شناسهٔ خبر: 25435 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد:

برگزاری دوره آموزشی آسفالت ماستیک سنگدانه‌ای

نشست رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از برگزاری دوره آموزشی آسفالت ماستیک سنگدانه‌ای (SMA) در این اداره کل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، علی رجایی رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: این جلسه با حضور بیش از ۴۰ نفر از مدیران، روسای ادارات و نمایندگی‌های تابعه راه و شهرسازی و کارشناسان مرتبط در مدیریت راهداری و مدیریت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل و با هماهنگی و پیگیری اداره نگهداری راه‌ها برگزار شد. 

وی با بیان اینکه در این جلسه مطالب تخصصی درباره آسفالت ماستیک سنگدانه‌ای مطرح شد، گفت: این نوع آسفالت در طبقه آسفالت‌های گرم قرار دارد و در ابتدا به منظور مقاومت در برابر ضربات لاستیک‌های یخ‌شکن در آلمان ابداع شده، گرچه استفاده از لاستیک‌های یخ‌شکن در سال ۱۹۷۵ در این کشور ممنوع شد، ولی با بهبود مشخصات آن، کاربرد آن گسترش یافته و از سال ۱۹۸۴ در استاندارد ملی آسفالت آلمان قرار گرفته است. 

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اضافه کرد: مخلوط‌های آسفالتی با استخوان‌بندی سنگدانه‌ای (SMA) از جمله مخلوط‌های آسفالتی گرم است که در سال‌های اخیر استفاده از آن در کشورهای مختلف به لحاظ ویژگی‌های خاص آن و به منظور افزایش توان باربری روسازی و افزایش اصطکاک سطح روسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه مشخصه اصلی در این نوع آسفالت دانه‌بندی میان تهی آن (gad graded)، کاربرد زیاد مصالح سنگی درشت‌دانه نسبت به ریزدانه و استفاده از فیلر و قیر بیشتر است، ادامه داد: مصرف زیاد سنگدانه‌های درشت و میان تهی‌بودن دانه‌بندی باعث به وجودآمدن اتصال سنگدانه به سنگدانه شده به طوری که فضای بین این مصالح سنگی با ماستیک پر می‌شود. 

رجایی گفت: استفاده بیشتر از ملات متشکل از قیر، فیلر و الیاف در این مخلوط‌ها موجب تشکیل لایه نسبتاً ضخیم قیر بر روی مصالح سنگی شده و باعث به وجودآمدن ویژگی‌های خاص برای این مخلوط‌ها در مقایسه با مخلوط‌های بتن آسفالتی گرم می‌گردد که از آن جمله می‌توان به مقاومت در برابر تغییر شکل، افزایش مقاومت در برابر خستگی، مقاومت در برابر سایش، زه‌کشی آب‌های سطحی و جلوگیری از پاشش آب، تاخیر زمان پیرشدگی قیر و جلوگیری از پدیده شن‌زدگی و مقاومت بیشتر در مقابل زیان‌های رطوبتی اشاره کرد.

وی افزود: در سراسر جهان از آسفالت ماستیکی سنگدانه‌ای در قشر رویه جهت محورهای پرترافیک، ‌بنادر و فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. 

نظر شما