شناسهٔ خبر: 25628 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد:

فروش ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی تراکم در شهر تهران/ فوت بیش از ۲۷۰۰ نفر به دلیل مضرات ناشی از آلودگی هوای تهران/ درآمدپایدار ۸۰ درصدی شهر لندن

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام کسب درآمد ۷۰ درصدی شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز و فروش گفت: از مجموع ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران ۱۲ هزار میلیارد تومان ناشی از تراکم و شهر فروشی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سالاری بر ضرورت تحولات بنیادین در حوزه شفاف سازی مسائل مالی و فرآیندهای مالی در حوزه مدیریت شهری در کشور تاکید کرد و افزود: عمده درآمدشهرداری ها در سطح کشور به ویژه کلانشهرها وابسته به عوارض ساخت و ساز است.

وی همچنین با اشاره به این جمله در حال حاضر ۷۰ درصد درآمد شهرداری تهران ناشی از عوارض ساخت و ساز و تغییر کاربری‌ها است، به رادیو اقتصاد: از مجموع ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران ۱۲ هزار میلیارد تومان ناشی از تراکم و شهر فروشی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: علاوه بر این در تبصرهای بودجه به شهرداری تهران مجوز فروش املاک شهر برای اجرای طرح‌های عمرانی داده شده است که این املاک فروشی میزان درآمد ناپایدار شهرداری را به شدت بالا می‌برد.

وی افزود: طبق آمار رسمی هم اکنون افزون بر ۷۲ درصد از جمعیت کشور در شهرها و ۲۸ درصد در روستاها زندگی می‌کنند بنابراین با افزایش جمعیت پذیری در شهرها سرانه‌های شهری و کیفیت زندگی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

سالاری تصریح کرد: برغم اقدامات خوب شهرداری سالانه بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر به دلیل مضرات ناشی از آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: همانطوری که اتکای دولت‌ها به نفت مورد تائید نیست و مضراتی برای کشور دارد اتکای شهرداری‌ها به فروش تراکم هم مشکلات زیادی را به همراه دارد و قابل پذیرش نیست.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این جمله که کلانشهرها باید خودکفا اداره شوند، افزود: کلانشهرها با پیچیدگی‌ها که دارند نیازمند منابع درآمدی پایدار هستند بنابراین با منابع ناپایدار مالی نمی‌توان مدیریت صحیح و کارآمدی در شهرها داشت.

وی اظهار داشت : در حال حاضر بزرگترین راه تأمین منابع مالی جهت اداره شهرها برای مدیریت شهری تراکم فروشی بوده و بخش عمده این فروش تراکم مصوب شوراهای اسلامی شهرها و ... در قالب طرح‌های تفصیلی و جامع است.

سالاری در ادامه با بیان اینکه سالیان اخیر اقدامات مثبتی در خصوص توسعه عمران شهری از قبیل تونل، مترو، اتوبان، بزرگراه و ... در تهران انجام شده است، گفت: برای اجرای این طرح‌ها بسیاری از اراضی و املاک بزرگ مقیاس شهر به فروش رفته است.

وی افزود : املاک و اراضی بزرگ مقیاس تهران نباید به بهانه توسعه عمرانی به فروش برسد بلکه باید این املاک بصورت بهینه استفاده شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این جمله که در حال حاضر ۸۰ درصد درآمد شهر لندن پایدار است، افزود: خوشبختانه ۷۰ درصد از این ۸۰ درصد درآمد شهر لندن ناشی از اجاره داری است.

سالاری تاکید کرد مدیریت شهری نیازمند یک انضباط مالی و نظام درآمدی پایدار است و می‌طلبد مسئولان به این مهم توجهی جدی داشته باشند. /

نظر شما