شناسهٔ خبر: 25948 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری بررسی شد؛

کاهش مسیر اهواز – شهرکرد از ۴۱۳ کیلومتر به ۳۳۲ کیلومتر

جلسه استاندار خوزستان در نشست مشترک مسئولان دو استان خوزستان و چهارمحال بختیاری از ارتقاء محور اهواز – شهرکرد از راه فرعی درجه ۲ به راه اصلی شریانی و سپس بزرگراه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و هاشم سلیمانی دشتکی استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست هم اندیشی مسئولان ارشد دو استان که در دوآب صمصامی از توابع شهرستان کوهرنگ با حضور تعدادی از نمایندگان مردم دو استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد بر ارتقاء محور اهواز- مسجدسلیمان- اندیکا- بازفت- شهرکرد تاکید کرده و راه‌های چگونگی ارتقاء این محور را بررسی کردند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در این نشست گفت: این جاده با عملکرد بین استانی و اتصال مستقیم سه استان اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و خوزستان کاملا استراتژیک و با پتانسیل‌های اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، جاذبه‌های گردشگری ، دامپروری ، مبادلات مرزی با کشور عراق قابلیت تبدیل به یک محور اصلی (شریانی) را دارا است.

وی افزود: بخشی از اعتبار ارتقاء این محور را وزارت راه و شهرسازی تقبل می‌کند و بخش دیگری نیز از محل اعتبارات دو استان تامین می‌گردد.

استاندار خوزستان از عزم جدی مسئولان برای ارتقا این محور تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح ملی می‌تواند در ترانزیت کالا ، جابجایی مسافر و مواد اولیه فولاد و معادن آهن گل گهر تاثیرگذار باشد.

وی افزود: تاثیر این طرح را در حوزه گردشگری را نیز نباید از نظرها دور داشت.

استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت انجام طرح‌های عمرانی در حوزه محورهای ارتباطی گفت: طرح بعدی تونل هونی است که توجیهات اقتصادی بسیاری دارد و موجب کاهش مسیر و همچنین افزایش امنیت سفر و مراودات مردم می‌شود.

وی گفت: از سوی دیگر اجرای این طرح در کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی خواهد داشت و تحول وسیعی در منطقه شامل شوشتر،گتوند، لالی، ایذه، مسجدسلیمان و اندیکا ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های راه های ارتباطی بین دو استان عنوان کرد: مطالعات در خصوص محور ارتباطی شهرکرد-بروجن-لردگان-ایذه-اهواز انجام شده است.

هر دو استاندار خوزستان و چهارمحال و بختیاری بر طرح چهار بانده کردن جاده ایذه به عنوان یک مطالبه عمومی مردم تاکید کردند.

استاندار خوزستان گفت: طرح چهاربانده اهواز تا هفتکل در استان خوزستان آماده بهره بردار است و ادامه آن تا ایذه را از محل اعتبارات استانی به سرانجام می‌رسانیم ولی ایذه تا لردگان به اعتبارات ملی نیاز است که باید با مساعی و پیگیری نمایندگان مردم در مجلس تامین اعتبار اقدام‌هایی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: برای طرح ایذه-لردگان با چند سرمایه گذار موضوع مطرح شده است و با توجه به این‌ که وزارت راه و شهرسازی به دنبال ترک تشریفات است در صورتی که سرمایه گذار آماده باشد عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.

شریعتی با اشاره به پروژه احداث آزاد راه خوزستان - چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: یک شرکت‌ چینی از محل پروژه بازدید کرده و مطالعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و پدافند غیرعامل را نیز انجام داده است و یک شرکت آلمانی در خصوص این آزاد راه نیز آمادگی مشارکت دارد.

 در ادامه هر دو استاندار خوزستان و چهارمحال و بختیاری اجرای طرح راه آهن اهواز- شهرکرد - اصفهان را دغدغه و خواست مشترک مردم دو استان بیان و بر اجرای هرچه زودتر این طرح ملی که به گفته آنان می تواند تاثیرهای مثبت زیادی بر معیشت و اشتغال هر دو استان همسایه برجای بگذارد تاکید کردند.

شریعتی بر اشاره به اینکه اجرای طرح به تازگی به امضای روسای جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی در تهران به امضاء رسیده است افزود: برای شروع اجرای این طرح که هزینه آن ۴ تا ۴.۵میلیارد یورو برآورد شده باید حمایت نمایندگان مردم هر دو استان را به دنبال داشته باشد.

در این نشست عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب گزارشی از سابقه این طرح که به سال ۱۳۴۸ و توسط یک شرکت ایتالیایی وبه طول ۵۴۰ کیلومتر برمی‌گردد ارائه کرد.

وی گفت: این طرح هم اکنون با تغییراتی به ۴۵۰ کیلومتر کاهش یافته است.

شریعتی در خصوص این طرح نیز گفت: طرح راه آهن اهواز- شهرکرد - اصفهان در آن زمان قرار بوده به صورت دو خطه و برقی ساخته شود و توجیه لازم اقتصادی را نیز داشته است.

استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری مقرر کردند تا سه ماه آینده در نشستی مشترک گزارشی از روند اجرای طرح‌ها و مصوبات این نشست هم اندیشی که برای نخستین بار است که برگزار می‌شود انجام شود.

ارتقاء محور اهواز- شهرکرد از لحاظ پدافند غیرعامل راهگشاست

منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: ارتقاء سطح فنی جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد، باعث کاهش فشار ترافیک از جاده‌های اصلی و سرریز ترافیک به این محور و در کل به لحاظ پدافند غیرعامل می‌تواند برای کشور راهگشا است.

وی استراتژیک بودن مسیر به دلیل قرار گرفتن در کریدر کاملا امن، ارتقا راه موجود به منظور افزایش ظرفیت و ارتقا سطح سرویس و ایمنی مسیر، ارتقا مشخصات راه در حد یک محور اصلی بین استانی ، ظرفیت ارتقا راه موجود به یک محور سریانی شرق - غربی در بخش میانی کشور ، ساماندهی و تسریع در آمد و شد شهروندان و مردم روستایی و عشایری، ارتقای کاربری زمین‌های پیرامون محور و ایجاد زسرساخت مناسب و تسهیل در ترافیک رو به افزایش وسایط نقلیه و جاذبه های گردشگری مسیر دو سد مسجدسلیمان ، سد شهیدعباسپور ، دشت شلال دشتگل، ارتفاعات برفگیر تونل دلا و شیمبارو ارتفاعات برف گیر تاراز و منطقه ییلاقی بازفت را از دلایل توجیهی طرح بهبود فنی جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد بیان کرد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان نیز گفت: باوجود پیچ و خم زیاد این جاده ، تردد در آن برای هر شهروند خوزستانی خاطره انگیز است چرا که بخش مهمی از این جاده در تنها منطقه ییلاقی خوزستان واقع است که جزو مناطق سردسیر با بارش برق زیاد محسوب می‌شود.

سیاحی با بیان اینکه بهبود این مسیر و کاهش مسیراز ۴۱۳ کیلومتر به ۳۳۲ کیلومتر و زمان سفر از هفت ساعت به چهار ساعت به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد خواستار تامین اعتبار آن از محل اعتبارات ملی شد.

مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان درباره وضعیت این جاده گفت: محور اهواز- مسجدسلیمان - بازفت - شهرکرد- اصفهان برای جایگزینی جاده اهواز- ایذه - اردل- شهرکرد گزینه مناسبی است که با تصویب در روند ارتقا فنی جاده و ایجاد واریانت‌ها و تونل‌های مهم و حساس ، قابلیت استفاده از آن جدا از مزیت‌های منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد.

مراد مهری افزود: با مطالعه و احداث واریانت‌ها و تونل‌های جدید در دو حوزه استانی خوزستان و چهارمحال و بختیاری ، در حوزه خوزستان این مسیر ۶۲ کیلومتر کاهش و در حوزه استان چهارمحال و بختیاری ۶۶ کیلومتر کاهش و در مجموع این جاده پرپیچ و خم از ۴۶۰ کیلومتر به ۳۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

وی گفت: در واریانت مبانبر مسجدسلیمان - اهواز و واریانت مسجدسلیمان - اندیکا و همچنین احداث تونل‌های دلا و چلو در مجموع این محوز ۶۲ کیلومتر کاهش می‌یابد.

مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در ادامه گفت: با مسیرهای مطالعه شده و دست مطالعه در حوزه استان چهارمحال و بختیاری ، احداث تونل تاراز- تنگ حونی ، تونل چری به مورز و تونل دشتک ، مسیر تاراز تا شهرکرد ۶۶کیلومتر کاهش می یابد.

مهری افزود: البته اجرای تونل‌ها در دو حوزه خوزستان و چهارمحال و بختیاری به مجوزهای زیست محیطی نیاز دارد که هنوز این مجوزها صادر نشده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های بهبود ترافیکی و کاهش خطرپذیری این محور در حوزه استان خوزستان گفت: تاکنون طرح‌های زیرسازی ، نصب علایم هشداردهنده ، روکش آسفالت و عریض کردن این محور توسط اداره کل راه و شهرسازی و با هدف ارتقاء ایمنی و کاهش تصادف‌های جاده‌ای انجام شده که در مجموع باعث کاهش تصادف‌های رانندگی و افزایش تردد و آسایش خاطر رانندگان شده است.

این جاده در سال ۱۳۶۲ توسط جهادسازندگی با هدف ارتقای سطح شاخص‌های ارتباطی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری احداث شد.

این جاده به طول ۴۶۰ کیلومتر که ۲۴۰کیلومتر آن در محدوده اهواز تا منطقه تاراز (مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری) و تاراز تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری به طول ۲۲۰ کیلومتر ادامه دارد.

جاده اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا - شهرکرد تا سال ۱۳۸۲ با مشخصات راه روستایی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در سال ۱۳۸۲ که این مسیر به اداره‌های راه و شهرسازی دو استان تحویل شد مشخصات فنی آن ارتقا و در حد جاده فرعی درجه دو ارتقا یافت.

با اینکه هم اکنون مسیر اصلی تردد بین استانی خوزستان- چهارمحال و بختیاری - اصفهان از محور اهواز- سه راهی کوپال ، هفتکل ، باغملک ، دهدز ، لردگان - اصفهان انجام می‌شود ولی تردد در جاده - اهواز- مسجدسلیمان - اندیکا- بازفت - شهرکرد هرروز به دلایل مختلف از جمله نگهداری مناسب و بهره مندی مردم دو استان از چشم اندازهای زیبای مسیر بیشتر می‌شود به گونه‌ای که در فصول بهار و تابستان ترافیک در این جاده پررمز و راز که صدها سال محل تردد عشایر استان چهارمحال و بختیاری بوده افزایش می‌یابد.

نظر شما