه مسكن در بافت‌های ناپايدار و فرسوده شهری/ تاكيد بر توجه به نياز واقعی مصرف‌كنندگان مسكن

شوراي اقتصاد معاون اول رييس جمهور با اشاره به اين نكته كه تسهيلات ارائه شده از سوی بانك مسكن نشان می‌دهد رشد خوبی در بخش مسكن آغاز شده است گفت: يكی از اهداف ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناپايدار شهری، كاهش آسيب‌های اجتماعی است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ظهر امروز (دوشنبه) به رياست معاون اول رييس جمهور و با حضور دكتر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و همچنين ديگر اعضاي آن برگزار شد.

معاون اول رييس جمهور خاطر نشان كرد: براساس آنچه بانكهاي عامل اعلام كردند، ميزان تسهيلات اعطايي به واحدهاي توليدي در سه ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته كه در بخش كشاورزي ۷۰ درصد، در بخش صنعت ۳۹ درصد و در بخش خدمات ۵۰ درصد افزايش داشته است.

وي افزود: همچنين تسهيلات ارائه شده از سوي بانك مسكن نيز نشان مي دهد كه رشد خوبي در بخش مسكن آغاز شده و تحرك مناسبي در اين بخش در حال وقوع است.

دكتر جهانگيري در ادامه اين جلسه با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازي از طرح پيشنهادي براي توليد انبوه مسكن در بافت هاي فرسوده شهري، اظهار داشت: جلسات متعددي در سال جاري براي رونق بخش مسكن برگزار شده و با مصوبات خوبي نيز همراه بوده است كه از آن جمله مي توان به مصوبه بهسازي و بازسازي ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستايي در سال اشاره كرد.

معاون اول رييس جمهور همچنين ساماندهي بافت هاي فرسوده را از ديگر برنامه هاي دولت برشمرد و گفت: يكي از اهداف ساماندهي بافت هاي فرسوده و ناپايدار شهري، كاهش آسيب هاي اجتماعي است زيرا مناطق ناكارآمد شهري و بافت هاي فرسوده مي توانند به تهديدي براي جامعه تبديل شوند.

وي برنامه تهيه شده براي ساماندهي بافت هاي فرسوده شهري توسط وزارت راه و شهرسازي را برنامه اي خوب و مناسب ارزيابي كرد و گفت: وزارت راه و شهرسازي وضعيت محلات داراي بافت هاي فرسوده در استان‌هاي مختلف را مورد مطالعه قرار داده است و براي توليد انبوه مسكن در اين مناطق برنامه ريزي كرده است كه البته بايد حتماً موضوع تامين  و بهسازي نيازهاي زيربنايي و زيرساختي در اين محلات نيز مدنظر باشد.

دكتر جهانگيري از وزارت راه و شهرسازي خواست ضمن آنكه از توانمندي بخش خصوصي براي اجراي اين طرح استفاده مي كند، نظارت كافي را بر عملكرد اين مجموعه ها اعمال كند تا روند اجراي طرح به خوبي انجام شود و امكان سوء استفاده وجود نداشته باشد.

در اين جلسه وزير راه و شهرسازي گزارشي از طرح پيشنهادي اين وزارتخانه براي توليد انبوه مسكن در بافت هاي ناپايدار و فرسوده شهري ارائه كرد و گفت: بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري ۳۰ درصد مناطق و حدود ۲۷۰۰ محله شهري در ۴۹۵ شهر كشور را تشكيل مي دهد و حدود ۱۹ ميليون نفر در اين مناطق در وضعيت بد مسكني به سر مي برند.

دكتر آخوندي برنامه ريزي وزارت راه و شهرسازي براي ساماندهي بافت هاي فرسوده شهري را مبتني بر نياز واقعي به مسكن توصيف كرد و گفت: در اين طرح تلاش كرده ايم برخلاف سالهاي گذشته كه مسكن هاي لوكس با اهدافي نظير پس انداز و سوداگري در كشور احداث شد، به نياز واقعي مصرف كنندگان در بخش مسكن توجه شود.

وي افزود: متاسفانه در استان تهران واحدهاي مسكوني بلا استفاده زيادي وجود دارد كه اين نشان مي دهد روش توليد مسكن غلط بوده و سيستم سوداگرانه در بخش مسكن حاكم بوده و بخش عمده اي از خانه ها به دليل قيمت هاي بالا خالي مانده اند كه متاسفانه اين استراتژي همچنان از طريق شهرداري در شمال تهران ادامه دارد.

وزير راه و شهرسازي يكي از ايرادات طرح مسكن مهر را مداخله زياد دولت در احداث واحدهاي مسكوني عنوان كرد و گفت: در برنامه وزارت راه و شهرسازي، مديريت پس انداز مدنظر قرار گرفته تا نيازمندان واقعي بتوانند قدرت خريد مسكن پيدا كنند.

وي با اشاره به افزايش تسهيلات در بخش مسكن خاطرنشان كرد: ميزان تسهيلات براي ساخت مسكن حدود ۶۰ درصد رشد داشته و از نظر تعداد نيز با ۳۵ درصد افزايش مواجه هستيم.

دكتر آخوندي اظهار داشت: آمارها نشان مي دهد كه از اواخر سال گذشته تا كنون خريد و فروش ها عمدتاً مربوط به واحدهاي مسكوني كوچك بوده كه بيانگر ايفاي نقش بيشتر مصرف كنندگان واقعي مسكن در اين بخش بوده است.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در برنامه جديد وزارت راه و شهرسازي به جاي توجه به واحدهاي مسكوني در بافت هاي فرسوده شهري، به محلات داراي اينگونه بافت ها توجه شده و همه جوانب از جمله اصلاح و بهسازي سيستم هاي زيرساختي و روبنايي محلات داراي بافت هاي ناپايدار و ناكارآمد شهري مدنظر قرار گرفته است.

بنا بر اعلام پايگاه اطلاع رساني معاون اول رئيس جمهوري، وزير امور اقتصادي و دارايي هم در اين نشست با تاكيد براينكه دولت در سال جاري به دنبال رشد اقتصادي مناسب است، گفت: يكي از بخش هايي كه مي تواند موتور محرك رشد اقتصادي مناسب براي كشور باشد، بخش مسكن است كه بايد با جديت به رونق اين بخش توجه شود.

دكتر طيب نيا افزود: يكي از آسيب هاي طرح مسكن مهر اين بود كه بخش مسكن تا حد زيادي دولتي شد اما هدف اين طرح اين است كه مشاركت بخش خصوصي در ساخت مسكن بيشتر باشد و به جاي احداث واحدهاي مسكوني در بيرون از شهرها، اين واحدها در داخل بافت هاي شهري احداث شوند.

نظر شما