شناسهٔ خبر: 25827 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نصرآزادانی مطرح کرد؛

پیش‌بینی اجرای طرح‌های توسعه شبکه ریلی کشور تا بهار ۹۶/ بودجه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی توسعه شبکه ریلی/ قول دولت برای تامین ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اسناد خزانه

مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیش بینی هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی توسعه شبکه ریلی و اجرای آن تا بهار ۹۶ از وعده دولت برای تامین کسری اعتبارات یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شبکه ریلی خبر داد.

سیدمسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان جزئیات و برنامه‌های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای توسعه شبکه ریلی کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی ها در سال ۹۵ بهره برداری از ۵۹۱ کیلومتر شبکه ریلی جزو برنامه های شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

وي با اشاره به سیاست های دولت در توسعه شبکه ریلی کشور خاطرنشان کرد:  با توجه به سیاست های وزیر راه و شهرسازی و ریاست جمهوری در اتصال مراکز استان ها در اسرع وقت به شبکه ریلی، سلسله جلساتی در مجموعه دولت برگزار و تصمیم گیری شد تا منابع مالی لازم تامین بشود.

نصرآزادانی ادامه داد: بر اساس تصمیم گیری‌ها شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باید حداکثر چهار مرکز استان یعنی شهرهای رشت، ارومیه، کرمانشاه و همدان را به شبکه ریلی متصل کند. همچنین تلاش داریم تا از طریق شبکه ریلی و تبریز به بستان آباد دسترسی پیدا کنیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اگر منابع در نظر گرفته شده و پیشنهادی برای اجرای طرحها تامین شود دسترسی مردم به شبکه حمل و نقل ریلی افزایش قابل توجهی خواهد یافت و این افزایش موجب افزایش سهم حمل و نقل ریلی از کل شبکه بار و مسافری در کشور خواهد شد.

نصرآزادانی با اشاره به اینکه متوسط ساخت راه آهن در کشور در سنوات گذشته در بدترین و بهترین حالت بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در سال نوسان داشت گفت: امسال ساخت راه آهن کشور ۵۹۱ کیلومتر پیش بینی شده است و با تلاشی که برای این موضوع وجود دارد پیش بینی می شود در صورتیکه بخواهیم مراکز استان ها را نیز به آن بیفزاییم مقدار تعیین شده افزایش پیدا کند که می تواند جهشی در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی باشد.

وی همچنین در مورد موانع احتمالی پیشرفت کارها و کافی بودن بودجه ای که برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده گفت: بخشی از موانعی که وجود دارد مباحث قراردادی و گردش کارهای قراردادها در مدت زمان باقی مانده و محدودیت های زمانی است که بهرحال باید طی شود. عامل دوم نیز شامل آماده بودن طرح ها از لحاظ تملک، معارضان و رفع معارضان و آزادسازی مسیر است که همه آنها قابل حل هستند. محدودیت های عمده تامین منابع مالی است و برای اینکه بتوانیم به اهداف امسال (۹۵) برسیم به بودجه ای معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.

نصرآزادانی با تاکید بر حمایت از طرح های اقتصادی مقاومتی و تامین بودجه برای آن میزان اعتبارات تامین شده برای این طرح را تشریح کرد و گفت: در اعتبارات امسال برای توسعه شبکه خطوط ریلی که در اولویت اقتصاد مقاومتی است هزار میلیارد تومان اعتبارات تخصیص داده شد. همچنین دولت برنامه ریزی کرده است تا از محل اسناد خزانه اسلامی کسری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را تامین کند.

وی در پایان افزود: اگر صد در صد تخصیص امسال را داشته باشیم و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از منابع اضافه بر اعتبار تامین شود و با تلاشی که در مجموعه هست و برنامه ریزی هایی که برای آن انجام گرفته است این امید وجود دارد تا بتوانیم بخشی از طرح ها را تا پایان سال ۹۵ و همه طرح را نهایتا تا بهار سال ۹۶ به سرانجام برسانیم. /    

نظر شما