شناسهٔ خبر: 25542 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل ریلی در هفته گذشته:

امضای تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن اصفهان-اهواز با کره‌جنوبی/ تدوین طرح اجرایی خط آهن رشت – آستارا بین ایران و آذربایجان/ جزییات مذاکره درباره خط‌آهن قم - اراک و تهران - همدان/ اجرای ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط حومه‌ای و دوم

 راه آهن قزوین رشت وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت بر تلاش برای تكميل راه‌آهن قزوین-رشت در زمان مقرر اشاره کرد و گفت: برای ساخت این راه‌آهن حدود یک میلیارد دلار نیاز است و مذاکرات به صورت همزمان با بخش خصوصی داخلی از محل منابع صندوق توسعه‌ ملی و سرمایه گذارانی از جمهوری آذربایجان، ایتالیا و چک در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشته با بیان اینکه پروژه راه‌آهن اهواز-اصفهان بیش از سه میلیارد دلار بودجه نیاز دارد گفت: مسلما با بودجه موجود نمی‌توان تصور تامین اعتبار لازم برای این پروژه را داشت بنابراین ما باید نسبت به مدیریت اقتصاد ملی اندیشه‌ای داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت سرمایه‌گذاری در جهان به نفع ملت ایران استفاده کنیم. نه فقط به دلیل اینکه منابع نداریم این اتفاق باید صورت بگیرد بلکه اساسا اگر بخواهیم توسعه و رشدی داشته باشیم باید بتوانیم بخشی از ثروت جهان را به این منطقه منتقل کنیم وگرنه  اگر در این منطقه هرچقدر هم راه ساخته شود و این ثروت منتقل نشود ارزش افزوده برای ملت نخواهد داشت. به همین خاطر در هیات وزیران اندیشه‌ای مبنی بر همین مسئله مطرح شده است.

مروری بر مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل ریلی یک هفته اخیر را می‌توانید  در جدول زیر مشاهده کنید:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

ضمن اینکه در حال گسترش شبکه ریلی داخلی و ارتقا نقاط گلوگاهی به دو، سه و چهار خطه هستیم، در حال اتصال شبکه ریلی ایران به راه‌آهن کشورهای منطقه هستیم که در قالب این برنامه در حال متصل شدن به آذربایجان و عراق هستیم و پیش‌تر توانستیم از این طریق به ترکمنستان و ترکیه نیز مرتبط شویم.

اعتقاد ما بر این است که قطار برنامه‌ای بین ایران-چین، ایران-روسیه و ایران- اروپا داشته باشیم و این در حوزه حمل و نقل مسافر می‌تواند برای ایران ارزش افزوده برقرار کند.

استان چهارمحال و بختیاری جزو اولین استان‌های بهره‌مند از طرح اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه و ارتباط بین‌المللی است که یادداشت تفاهم آن با کره جنوبی به امضا رسیده و اکنون کارشناسان و شرکت‌های کره‌ای در حال بررسی پروژه هستند.

 ساخت راه آهن رشت- قزوین با سرعت خوبی در حال انجام است و تمام تلاش ما بر این است که این پروژه بدون تأخیر به بهره‌برداری برسد و برای تکمیل باقیمانده آزاد راه رشت- قزوین حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

اصغر فخریه کاشان' قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل

قرار شد دو کشور ایران و آذربایجان در قالب یک برنامه در چند ماه آینده اقدامات لازم را برای انعقاد یک قرارداد که نتیجه آن احداث خط ریلی رشت – آستارا با سرمایه گذاری مشترک و همکاری ایران و جمهوری آذربایجان است، انجام دهند.


ایران و جمهوری آذبایجان علاقمند به اجرای طرح ریلی رشت – آستارا هستند و لذا درباره اجرای این طرح با سرمایه مشترک و همکاری دو کشور بحث شد. جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده است تا ۵۰۰ میلیون دلار هزینه این پروژه را تقبل کند و بقیه هزینه را ایران پرداخت کند. در این ارتباط چند مساله از جمله شرایط سرمایه گذاری، نحوه اجرا و انتخاب پیمانکار اجرای طرح احداث خط ریلی رشت – آستارا را در این مذاکرات بررسی کردیم که بر اساس ان برنامه عمل تدوین شد.

 

یکی از این پروژه ها قطار سریع السیر قم- اراک است که این خط به قطار تهران- قم- اصفهان متصل می‌شود. خرید تجهیزات پروژه تهران- قم- اصفهان از دیگر پروژه های ما با ایتالیا است. اگر چه تامین مالی این پروژه بر عهده چینی‌ها است اما شرط ما این بوده که برخی از تجهیزات را از شرکت هایی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده خریداری کنند.

برای پروژه خط آهن تهران – همدان هم با ایتالیا مذاکره کرده ایم، مطالعات این پروژه ها شروع شده و اگر به نتیجه رسیدیم با ایتالیایی ها توافق خواهیم کرد.

محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه آهن

به لحاظ عملكرد، راه آهن كشور در بخش های مختلف، روند رو به رشد را تجربه می‌كند به طوریكه تا به امروز ۱۰ درصد در تناژ و ۷/۳ در صد در تن كیلومتر، رشد داشته‌ایمخوشبختانه وضعیت بارهای داخلی و صادرات با رشد اما در واردات و ترانزیت با افت مواجه بودیم، هرچند با ترانزیت نفت كوره توانستیم افت ترانزیت را جبران كنیمرشد ترانزیت گوگرد طی ماه های آتی فشار زیادی را برای مسیرهای ترانزیتی كشور به دنبال خواهد داشت.

سعید محمدزاده معاون فنی وزيربنايی راه آهن

پروژه‌های خط دوم، خطوط حومه‌ای و افزایش ظرفیت با جدیت در حال پیگیری است و حدود ۶۰۰ کیلومتر خطوط حومه‌ای و همین مقدار خطوط دوم و در مجموع حدود ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم در دست اجرا داریم. توسعه شبکه، رفع گلوگاه و نقاط افزایش ظرفیت شناسایی شده‌اند و ذیل آن پروژه خط دوم بافق- اصفهان، پروژه تراک بندی در مسیر تهران ـ مشهد و بافق ـ بندرعباس، خطوط حومه‌ای پر مسافر تهران و خط اهواز- اندیمشک در اولویت قرار دارند.

حسین آشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن  ایران با تخفیف ۴۰ درصدی هزینه ترانزیت محموله‌های راه‌آهن از نخجوان به بنادر خلیج فارس موافقت کرده است. طرف آذربایجانی از ایران درخواست کرده است تا تسهیلاتی برای کمک به آغاز ترانزیت محموله ها از نخجوان به بنادر جنوبی ایران فراهم کند و ما با تخفیف ۴۰ درصدی هزینه ترانزیت موافقت کردیم

مهرداد بائوج لاهوتی عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

با توجه به اینكه ما با یك عقب افتادگی تاریخی در این بخش مواجه بودیم، نمایندگان مجلس در جهت جبران این غفلت تاریخی، سعی داشته و دارند تا براساس اولویت‌هایی كه به منظور گسترش حوزه ریلی و همچنین به تناسب نیاز این حوزه، طرح‌هایی را به تصویب برسانند كه بهبود شرایط در دوران پس از تحریم را به همراه داشته باشد.

 

 

 

نظر شما