شناسهٔ خبر: 26073 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

علیخانی اعلام کرد:

اجرای ۱۲ پروژه ملی راه در لرستان/ احداث ۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید در سال جاری/ افتتاح بیمارستان بروجرد تا پایان سال/ بسته شدن پرونده مسکن مهر لرستان

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به اجرای ۱۲ پروژه ملی و۵۴ پروژه استانی راه گفت: ۲۰۰ پروژه راه روستایی در لرستان در دست ایجاد است و تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر راه جدید روستایی خواهیم بود.

علی علیخانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان لرستان درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در معرفی طرح‌های در دست اقدام این اداره کل عنوان کرد: یکی از پروژه‌های مهم و اصلی استان، ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک توسط شرکت ساخت است. این آزادراه درمجموع ۱۳۴ کیلومتر طول دارد و برای تکمیل آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. احداث این آزادراه تاکنون ۳۶ درصد پیشرفت کرده و امیدواریم تا پایان سال آتی به بهره‌برداری برسد.

وی توضیح داد: این پروژه به‌صورت مشارکتی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجرا می‌شود. طرح آزادراه اراک – خرم آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر است که ۶۷ کیلومتر آن در حوزه استحافظی خرم‌آباد قرار دارد. ۶۷ کیلومتری که در حوزه لرستان قرار دارد به سه قطعه تقسیم شده و قطعه دوم حدود ۳۲ کیلومتر است که از ۶۸ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۰۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه سوم آزادراه حدود ۲۰ کیلومتر است که از ۱۰۰ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۲۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه چهارم حوزه استحفاظی لرستان نیز دارای ۱۵ کیلومتر طول است که از ۱۲۰ کیلومتری آزادراه آغاز شده و تا پایان آن ادامه دارد. مرحله بعدی این آزادراه ادامه آن از سمت بروجرد به سمت اراک است.

علیخانی همچنین به پروژه ریلی راه‌آهن خرم آباد-دورود اشاره کرد و گفت: اجرای این پروژه بزرگ به طول ۱۱۴ کیلومتر سال ۹۳ آغاز شده و اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است.

احداث ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه چهارخطه

وی همچنین به اجرای طرح احداث ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه چهارخطه در لرستان اشاره کرد و توضیح داد: این طرح درمسیرهای خرم‌آباد-نورآباد، خرم‌آباد-کوهدشت، خرم آباد-پلدختر، کمربندی دورود، بروجرد-اراک، الیگودرز-اصفهان، ازنا-شازند و فیروزآباد-الشتر درحال اجراست.

علیخانی افزود: اکنون  ۲۰۰ پروژه راه روستایی در لرستان دردست اجرا است و تا پایان سال آتی ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی جدید دراین استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین به عملیات اجرایی تونل الشتر-بروجرد اشاره کرد و گفت: طول تونل الشتر - بروجرد ۱۹۷۰ متر  و عرض آن ۱۱ متر و پیمانکار آن شرکت جهاد نصر و کارفرمای این پروژه راه و شهرسازی است. عملیات اجرایی تونل الشتر - بروجرد تیرماه سال ۹۴ آغاز شده و تیرماه ۹۷ به اتمام خواهد رسید. اعتبار مورد نیاز برای ساخت تونل الشتر - بروجرد ۴۱۸ میلیارد ریال بوده و با احداث این تونل ۶۵ کیلومتر از مسیر الشتر به سمت تهران کوتاه خواهد شد.

افتتاح کتابخانه مرکزی خرم‌آباد تا یک سال دیگر

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان همچنین دلیل اصلی کندی روند ساخت کتابخانه مرکزی خرم‌آباد را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار، این کتابخانه تا تیرماه ۹۶ به بهره‌برداری می رسد. ساخت پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد از سال ۸۹ آغاز شده اما به علت تخصیص‌ ناکافی اعتبار هنوز به اتمام نرسیده است. این پروژه ۵ سال است که به عنوان نیمه‌تمام در اختیار راه و شهرسازی استان قرار دارد و هم اکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیشرفت ۷۵ درصدی ساخت بیمارستان بروجرد

علیخانی همچنین به پیشرفت ۷۵ درصدی ساخت بیمارستان بروجرد اشاره کرد و افزود: در صورت تامین ۲۴ میلارد تومان اعتبار موردنیاز، این بیمارستان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بیمارستان «آیت الله بروجردی»  با زیر بنای ۱۶۰۰ متر مربع در پنج طبقه در دست احداث است، گفت: کلنگ احداث این بیمارستان در نیمه دوم سال ۸۶ بر زمین زده شد و قرار بود در سال ۹۱ به بهره‌‌برداری برسد.

علیخانی همچنین به پیشرفت ۴۵ تا ۶۰ درصدی ساخت مصلاهای استان اشاره کرد و افزود: اکنون ساخت مصلا درتمام شهرستان‌های استان درحال انجام است.

نوسازی بافت‌های فرسوده

وی با بیان اینکه سهم امسال استان برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده، ۹۰۰ واحد در نظر گرفته شده، گفت: بابت هر واحد در شهرستانهای خرمآباد و بروجرد، ۴۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت میشود. همچنین تلاش داریم که با همکاری شهرداری‌ها سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان را ساماندهی کنیم.

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان از اجرای طرح بازآفرینی ۹ محله در سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان خبر داد و عنوان کرد: برای امسال ۹ محله در استان به عنوان سکونت‌گاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شدند تا طرح بازآفرینی شهری در مورد آنها اجرایی شود. ازجمله این محله‌ها می‌توان به دره غریب بروجرد و فلک الدین خرم‌آباد اشاره کرد. محله ناصرالدین دورود نیز از جمله این محله‌هاست که در دو فاز توانمندسازی می‌شود.

وی همچنین گفت: از ۴۲ هزار واحد مسکن مهر مربوط به شهرهای باجمعیت بالای ۲۵ هزار نفر لرستان، ۳۸ هزار واحد تحویل داده شده و بقیه با پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصدی درحال ساخت هستند. این واحدها نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

نظر شما