شناسهٔ خبر: 25442 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نامه حناچی به استاندار سیستان و بلوچستان صورت گرفت؛

طرح جامع شهر جدید تیس ابلاغ شد/ شرکت عمران شهرهای جدید ملزم به رعایت مصوبه ۱۱ بندی شد

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مصوبه شورای عالی را پیرامون طرح جامع شهر جدید تیس با ۱۱ بند ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به مهندس هاشمی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مصوبه شورای‌عالی را پیرامون طرح جامع شهر جدید تیس ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار استان سیستان و بلوچستان آمده است: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۴.۱۴ در بررسی طرح جامع شهر جدید تیس ضمن تصویب محدوده و کلیات طرح با توجه به مصوبه مورخ ۷۱.۱۱.۲۶ خود، شرکت عمران شهرهای جدید و مشاور طرح را ملزم به رعایت نکات زیر کرد:

۱. بر اساس اسناد فرادست ماموریت و نقش و کارکرد شهر جدید تیس گردشگری است در حالیکه طرح ارایه شده علیرغم وجود پتانسیل های جاذب گردشگری از جمله اکوتوریسم و ژئوتوریسم با رویکرد متداول سکونت و فعالیت ارایه شده که در بهترین وضعیت چنانچه شهری در این منطقه ایجاد شود صرفا نقشی خوایگاهی خواهد داشت. لذا لازم است اسناد طرح با حذف کاربری های مربوط به سکونت و خدمات پشتیبان آن با رویکرد گردشگری مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.

۲. بررسی مبسوط و مستدلی درباره تحقق‌پذیری پیش‌بینی‌های تاثیرات توسعه بر محیط‌زیست و سایر بخش‌ها مانند پتروشیمی، ذوب آهن، بنادر و دریانوردی و... و سهم هریک از سکونتگاه‌ها از این تاثیرات ارایه شود.

۳. با توجه به قرارگیری شهر در محدوده شهرستان‌های چابهار و کنارک و تداخل تقسیمات سیاسی، اصلاح محدوده شهر با رعایت موضوع تقسیمات سیاسی الزامی است.

۴. حرایم قانونی (حاشیه ۱۰۰ متر راه- راه آهن و راه های عبوری) در محدوده و حریم شهر رعایت شود.

۵. حریم دریای‌عمان و اراضی ساحلی مطابق قانون اراضی مستحدث و ساحلی و سایر قوانین موضوعه در این خصوص با توجه به شرایط منطقه و خطرات‌ناشی از طوفان‌های بزرگ از جمله طوفان گونو به دقت در طرح لحاظ شود.

۶. عرصه و حریم کلیه مناطق حفاظتی از قبیل آثار تاریخی و طبیعی در اسناد طرح جانمایی و ارایه شود.

۷. کلیه عرصه های جنگلی منحصر به فرد حرا (مانگرو) از محدوده شهر خارج و تحت عنوان پهنه حفاظت در حریم تثبیت شود.

۸. سند اساس طرح و آستانه مغایرت‌های اساسی مطابق مصوبه شورا ارایه شود.

۹. ملاحظات دفاعی- امنیتی و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در قالب طرح‌های موضعی- موضوعی تهیه و ارایه شود.

۱۰. با توجه به وجود ملاحظاتی در خصوص امکان تخصیص آب، موارد از طریق دبیرخانه شورای عالی با وزارت نیرو پیگیری و هرگونه اقدام در خصوص احداث شهر جدید منوط به اخذ نظر مثبت در خصوص امکان تامین آب شود.

۱۱. با توجه به تاثیرات وسیع هرگونه فعالیت در بالادست جنگل های مانگرو بر حیات آنها، لازم است طرح جامع جمع آوری و مدیریت پسماند شهر جدید به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد.

لازم است طرح نهایی شهر جدید پس از اصلاح موارد فوق به تایید شورای‌عالی برسد. /

نظر شما