به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به تشریح جزئیات مذاکرات برای خرید هواپیما از ژاپن پرداخت و گفته است: برخلاف ادعای منتقدان دولت که معتقدند «مذاکرات با بوئینگ و ایرباس منتفی شده است به همین خاطر اکنون دست به دامن ژاپن شده ایم»، خرید هواپیما از ژاپن جایگزین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیست بلکه این مذاکرات، بخشی از راهکار نوسازی ناوگان هوایی ایران است.
در حال حاضر تنها ۱۵۰ فروند هواپیما از مجموع ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور فعال است و ۱۰۰ هواپیما باید اوراق شود لذا برای نوسازی ناوگان هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیازمندیم که به گفته اصغر فخریه کاشان مطابق با برنامه ریزیهای انجام شده این تعداد هواپیما طی ۷ الی ۸ سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.
فخریه کاشان در ادامه تأکید کرد: مذاکرات با دو قطب هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس ادامه دارد و اگر ما اقدام به خرید ۲۰ فروند هواپیمای جدید از ژاپن کردهایم به معنی پایان مذاکرات با دیگر شرکتهای هواپیمایی نیست چراکه ما به بیش از ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.
خرید ۲۰ فروند هواپیمای نو از میتسوبیشی
وی توضیح داده است: ژاپنیها بعد از چند دهه تلاش در صنعت هواپیماسازی اکنون خود را برای به دست آوردن بخش بزرگی از بازار صنعت هوانوردی جهان آماده کردهاند و در این میان بازار ایران با توجه به نیاز بالای خود برای خرید هواپیماهای جدید یکی از جذابترین بازارهای هدف برای این کشور به شمار میرود. اشتیاق این کشور در کنار نیاز ایران به ناوگان نو هوایی موجب شده تا در سفر اخیر مقام های ایرانی به ژاپن مذاکرات برای تبادل هواپیما با جدیت بیشتری دنبال شود و به نتایج مثبتی نیز برسد.
فخریه کاشان گفت: در این سفر با مسئولان شرکت میتسوبیشی دیدار و مذاکره کردیم که طرف مذاکره از بابت همکاری با ما بسیار خشنود بود.
وی به روزنامه ایران نیز گفت: مذاکرات در خصوص خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوچک برای مصارف کوتاه برد داخلی است به طوری که تعداد سرنشین این هواپیماها حدود ۷۰ الی ۱۰۰ نفر است. هواپیماهای مدنظر ایران ازمدل MR خواهد بود. این هواپیما که پس از سالها بررسی و سنجش شرایط از سوی ژاپن در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد ظرفیت مسافرگیری حدود ۷۰تا۹۰ مسافر را دارد و سهام آن در اختیار چند شرکت تجاری ژاپنی است.
کاشان توضیح داده است:بر اساس اطلاعاتی که از شرایط شرکت میتسوبیشی ارائه شده، این شرکت در طول سالهای گذشته بخشی از بالهای هواپیماهای بوئینگ را تأمین میکرده و با افزایش توان تکنولوژیک خود به ساخت هواپیمای مسافرتی (جت میتسوبیشی) دست یافته است.
هواپیماهای ژاپنی در راه شرکت آسمان
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت به دنبال تقویت بخش خصوصی است، اظهار کرد: در نظر گرفتهایم این ۲۰ فروند هواپیمای ژاپنی را به شرکت آسمان بدهیم که یکی از بخشهای خصوصی صنعت هواپیمایی کشور است. ما به عنوان دولت مذاکرات را انجام میدهیم تا روند خرید هواپیما سریعتر انجام شود.
فخریه کاشان هم چنین از ادامه روند مذاکرات با بوئینگ و ایرباس خبر داده است و گفته: شرکت امریکایی بوئینگ با وجود مخالفتهای انجام شده از سوی کنگره امریکا هنوز برای فروش هواپیما به ایران مذاکره میکند و مذاکرات با ایرباس نیز همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه هر دو شرکت برای معامله با ایران اشتیاق دارند، تصریح کرد: اما قراردادهای مربوط به این دو قطب هواپیماسازی پیچیده است و طرفین همچنان در حال بررسیهای مالی و فنی هستند که امیدواریم بزودی به نتیجه برسد.
ایتالیا، ضلع چهارم مذاکرات
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، مذاکره با ایتالیاییها برای خرید هواپیماهای کوچک و راهاندازی خطوط هوایی جدید بین شهرهای نزدیک به هم در کشور را یکی دیگر از بخشهای مذاکرات بینالمللی برشمرد و گفت: مذاکرات برای خرید هواپیماهای ATR از این کشور نیز هنوز نهایی نشده است
فخریه کاشان با بیان اینکه مطمئن هستیم هر ۴ مذاکره انجام شده با ایتالیا، فرانسه، امریکا و ژاپن به نتیجه خواهد رسید، اظهار کرد: در مجموع با این ۴ قرارداد ۲۷۰ هواپیمای نوساز به صنعت هوایی کشور وارد خواهد شد.
نظر شما