شناسهٔ خبر: 25598 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیروز حناچی در نشست رسانه‌ای مطرح كرد:

عوارض ۷۹ درصدی شهرداری مانعی بر سر راه توسعه پایدار/ کاهش تخلفات زمین خواری در نیمه شمالی کشور/ پیشنهاد پرداخت حق غرامت به شهروندان/ بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه ۲۲ هیچ ارتباطی با طرح جامع و تفصیلی ندارد

پیروز حناچی دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با انتقاد از وابستگی شهرداری‌ها از فروش تراکم، از پیگیری تخلفات زمین‌خواری در مناطق شمالی خبر داد و گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی و بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه ۲۲ تهران هیچ ارتباطی با طرح جامع و تفصیلی مصوب تهران ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۰ مردادماه نشست رسانه‌ای پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاونت معماری و شهرسازی در باغ نگارستان برگزار شد. در این برنامه مسعود حمزه‌ای مدیرکل دفتر نظارت و طرح‌های توسعه و عمران، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری طراحی و شهری و بافت‌های واجد ارزش، مقدم مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری و زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی حضور داشتند و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی سه سال اخیر به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به کاهش تخلفات زمین‌خواری و ساخت و ساز از حجم بالای تخلفات در بال غربی استان مازندران خبر داد و بر تبعیت طرح‌های پایین دست از طرح‌های بالادست تاکید کرد.

در نشست رسانه‌ای امروز همچنین با اشاره به برآمدهای شهرداری که بخش عمده ای از آنها به عوارض ناشی از ساخت وسازاختصاص دارد دو پیشنهاد پرداخت حق غرامت به شهروندان برای تخلفات ساخت و ساز وفروش تراکم و همچنین دریافت حق توسعه از شهروندان مطرح شد.

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه یکی از عوامل اصلی که روی تهیه طرح ها و اجرای آنها تاثیر می گذارد منابع مالی شهرداری هاست گفت: وابستگی شهرداری به عوارض ساخت و ساز یکی از بدترین روش هایی است که به اجرای کامل و تحقق طرح های بالادست توسط نهادهای اجرایی آسیب وارد می کند. مطالعات ما نشان می‌دهند بیش از۷۹ درصد از بودجه شهرداری ها درکلانشهر هابه عوارض ناشی از ساخت و ساز معطوف می شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از عوارض ناشی از ساخت و ساز شهرداری که بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری را شامل می شود متشکل از عوارض پروانه های ساختمانی، عوارض تراکم، عوارضی تفکیک اراضی ساختمانی و حذف پارکینگ هاست که این درآمدها جدای از عوارض پایدار سوخت، نوسازی، کسب و پیشه، گاز و برق و عوارض بلیت هواپیماست که این موارد نیز خود ۱۲ درصد بودجه شهرداریها را در کلانشهر هابه خود اختصاص داده اند. 

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که شورای عالی شهرسازی و معماری روی آن تحقیق می‌کند منابع مالی پایدار و تأثیر آن بر اداره شهرها است، ادامه داد: بنابراین یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند بر اثر آن طرح‌هایی که به دلیل نرسیدن منابع مالی اجرا نشود، منابع مالی پایدار است که شهرداری‌ها باید در اختیار داشته باشند.

وابستگی به عوارض۷۹ درصدی شهرداریها از محل ساخت وساز مانعی بر سر راه توسعه
حناچی تاکید کرد: وابستگی نظام مدیریت شهری و شهرداری‌ها به عوارض که حدود ۷۹ درصد است نمی‌تواند باعث توسعه شهری شود. 

وی با بیان اینکه صرفا استفاده از  اخذ جریمه ماده ۱۰۰ بر خلاف روح باز دارند تخلف در قانون است، به نگرانی های رئیس دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: نگرانی رئیس جمهور از ۷۹درصد تأمین منابع مالی از اخذ عوارض نگرانی به جایی است به طوری که لایحه تأمین منابع مالی پایدار شهرداری‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که منابع مالی شهرداری از کجا تأمین شود؟ بر کیفیت نظام شهرسازی تاکید کرد و افزود: وضعیت بودجه شهرداری تهران از سال ۸۶ تا سال ۹۱ نشان می‌دهد که تأمین بودجه شهرداری‌ها از عوارض ساختمانی بطور متوسط بیش از ۸۰ درصد است و در حال حاضر نیز در همین حد باقی مانده است این آمارها نشان می‌دهد اگر به این وضعیت ادامه دهیم اداره این شهرها با این وضعیت به مشکل خواهد خورد.

حناچی گفت: وضعیت اداره شهرها از سال ۸۴ حادتر شده است و این گونه اداره امور شهرها تبعاتی خواهد داشت، اداره امور شهری به این روش مغایر با اهداف توسعه پایدار در شهرها است و مانع جدی در توسعه کسب و کار و سلب آسایش شهروندان خواهد شد.

انتشار تمامی مصوبات کمیسیون ماده ۵
وی با اشاره به کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی ومعماری، گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری کمیسیون ماده ۵ را موظف  کرده است تا تمام مصوبات این کمیسیون در کشور منتشر شود و اگر این مصوبات منتشر نشودبدین معنی است که مصوبه صورت گرفته قابل دفاع کارشناسی نیست .

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: اعضای کمیسیون ماده ۵ از معاونین وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست تشکیل شده است و طبق گزارشی که از سال ۹۰ تا ۹۲ کمیسیون ماده ۵ از ۲۲ منطقه شهر تهران ارائه شده مشخص شده است که از ۱۵۶ بند مصوبه بیشترین مصوبات و بررسی‌ها مربوط به بلندمرتبه‌سازی در منطقه یک در حدود ۳۶ مورد است و در مرحله دوم بیشترین آمار مربوط به تغییر کاربر در منطقه یک بوده است.

بیشترین تقاضا برای بلندمرتبه سازی مناطق ۱ تا ۶ تهران
حناچی با اشاره به اینکه مناطق یک تا ۶ بیشترین تقاضا برای بلندمرتبه‌سازی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به اعتقاد بنده منطقه ۲۲ شهر تهران مانند قطاری است که به دلیل به دلیل حجم گسترده ی ساخت و ساز و افزایش جمعیت پذیری ناشی از صدور بی رویه ی پروانه های ساختمانی بلندمرتبه از ریل خارج شده است که هیچ ارتباط منطقی با طرح جامع مصوب تهران ندارد.

وی با انتقاد از برج سازی در منطقه ۲۲ تهران، گفت: این برج‌ها در منطقه ۲۲ تأثیر زیادی بر جریان باد دارند که بسیار خطرناک  است. وقتی شهرها را در چنین شرایطی اداره می‌کنیم و خیلی از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده ادعا می‌کنم که برای احداث اتوبان صدر حتی ۴ صفحه مطالعه برای اینکه دو طبقه شود وجود ندارد.

حناچی در خصوص طرح انتقال پایتخت گفت: طرح پیشنهاد انتقال پایتخت از سوی دولت ارائه نشده بود و بار مالی بالایی داشت از سوی شورای نگهبان رد شد و حتی بحث انتقال پایتخت حتی اگر بحث انتقال مرکز  سیاسی باشد باید بر اساس مطالعات مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در شورای ساماندهی پایتخت مطرح شود.

دیوان عدالت اداری تنها یک بند از مصوبه شورای عالی را متوقف کرده است
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی همچنین در مورد آخرین جزئیات شکایت شهرداری مشهد از مصوبه‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تخلفات شهرداری مشهد طی ۳ سال اخیر اشاره کرد و گفت: ما نقدهایی به طرح مصوب دور حرم شهر مشهد داریم اما در اجرا و واقعیت  این طرح از مصوبه هم انحراف پیدا کرده و مصوبه شورا در چارچوب مطالعات مختلف در این باره بوده که دیوان عدالت اداری تنها یک بند از مصوبه های شورا را دستور توقف داده است. 

معاون معماری و شهرسازی ادامه تاکید کرد: شهرداری موظف شده بود  که پروانه ساخت و ساز جدیدی را برای اطراف حرم تا بازبینی طرح صادر نکند و یا پیش از آن استعلام بگیرد ما در دبیرخانه ی شورای عالی شهرسازی و معماری در حال مذاکره با دیوان برای تجدیدنظر در رای صادره هستیم.

حناچی گفت: باید شان امام ثامن در مشهد رعایت شود و مورد اهمیت قرار بگیرد. در دیگر شهر های مذهبی دنیا گنبدهایی وجود دارد که ساخت و ساز و مرتفع ‌سازی تا کیلومترها از این گنبدهای مذهبی ممنوع است و به طور قطع شان امام ثامن ما بیشتر از آن است و این امام عزیزتر از آن است که بخواهیم اطراف حرم این امام بلندمرتبه سازی بدون رعایت شان واداب زیارت احداث کنیم. در حال حاضر از برخی از خیابان های اصلی منتی به حرم مشهد گنبد طلایی حرم دیده نمی‌شود و ساخت و سازها و برج‌سازی‌ها جلوی دید را گرفته‌اند.

حناچی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد اراضی اطراف حرم دست نخورده است گفت: درصدد هستیم با مصوبات جدید ساخت و ساز بی رویه در این ۶۰ درصد باقی مانده را اصلاح کنیم. در این زمینه مخاطب ما شهرداری مشهد و شهر داری منطقه ثامن است.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی همچنین در باره اطلاع عموم شهروندان از نقشه پهنه های گسلی تهران گفت: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گزارش‌هایی را با دقت بالا برای تعیین نقشه‌های گسلی تهران ارائه کرده است که در این گزارش گسل های اصلی و فرعی شناخته شده‌اند و قرار نیست از این پس جرم‌گذاری‌های سنگینی در مجاورت این گسل ها داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به طور قطع تمام مردم می‌توانند به این نقشه‌های گسلی دسترسی داشته باشند و تمام مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی در روزنامه‌های رسمی منتشر می‌شود که مردم می‌توانند از آنها مطلع شوند./

نظر شما