شناسهٔ خبر: 25395 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم نکوداشت سیدمحمد بهشتی مطرح کرد؛

بهشتی ایران را می فهمد/ تاکید بر ارایه تعریف و بازخوانی مفاهیم ایرانی بودن در روزگار معاصر

آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نخستین سلسله برنامه از روایت‌های معمارانه در کتابخانه ملی ایران و در نکوداشت سیدمحمد بهشتی با تاکید بر کسب فهم و معرفت و بازخوانی مفاهیم ایرانی و ایرانی بودن از تلاش‌های سیدمحمد بهشتی در نقش‌آفرینی و بازخوانی معمارانه، میراثی و سینمایی اندیشه ایران‌شهر در روزگار معاصر تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نخستین برنامه از روایت‌های معمارانه که به نکوداشت مهندس سیدمحمد بهشتی اختصاص داشت، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با آغاز سخنان خود با این بیت از شعر فردوسی که به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه برنگذرد، گفت: بنده به رسم ادب و به پاس تقدیر از زحمات مردی اندیشمند بر خود این موضوع را فرض دانستم که در این جمع و در این انجمن خجسته حضور پیدا کنم و از شخصیت مهندس سدمحمد بهشتی به سهم خود تقدیر کنم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اندیشیدن برای بهره‌مندی از حضور در مراسم نکوداشت از چهره‌های نقش افرین حوزه‌های فرهنگی کشور افزود: امیدوارم در مراسم نکوداشت از چهره‌ای که در نقش‌آفرینی‌های خود در حوزه‌های معماری، میراث فرهنگی و سینمایی همواره ایرانی و ایرانی بودن را فراموش نکرد، به گفتن چند لفظ اکتفا نکرده باشیم و از این گردهمایی به سهم خودمان بهره برده باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در بیان تعاریف خود از چهره فرهنگی کشور گفت: می‌خواهم آقای بهشتی را اینگونه تعریف کنم که وی ایران را می‌فهمید و می‌فهمد و ما شخصیت‌هایی که ایران را بفهمند متاسفانه زیاد نداریم و این ویژگی برای من در شخصیت آقای بهشتی از هر چیزی طی سالیان سالی که خدمت وی افتخار دوستی و مراودات شخصی داشتم، برجسته‌تر است.  

آخوندی با تاکید بر داشتن معرفت از ایران در توصیف شخصیت‌هایی که ایران را می‌فهمند با طرح چند پرسش بنیادین، خاطرنشان کرد: در روزگار جهانی شدن و انقلاب اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم؛ روزگاری که فشردگی زمان و مکان در واقع یکی از ویژگی‌های برجسته این روزگار است. و سوالی که فراروی همه ما قرار دارد این است که اگر ما در عصر فشردگی زمان و مکان زندگی می‌کنیم آیا به مفهوم این است که زمان و مکان کارآیی و اهمیت خود را در زندگی ما از دست داده‌اند؟ آیا در روزگار جهانی شدن ما هنوز می‌توانیم علقه به زمان و علقه به مکان داشته باشیم؟

وی افزود: این سوال بسیار بزرگی است که فراروی ماست و بسیاری از ما به این سوال به ژرفا نگاه نکرده‌ایم و به همین خاطر نیز تحت تاثیر تحولات سریع روزگار از ارزش‌های مکانی و از ارزش‌های تاریخی ایران چشم پوشی کردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدم در روزگار جهانی شدن که زمان و مکان فشرده می‌شود به این فشردگی زمان و مکان به گونه‌ای دیگر نیز می‌توان نگریست. بدین معنا که در مقطعی برای ما برجستگی زمان و مکان، برجستگی مفهوم ایران و برجستگی تاریخ ایران و آنچه که در تاریخ ایران برای ما وجود دارد، بسیار مهم است که در این روزگار تعریفی از مفهوم ایران و ایرانی بودن داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: درجلسات مختلف و اتفاقا در جلساتی که هر دو هفته یک‌بار با آقای بهشتی داریم این بحث را مطرح می‌کنم که آیا هنوز مفهوم ایرانی بودن مهم است و اگر مفهوم ایرانی بودن مهم است اصلا مفهوم ایرانی بودن در این روزگار یعنی چه؟ و مفهوم ایران و ایرانی بودن چیست؟ مفهوم ایرانی بودن در معماری چگونه تجلی دارد؟ در شهرسازی، موسیقی و از همه مهمتر در زندگی روزمره ما چگونه تجلی دارد؟ و ما اگر بخواهیم هم اکنون بگوییم ایرانی هستیم این ایرانی بودن به چه مفهومی است؟ چگونه می‌خواهیم رابطه برقرار کنیم با کیفیت تفکر، با نگاه به زندگی و با نگاه به آینده و با بازخوانی موقعیت ایران در جهان و چگونه می‌خواهیم خود را در دنیا تعریف کنیم؟

وی گفت: بسیار می‌شنویم که گفته می‌شود؛ مطالعات ایرانی، شهرهای ایرانی- اسلامی، فرهنگ ایرانی و این کلمه ایرانی را مکرر استفاده می‌کنیم، ولی شاید کمتر اندیشه می‌کنیم که اگر ما از مفهوم ایرانی بودن استفاده می‌کنیم، از حیث تعلق به چه صحبت می‌کنیم؟ و آنچه که ایرانی را از غیرایرانی در هر حوزه‌ای متمایز میکند چیست؟

آخوندی افزود: فکر می کنم سیدمحمد بهشتی کسی است که در این روزگار پر تلاطم و روزگاری که سرعت در واقع ویژگی ممتازش است مفهوم اندیشه ایرانی، مفهوم اندیشه ایران‌شهری و تعلق به ایران چه در مفهوم معنایی‌اش، چه در مفهوم تاریخی و چه در مفهوم مکانی‌اش را هیچوقت از دست نداد و همواره تلاش کرد که مفهوم ایران را یک‌بار دیگر در روزگار جدید بازخوانی کند؛ چه وقتی در فارابی و درحوزه‌های سینما فعالیت می‌کرد و چه زمانی که در حوزه میراث فرهنگی بود و چه زمانی که به عنوان یک معمار نقش‌آفرینی کرد.

وی در پایان گفت: افتخار می‌کنم در مراسم تجلیل و نکوداشت مردی که ایران را فهمید و می‌فهمد و حاضر نشد از ایران و از تعلق به ایران چشم‌پوشی کند حضور پیدا کنم. امیدوارم همه ما بتوانیم یک‌بار دیگر درباره مفهوم ایران و ایرانی بودن اندیشه کنیم. /

نظر شما