شناسهٔ خبر: 25464 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی حمل‌و‌نقل و مسکن چهارمحال و بختیاری مطرح کرد:

تاکید بر استفاده از سرمایه‌‌های جهانی به نفع ایران/ عدم بهره‌مندی اقتصادی از ۵۰ فرودگاه کشور/ وجود ۱۲ هواپیما با عمر بالای سال ۲۰۰۰ در ناوگان هوایی/ امضاء تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز با کره‌جنوبی/ پرداخت تسهیلات کم‌نظیر خرید مسکن از سوی بانک مسکن/ پهلوگیری ۱۷ خط کشتیرانی جهان در بنادر ایران

سفر عباس آخوندی در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری با حضور در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن که با حضور مقامات و مسئولان استانی برگزار شد، بر اولویت‌بندی نیازها تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم با بسیج امکانات و با اندیشه‌ای فراتر از بودجه عمومی، به دنبال راهکار در اقتصاد ملی باشیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری با حضور در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن که استاندار، فرماندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان، نمایندگان اصناف، انجمن‌ها، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرها برگزار شد با اشاره به رویکرد اصلی دولت و هیئت وزیران نسبت به توسعه حمل و نقل و نقش بهبود کیفیت زندگی در نحوه تامین مسکن اظهار داشت: در سفرهای استانی فهرست بلند بالایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و ما باید تدبیر و اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم با بسیج امکانات نسبت به آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: اگر همین خواسته‌های مطرح شده در این جلسه فهرست شود این خواسته‌ها به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و نشان می‌دهد که میزان عقب‌ماندگی بسیار زیاد است. طبیعی است که امکان اجرا با اتکا به بودجه عمومی وجود ندارد لذا ما باید اندیشه‌ای فراتر از بودجه عمومی داشته باشیم و به دنبال راهکار در اقتصاد ملی جستجو کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن اهواز-اصفهان بیش از سه میلیارد دلار بودجه نیاز دارد گفت: مسلما با بودجه موجود نمی‌توان تصور تامین اعتبار لازم برای این پروژه را داشت بنابراین ما باید نسبت به مدیریت اقتصاد ملی اندیشه‌ای داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاری در جهان به نفع ملت ایران استفاده کنیم.

آخوندی ادامه داد: نه فقط به دلیل اینکه منابع نداریم این اتفاق باید صورت بگیرد بلکه اساسا اگر بخواهیم توسعه و رشدی داشته باشیم باید بتوانیم بخشی از ثروت جهان را به این منطقه منتقل کنیم وگرنه  اگر در این منطقه هرچقدر هم راه ساخته شود و این ثروت منتقل نشود ارزش افزوده برای ملت نخواهد داشت. به همین خاطر در هیات وزیران اندیشه‌ای مبنی بر همین مسئله مطرح شده است.

این مقام مسئول با اشاره به بخش اول اقتصاد مقاومتی گفت: در این طرح اقتصاد ایران درون‌زا و برون‌نگر است، به این معنی که هم بتواند صادرات داشته باشد و هم ثروت جهانی را به داخل کشور روانه کند و بتواند در جهت ارتقای اقتصاد ملی از ثروت بین‌المللی استفاده کند.

وی تصریح کرد: برای فعالیت بین‌المللی در تمام شقوق حمل ونقل و حوزه‌های صنعت، گردشگری و بانکی باید از استانداردهای جهانی تبعیت کرد، نمی‌توان انتظار داشت در یک روابط پرتلاطم با جهان بمانیم و تصور کرد که اقتصاد دنیا به نفع کشور چرخش کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی تمام شاهکار جمهوری اسلامی تاکید بر استقلال و آزادی است و از موضع استقلال و برابری این دو با دنیا وارد مذاکره می‌شود. وقتی بحث می‌شود از اقتصاد به نفع ایران استفاده کنیم، فورا بحث استقلال به میان می‌آید. اتفاقا وقتی  می‌خواهیم از اقتصاد جهانی صحبت کنیم باید استقلال داشته و برای خود کسی باشیم زیرا مذاکره در سطح بین‌المللی بین افراد هم‌تراز صورت می‌گیرد، بنابراین ما که در دولت می‌خواهیم از ثروت جهانی به نفع ایران استفاده کنیم اعتماد به نفس کامل داریم و به توانایی ایران و صنعتگران ایرانی اعتماد داریم، ما می‌توانیم با دنیا وارد گفتگو شویم و گفتگو را از موضع ترس انجام نمی‌دهیم بلکه از موضع قدرت انجام می‌دهیم و چون می‌توانیم، مذاکره می‌کنیم چون اگر نمی‌توانستیم اساسا مذاکره نمی‌کردیم.

آخوندی با اشاره به برنامه دولت برای استا‌ن‌ها گفت: بسیار مهم است که ما از مجموعه سیاست‌های مذاکرات موفق و توسعه روابط بین‌المللی دولت حداقل استفاده را اببریم. در پایان کار ما به دنبال افزایش رفاه، سطح زندگی و ثروت مردم هستیم که لازمه آن ایجاد جاذبه و اولین بحث آن برقراری ارتباطات است که می‌تواند در حوزه هوا، دریا، ریل، جاده، سیستم‌های مخابراتی و ارتباطات تجاری، انسانی و فرهنگی باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه  اولین بحثی که من دنبال کردم توسعه نظام ارتباطی است، گفت: اولین و سریع‌ترین گام ما استفاده از زیربناهای موجود به ویژه ارتباطات هوایی است، ارتباط هوایی سریع‌ترین راه است که می‌تواند در گستره جهانی ارتباط برقرار کند و با توجه به وجود بیش از ۶۰ فرودگاه که تنها ۸ مورد آن اقتصادي است و بیش از ۵۰ فرودگاه با سرمایه‌گذاری میلیاردی حداقل بهره‌برداری از آن‌ها می‌شود، بنابراین قطعا نوسازی ناوگان و برقراری ارتباط ایران چه در داخل و چه در سطح جهان اولین گامی است که باید برداشته شود.

وی افزود: در حال حاضر فقط ۱۲ فروند هواپیمای مدل بالای سال ۲۰۰۰ میلادی در کشور وجود دارد که بیانگر فرسودگی ناوگان هوایی با میانگین سن بیش از ۲۳ سال است به همین خاطر باید در یک دهه پیشرو علاوه بر نوسازی ناوگان به شبکه جهانی هوایی نیز متصل شود که بخشی از آن با نوسازی ناوگان داخلی برای اخذ سرمایه بیشتر از ثروت جهانی و فراهم کردن شرایطی برای اینکه سایر مردم جهان در ایران هزینه کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه سفر ایرانیان به خارج از کشور با استفاده از ایرلاین‌های خارجی خاطرنشان کرد: میزان پول بلیت ایرانیان برای سفرهای خارجی طی سال‌های مختلف به طور میانگین بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار است و این سوال مطرح می‌شود که آیا نباید ایران از این حجم پول سهمی داشته باشد و حتی شرایطی فراهم شود که مسافران کشورهای خارجی نیز در ایران هزینه کنند؟

آخوندی در ادامه بیان داشت: یکی از مباحث اصلی در وزارت راه و شهرسازی که مذاکرات جدی با تولیدکنندگان مستقیم در خصوص آن صورت گرفته؛ برای واردات ناوگان انجام شده تا ناوگانی ایجاد کنیم که در سطح منطقه و جهان رقابت کند.

وی با اشاره به جایگاه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ﴿هما﴾ در گذشته یادآور شد: روزگاری هما در رتبه پنجم جهان قرار داشت و ما باید موقعیت  هواپیمایی ایران را در سطح جهان ارتقا دهیم و مطمئن هستم که ما توانایی انجام این کار را داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضع‌گیری برخی رسانه‌ها نسبت به اقدام دولت برای نوسازی ناوگان هوایی تصریح کرد: مطالب منفی منتشره در برخی رسانه‌ها پایه و اساس ندارد و به خوبی در حال انجام مذاکرات و پیشبرد کارها هستیم.

آخوندی با اشاره به وضعیت حمل ونقل دریایی اظهار داشت: کریدورهای جهانی همگی به یکدیگر متصل هستند، به همین خاطر استان چهارمحال وبختیاری قرار است به خوزستان برای دسترسی به دریا متصل شود. تا پیش از این دولت متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری‌ها اکثر خطوط کشتیرانی جهان باید برای تخلیه بارمقصد ایران در کشوهای جنوب خلیج‌فارس می‌رفتند و ما مجبور بودیم با استفاده از کشتی‌های فیلری مجدد کالاها را بارگیری و به بنادر کشور منتقل کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۷ خط کشتیرانی بین‌المللی خطوط خود را به صورت مستقیم به ایران تنظیم کرده‌اند و کشتی‌ها مستقیم در بنادر شهید رجایی و چابهار پهلوگیری می‌کنند که هزینه کمتری ایران پرداخت می کند و امکان صادرات و واردات بیشتر داریم و می‌توانیم موقعیت بهتری در صحنه حمل و نقل دریایی جهان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: ضمن اینکه در حال گسترش شبکه ریلی داخلی و ارتقا نقاط گلوگاهی به دو، سه و چهار خطه هستیم، در حال اتصال شبکه ریلی ایران به راه‌آهن کشورهای منطقه هستیم که در قالب این برنامه در حال متصل شدن به آذربایجان و عراق هستیم و پیش‌تر توانستیم از این طریق به ترکمنستان و ترکیه نیز مرتبط شویم.

آخوندی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که قطار برنامه‌ای بین ایران-چین، ایران-روسیه و ایران- اروپا داشته باشیم و این در حوزه حمل و نقل  مسافر می‌تواند برای ایران ارزش افزوده برقرار کند.

وی با اشاره به توسعه شبکه ریلی داخلی و اتصال آن به راه‌آهن کشورهای منطقه گفت: استان چهارمحال و بختیاری جزو اولین استان‌های بهره‌مند از طرح اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه و ارتباط بین‌المللی است که یادداشت تفاهم آن با کره جنوبی به امضا رسیده و اکنون کارشناسان و شرکت‌های کره‌ای در حال بررسی پروژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد که پروژه راه‌آهن مبارکه-شهرکرد با پول این مذاکرات تکمیل شود و ما می‌توانیم تعجیل کنیم البته در حد اعتبارات جاری این پروژه سال گذشته هزینه شده و امسال نیز هزینه خواهد شد اما به دنبال این هستم که در این قطعه خاص از صندوق توسعه ملی تسهیلات و اعتبار اخذ شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به برنامه دولت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: در داخل ایران به دنبال توسعه شبکه جاده ای هستیم و در سطح ارتباط با کشورهای همسایه و شبکه بزرگراهی آسیایی را ترغیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از حمل و نقل بحث کیفیت زندگی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برای من این مهم است که یک شهر چقدر جاذبه دارد که بتواند افرادی که قدرت خلق ارزش افزوده در آن شهر هستند را نگه دارد. اگر این افراد از شهر مهاجرت کنند آنجا به یک شهر فقیرنشین تبدیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برعکس روال گذشته که همه چیز با عدد و رقم مطرح می‌شد ما به دنبال این هستیم که کیفیت زندگی در شهرها چگونه است، تصریح کرد: به همین خاطر اگر ما در کوه و بیابان یکسری واحدهای متراکم با قیمت نازل و بدون خدمات ایجاد کنیم نمی‌تواند درد قابل توجهی از مردم دوا کند. مطمئن باشید اگر کیفیت زندگی در شهرها بهبود یابد و مردم بتوانند درآمد لازم را کسب کنند بهتر از دولت می‌توانند برای خود مسکن تهیه کنند تا اینکه من به عنوان وزیر در زندگی مردم دخالت کنم و وارد ساخت و ساز مستقیم شوم.

آخوندی با اشاره به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در استان چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌های کشور بیان داشت: توسعه شهرها از درون نکته کلیدی است و اینکه طبق گفته استاندار ۱۸ شهر برای بهبود وضعیت بافت‌های میانی مبنای اصلی قرار گرفته است مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی است که حتما این پروژه مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت و به کمک شهرداری‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه تسهیلات بخش مسکن که امروز داده می‌شود شاید در دو، سه دهه اخیر کم‌نظیر بوده و برای شهرهای استان چهارمحال و بختیاری امروز ۶۰ میلیون تومان برای فرد و ۱۲۰ میلیون تومان برای زوج تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۱ درصد که این رقم در شهرکرد رقم بسیاری است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان رشد نرخ تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: حداقل میزان تسهیلات پرداختی در بانک مسکن ۶۰ درصد رشد داشته است. نکته قابل توجه این است که برای خرید مسکن بدون پس‌انداز امکان تحرک اقتصادی و برخورداری از تسهیلات وجود ندارد، این نکته بسیار مهمی است که استاندار در سطح استان به مردم توضیحات بیشتری می‌دهد.

نظر شما