شناسهٔ خبر: 25882 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصر در گفتگو با پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد؛

اتمام پرونده مسکن مهر آذربایجان غربی در سال ۹۶/ وجود بیش از ۳هزار هکتار بافت فرسوده در سطح استان/ سهم ۴.۲ درصدی آذربایجان غربی از کل بافت فرسوده کشور/ زندگی ۲۳۴ هزار نفردر بافت‌های فرسوده استان

داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی گفت: در سال ۹۴ اعلام کردیم که از ۱۷ شهر استان پروژه مسکن مهر ۱۴ شهر تا مهر ماه سال ۹۵ تمام می شود و مسکن مهر سه شهر دیگر استان در ۶ماه اول سال ۹۶ تمام می‌شود و قابل افتتاح است.

داریوش نصر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر استان آذربایجان غربی گفت: کلا در استان ۴۰ هزار و ۷۵۴ واحد مسکن مهر وجود دارد که از این شمار ۲۴ هزار و ۲۲۵ واحد افتتاح شده است.

وی  با بیان اینکه مشکلات مسکن مهر آذربایجان غربی مانند بقیه استان‌های کشور است گفت: مشکلاتی از قبیل مسائل زیرساختی و بحث آماده سازی است از مشکلات موجود است و حدود ۳۰ درصد از بحث آماده سازی مسکن مهر  استان مانده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی یادآور شد: در سال ۹۴ اعلام کردیم که از ۱۷ تا شهر استان پروژه مسکن مهر ۱۴ شهر تا مهر ماه سال ۹۵ تمام می شود.

نصر با بیان اینکه پرونده مسکن مهر سه شهرستان دیگر هم به دلیل دیر اجرا شدن ساخت آن‌ها یا مسائل زیرساختی تکمیل نشده ادامه داد: مسکن مهر این سه استان تا 6ماه اول سال ۹۶ تمام می‌شود و از آن جا که سطح مشارکت و همکاری در استان بسیار خوب و جلسات متعددی برای چگونگی ادامه پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر برگزار می‌شود امیدواریم در مدت گفته شده بتوانیم واحد های مسکن مهر را افتتاح کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری استان گفت: بافت‌های فرسوده استان به دلیل نبود زیر ساخت‌های مناسب برای احیا و ساخت و سازهایی که در گذشته انجام شده باعث شده بافت های فرسوده زیادی در استان به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: متاسفانه افرادی که در این مکان ها زندگی می‌کنند از نظر اقتصادی وضع مناسبی برای نوسازی خانه‌های خود ندارند اما با آن اقداماتی که وزیر راه و شهرسازی با ایجاد وام هایی با سود های کم و مشارکتی برای باز آفرینی شهری، باعث شده  که مردم بتوانند راحت‌تر برای گرفتن تسهیلات رجوع کنند.

نصر ادامه داد: با اقدامات انجام شده از سوی دکتر آخوندی ما توانستیم ۱۵۰۰ واحد فرسوده را در سطح استان برای بازآفرینی شناسایی کنیم که از این تعداد برای بیش از ۵۰۰ واحد آن را در حال تشکیل پرونده هستیم که این پرونده ها به بانک می‌رود و وام های آن پرداخت می شود.

 مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی با اشاره به بافت های فرسوده  تاریخی شهر ارومیه کرد و گفت: متاسفانه بافت های تاریخی که در سطح این شهر وجود دارد با گذشت زمان تبدیل شده به خرابه شده است.

وی اشاره به بافت‌های فرسوده شهری استان کرد و افزود: بافت های فرسوده شناسایی شده استان ۳ هزار و ۶۳ هکتار است که ۱۱ درصد از مساحت شهری استان را در بر می‌گیرد و این میزان برابر  ۴.۲ درصد کل بافت‌های فرسوده کل کشور است که در استان آذربایجان واقع شده است.

نصر ادامه داد: آذربایجان غربی به دلیل مشکلاتی که در دهه ۶۰ داشت و جنگ تحمیلی، خرابی‌های بسیار دید که سبب شد بحث شهرسازی و بهبود بافت‌های فرسوده با تاخیر در استان انجام شود. قابل گفتن هم هست که ۲۳۴ هزار نفر در بافت های فرسوده زندگی می‌کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی اشاره به بافت های فرسوده شهر ارومیه کرد و گفت: ۴۱۷ هکتار از کل مساحت بافت‌های فرسوده استان در شهر ارومیه هست که ۱۳.۶ درصد از کل بافت فرسوده با معیار درصدی در این شهر قرار دارد.

وی افزود: در بافت های فرسوده ارومیه حدود ۳۸ هزار نفر زندگی می‌کنند و برای ۱۰ شهر استان مطالعه برای طرح بازآفرینی صورت گرفته است.

نظر شما