شناسهٔ خبر: 25753 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست مدیریت فنی و اجرایی اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی خبر داد:

اعزام كارشناسان شبكه شتاب‌نگاری كشور از مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی به خراسان شمالی

زلزله سرپرست مدیریت فنی و اجرایی اداره كل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح پایلوت سامانه هشدار سریع زلزله از بازدید گروهی از كارشناسان از ایستگاه‌های فعال از شنبه به مدت یك هفته در خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی، علیمردانی گفت: محل استقرار شتاب نگارها سازه‌های حساس نظیر سدها، ساختمان‌های دولتی نظیر فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مراكز بهداشت روستایی و ... است.

وی گفت: تعداد ایستگاه‌های فعال خراسان شمالی ۲۳ ایستگاه است كه هدف از این بازدید را بررسی دستگاه‌های شتاب نگار سطح استان، بازدید سالم بودن دستگاه و تخلیه اطلاعات ثبت شده عنوان كرد.

علیمردانی دستگاه‌های شتاب نگار را مهمترین ابزار سامانه‌های هشدار پیش هنگام و پاسخ سریع ذكر كرد و افزود: در سامانه‌های هشدار پیش هنگام، اصل كلی استفاده از اختلاف سرعت سیر امواج زلزله و سرعت انتقال داده‌های مرتبط با استفاده از رادیو و سایر سامانه‌های ارتباطی است، چرا كه سرعت سیر امواج مخرب زمین لرزه بسیار كمتر از سرعت انتقال داده‌ها است.

اهمیت دستگاه‌های شتاب نگار این است كه این دستگاه در نزدیكترین نقطه به كانون زمین لرزه نصب می‌شود و قادر به ثبت زلزله‌های بزرگ است، از این رو داده‌های به دست آمده از دستگاه‌های شتاب نگار از دقیق‌ترین داده‌ها به خصوص در حوزه كانون زمین لرزه محسوب می‌شود.

نظر شما