شناسهٔ خبر: 25695 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حسن فدایی خبر داد:

اجرای عملیات ساخت بیش از ۲۵۰ پروژه عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد/ موفقیت‌ در طرح پایلوت پیشگیری و مقاوم‌سازی بافت فرسوده گچساران/ واگذاری ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر در آینده نزدیک/ افتتاح بیمارستان ۲۳۸ تختخوابی یاسوج در نیمه نخست ۹۶

حسن فدایی مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در بررسی طرح‌های مورد نظر در سطح استان گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد نخستین استانی است که درآن طرح مقاوم‌سازی و پیشگیری علاوه بر بازسازی بافت فرسوده در حال مطالعه و اجراست و ۲۴۰ هکتار بافت فرسوده در مجموع در سه شهر گچساران، یاسوج و دهدشت وجود دارد که بازسازی آنها درحال انجام است.

حسن فدایی، مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اولویت برنامه‌های دردست اقدام این اداره کل پرداخت و با بیان اینکه ۲۴۰ هکتار بافت فرسوده در مجموع در سه شهر گچساران، یاسوج و دهدشت داریم که بازسازی آنها درحال انجام است، عنوان کرد: برای بازسازی بافت فرسوده طرحی در هیئت دولت تصویب شده و شهر گچساران به عنوان پایلوت درنظر گرفته شده که علاوه بر بهسازی مسئله مقاوم‌سازی و پیشگیری ایجاد بافت فرسوده نیز درآن لحاظ شده است.

فدایی افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت قرار است ۳۰۰۰ واحد بافت فرسوده در مناطق بسیار محروم بازسازی شوند و مبلغ ۲۵ میلیون تومان پرداخت و ۶میلیون تومان نیز به صورت وام بلاعوض داده شود. پس از بازسازی معابر، زمین‌هایی که با متراژ بالای ۷۵ متر در بافت فرسوده می‌مانند واگذار و بهسازی می‌شوند و زمین‌های زیر ۷۵ متر براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج قرارشده که کارشناسی شوند و یا کاربری تجاری پیدا کنند و یا ملحق به پلاک مجاور شوند.

وی گفت: پس از بافت فرسوده گچساران این طرح در استان ما در شهر مهاجرفرست دهدشت و سپس یاسوج که جمعیت حاشیه‌نشین آن بالاتر از دهدشت است نیز اجرا می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد همچنین عنوان کرد: ۱۱ هزار واحد مسکن مهر در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت خود مالک هستند و ۵۷۰۰ واحد نیز در قالب تفاهمنامه سه جانبه درحال آماده سازی بوده که ۲۴۰۰ واحد آن تحویل داده شده و بقیه نیز تاکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فدایی گفت: متاسفانه درگذشته اشکالاتی درتحویل مسکن مهر وجود داشت و شاهد نابسامانی و انجام کارهای خلاف مقررات درآن بودیم. به عنوان نمونه درمواردی قبل از تسویه حساب واحد، واگذار شده و اسناد را منتقل کرده بودند که از زمان تحویل گرفتن مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی تلاش کرده‌ایم حق سازنده‌ها را که مطالبه ۴.۵ میلیونی دارند احقاق کنیم و از سوی دیگر این اطمینان را می‌دهیم که در مدیریت جدید تمام روش کار بر اساس شیوه نامه مسکن مهر بوده و درآینده نزدیک هزار واحد مسکن مهر را تحویل خواهیم داد.

پیشرفت ۸۲ درصدی ساخت بیمارستان یاسوج

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد همچنین عنوان کرد: ساخت بیمارستان ۲۳۸ تختخوابی یاسوج تاکنون ۸۲ درصد پیشرفت کرده است. میزان مطالبات پیمانکار با مشاوران طراح و ناظر حدود ۹ میلیارد تومان است که امیدواریم با اعتباری که اخیرا از محل یکدرصد اعتبار وزارت بهداشت و درمان همچنین اعتبار پروژه و اعتبار سفر هیئت دولت اختصاص یافته شاهد افتتاح این بیمارستان در نیمه نخست ۹۶ باشیم.

وی با اشاره به هزینه بالای راهسازی دراین استان کوهستانی بر لزوم توجه به اقلیم خاص استان‌ها در تقسیم اعتبارات راهسازی تاکید و عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۷۰ کیلومتر راه فرعی، ۵۲۰ کیلومتر راه اصلی، ۹۷ کیلومتر بزرگراه و ۴۷۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم که نسبت به میانگین کشوری از نظز راه روستایی با کمبود ۳۰ درصدی مواجه هستیم و از نظر سطح بزرگراه نیز محروم‌ترین استان هستیم. البته از نظر سطح راه‌های اصلی و فرعی مشکل نداریم.

فدایی افزود: باید در سفر هیئت دولت اعتبارات ویژه‌ای برای استان کم‌برخوردار کهگیلویه و بویراحمد که با هزینه بالای راهسازی مواجه است درنظر گرفته شود. از سوی دیگرنشست‌هایی با مسؤولان ارشد اجرایی و با حضور خود پیمانكاران برگزار كرده‌ایم تا بتوانیم مشكلات آن‌ها را برطرف كرده و پاسخگوی پیشنهادات و انتقادات آن‌ها باشیم.

رشد پروژه‌های جاده‌ای استان

وی همچنین گفت: اکنون بیش از ۲۵۰ پروژه بزرگراهی، راه اصلی،فرعی و روستایی و ساختمان های اداری با میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصد در این استان فعال است.

فدایی با بیان اینکه تکمیل طرح‌های بزرگی مانند جاده پاتاوه به دهدشت، باباکلان به چرام، چهارخطه گچساران، بابامیدان، بهبهان و توسعه بزرگراه‌ها از راهکارهای توسعه راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است، در معرفی عمده‌ترین طرح‌های جاده‌ای استان توضیح داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به جاده محور پاتاوه-دهدشت اشاره کرد و دیگری بزرگراه بابامیدان-یاسوج  به سمیرم است که آمار تصادفات جاده‌ای آن بالاست. دیگری نیز بزرگراه یاسوج به سمت بابامیدان-گچساران-بهبهان است که دراین محور جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر سکونت دارند و سه استان خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و نیز قسمتی از استان بوشهر را دربردارد و عدم وجود بزرگراه دراین محور موجب تصادفات جاده‌ای می‌شود.

فدایی با اشاره به طرح بزرگراه یاسوج-شیراز توضیح داد: به دلیل طبیعت زیبا و بکر کهگیلویه و بویراحمد مسافرانی که قصد عزیمت به فارس را دارند از محور مواصلاتی یاسوج استفاده می‌کنند که ازدحام بالای مسافر موجب ایجاد گره ترافیکی و نارضایتی مردم شده است. بزرگراه یاسوج-شیراز پل اتصال استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب موجب عدم سرمایه‌گذاری اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است که این امر معضلاتی را ازجمله بیکاری و شاغل کاذب ایجاد کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با وجود شتاب‌بخشی به تکمیل پروژه‌های راهسازی این استان در دولت یازدهم راه‌های برخی از مناطق این استان دارای محرومیت‌های زیادی است تاکید کرد: عدم تعریف پروژه‌های ملی راهسازی در مصوبات دولت‌های گذشته عامل کندی اجرای طرح‌های استان شده که امیدواریم دردولت تدبیر و امید گره گشایی شود.

کمبود راه آسفالته روستایی

وی همچنین با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت ۷۰۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد روستانشین هستند، گفت: راه آسفالته روستایی استان ۲۰۹۰ کیلومتر است که برای تامین نیاز روستانشینان کافی نیست. درنظر داریم تا سه سال دیگر تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار دراستان را صاحب راه آسفالته کنیم و سپس برای آسفالته کردن روستاهای بالای ۴۰ خانوار و درآینده نزدیک برای آسفالته کردن تمام روستاهای استان اقدام خواهیم کرد.

فدایی با اشاره به اینکه میانگین راه‌های آسفالت روستایی در کهگیلویه و بویراحمد، ۳۱ درصد است، افزود: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به این مقوله شده و با همکاری نمایندگان مجلس گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

نظر شما