شناسهٔ خبر: 26140 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

یک خیر راه ساز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

تنها راه موفقیت انجمن خیرین ترابری اعتماد مردم است/ مشارکت مردم محلی در ساخت راه‌های روستایی

حسن حیدری پور حیدری پور خیر راهساز رفسنجانی با بیان اینکه «تنها راه موفقیت یک NGO اعتماد مردم است» گفت: خیرین به دلیل نبود هیچگونه ابهامی بابت هزینه‌ها و اختیار عمل در کار، به انجمن خیرین ترابری اعتماد دارند.

حسن حیدری پور خیر راهساز اهل رفسنجان که سابقه بسیار طولانی در ساخت مدرسه‌های خیریه دارد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اولین تجربه کار خود به عنوان خیر راهساز و نقش کار خیر در قالب راهسازی گفت: پس از آشنایی با سید حسین میرشفیع و برگزاری اولین جلسه انجمن خیرین ترابری استان کرمان اولین پروژه راهسازی خیریه‌ در محور رفسنجان به بهارستان به طول ۹ کیلومتر اجرا شد که قیر آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین گردید.

وی افزود: پس از راه‌اندازی انجمن خیرین ترابری در سال ۹۳، خیرین استان کرمان به دلیل اقدامات متعدد خیریه در حوزه راهسازی و روکش آسفالت، رتبه اول خیرین در میان استان‌ها را کسب کرد که از جمله این اقدامات می‌توان به تعریض و روکش باند دوم راه‌های روستایی به طول ۱۱ کیلومتر و ۳۰ کیلومتر اشاره کرد.

این خیر رفسنجانی با اشاره به انگیزه‌های انجام کار خیر اظهار کرد: سال ۸۱ حدود ۵۴ واحد آموزشی تخریبی در استان وجود داشت و زمانی که ما کمر همت برای بهسازی و نوسازی مدارس بستیم بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی نیز با مشاهده عظم جدی خیرین مواردی همچون هزینه زمین، نظارت و عوارض شهرداری را خود تقبل کردند و همین مساله انگیزه‌ای برای خیرین مدرسه‌ساز شد که در نتیجه آن رتبه اول مدرسه سازی کشور در سال ۸۸ را کسب کردیم.

حیدری پور با اشاره به نفس کار خیر و تکرار همین روال در راهسازی بیان داشت: وقتی حرف از ارائه قیر رایگان به میان آمد، تمام پیمانکاران پای کار آمدند که همین عامل باعث اجرای ۳۰۰ کیلومتر ساخت، روسازی و حذف نقاط حادثه‌خیز در استان کرمان شد و هم اکنون نیز عملیات راهسازی در چهارنقطه رفسنجان از جمله مسیر ریگان-بم فعال است.

وی درباره رفتار متقابل مردم در زمان رویارویی با عملیات راهسازی خیرخواهانه عنوان کرد: زمانی که کمربند روستاهای شرقی به طول ۱۰ کیلومتر در دو باند رفسنجان –لاهیجان انجام شد مردم علاوه بر دعای خیر، برای انجام کار خیر پیشتاز می‌شدند و برخی از آنها حتی زمین خود را برای ساخت راه روستایی اهدا می‌کردند. همین مساله باعث شد تا ادارات راه و شهرسازی استان، معاونت راه روستایی، شرکت نفت به واسطه تعدادی از مسئولان دولتی از جمله میرشفیع و مقبلی در انجمن خیرین راهسازی کمک‌های شایانی انجام دهند.

این خیر راهساز به کاهش تلفات پس از بهسازی راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: جاده‌های محدوده چهارقریه در بخش مرکزی رفسنجان در یک نقطه‌ در کمتر از یک سال چندین تصادف با کشته برجای گذاشت. این مسیر حوادث جانی و مالی بسیاری را بر ۶۰۰۰ جمعیت روستاهای اطراف این جاده تحمیل می‌کرد، اما تعریض و دوبانده شدن جاده موجب کاهش چشمگیری در تلفات و تصادف‌های این منطقه شد.

حیدری پور با بیان اینکه «تنها راه موفقیت یک NGO اعتماد مردم است» تصریح کرد: مردم به انجمن خیرین ترابری اعتماد دارند زیرا هیچگونه ابهامی بابت هزینه‌ها وجود ندارد و یک خیر می‌تواند پیمانکار مورد نظر خود را انتخاب و منصوب کند و ادارات راه و شهرسازی بر آن نظارت می‌کنند.

عضو انجمن خیرین ترابری استان کرمان با اشاره به پروژه‌های سال جاری گفت: در سال ۹۵ تا کنون دو پروژه در بخش کشتکویه و بخش مرکزی رفسنجان به طول ۴۵ کیلومتر، همچنین بخش‌های کوتاه بین ۸۰۰ متر تا ۲ کیلومتر در مجموع به طول ۴۰ کیلومتر، همراه رفع نقاط حادثه‌خیز در دست اجرا است.

وی با اشاره به مشوق‌های مطرح شده در انجمن خیرین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از محل اعتبارات دهیاری‌ها و برخی مسیرها از اعتبارات کشاورزان جذب می‌شوند و پیشنهاد انجمن این است که ادامه حدفاصل راه روستایی که توسط خیرین ساخت یا روکش شده تا راه اصلی و بزرگراه که زیر نظر ادارات راه و شهرسازی استان‌ها است توسط خیرین با اعتبارات دولتی و به صورت مشارکتی ساخته شود. 

نظر شما