حسن حیدری پور خیر راهساز اهل رفسنجان که سابقه بسیار طولانی در ساخت مدرسههای خیریه دارد در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اولین تجربه کار خود به عنوان خیر راهساز و نقش کار خیر در قالب راهسازی گفت: پس از آشنایی با سید حسین میرشفیع و برگزاری اولین جلسه انجمن خیرین ترابری استان کرمان اولین پروژه راهسازی خیریه در محور رفسنجان به بهارستان به طول ۹ کیلومتر اجرا شد که قیر آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین گردید.
وی افزود: پس از راهاندازی انجمن خیرین ترابری در سال ۹۳، خیرین استان کرمان به دلیل اقدامات متعدد خیریه در حوزه راهسازی و روکش آسفالت، رتبه اول خیرین در میان استانها را کسب کرد که از جمله این اقدامات میتوان به تعریض و روکش باند دوم راههای روستایی به طول ۱۱ کیلومتر و ۳۰ کیلومتر اشاره کرد.
این خیر رفسنجانی با اشاره به انگیزههای انجام کار خیر اظهار کرد: سال ۸۱ حدود ۵۴ واحد آموزشی تخریبی در استان وجود داشت و زمانی که ما کمر همت برای بهسازی و نوسازی مدارس بستیم بسیاری از نهادها و سازمانهای دولتی نیز با مشاهده عظم جدی خیرین مواردی همچون هزینه زمین، نظارت و عوارض شهرداری را خود تقبل کردند و همین مساله انگیزهای برای خیرین مدرسهساز شد که در نتیجه آن رتبه اول مدرسه سازی کشور در سال ۸۸ را کسب کردیم.
حیدری پور با اشاره به نفس کار خیر و تکرار همین روال در راهسازی بیان داشت: وقتی حرف از ارائه قیر رایگان به میان آمد، تمام پیمانکاران پای کار آمدند که همین عامل باعث اجرای ۳۰۰ کیلومتر ساخت، روسازی و حذف نقاط حادثهخیز در استان کرمان شد و هم اکنون نیز عملیات راهسازی در چهارنقطه رفسنجان از جمله مسیر ریگان-بم فعال است.
وی درباره رفتار متقابل مردم در زمان رویارویی با عملیات راهسازی خیرخواهانه عنوان کرد: زمانی که کمربند روستاهای شرقی به طول ۱۰ کیلومتر در دو باند رفسنجان –لاهیجان انجام شد مردم علاوه بر دعای خیر، برای انجام کار خیر پیشتاز میشدند و برخی از آنها حتی زمین خود را برای ساخت راه روستایی اهدا میکردند. همین مساله باعث شد تا ادارات راه و شهرسازی استان، معاونت راه روستایی، شرکت نفت به واسطه تعدادی از مسئولان دولتی از جمله میرشفیع و مقبلی در انجمن خیرین راهسازی کمکهای شایانی انجام دهند.
این خیر راهساز به کاهش تلفات پس از بهسازی راههای روستایی اشاره کرد و گفت: جادههای محدوده چهارقریه در بخش مرکزی رفسنجان در یک نقطه در کمتر از یک سال چندین تصادف با کشته برجای گذاشت. این مسیر حوادث جانی و مالی بسیاری را بر ۶۰۰۰ جمعیت روستاهای اطراف این جاده تحمیل میکرد، اما تعریض و دوبانده شدن جاده موجب کاهش چشمگیری در تلفات و تصادفهای این منطقه شد.
حیدری پور با بیان اینکه «تنها راه موفقیت یک NGO اعتماد مردم است» تصریح کرد: مردم به انجمن خیرین ترابری اعتماد دارند زیرا هیچگونه ابهامی بابت هزینهها وجود ندارد و یک خیر میتواند پیمانکار مورد نظر خود را انتخاب و منصوب کند و ادارات راه و شهرسازی بر آن نظارت میکنند.
عضو انجمن خیرین ترابری استان کرمان با اشاره به پروژههای سال جاری گفت: در سال ۹۵ تا کنون دو پروژه در بخش کشتکویه و بخش مرکزی رفسنجان به طول ۴۵ کیلومتر، همچنین بخشهای کوتاه بین ۸۰۰ متر تا ۲ کیلومتر در مجموع به طول ۴۰ کیلومتر، همراه رفع نقاط حادثهخیز در دست اجرا است.
وی با اشاره به مشوقهای مطرح شده در انجمن خیرین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از محل اعتبارات دهیاریها و برخی مسیرها از اعتبارات کشاورزان جذب میشوند و پیشنهاد انجمن این است که ادامه حدفاصل راه روستایی که توسط خیرین ساخت یا روکش شده تا راه اصلی و بزرگراه که زیر نظر ادارات راه و شهرسازی استانها است توسط خیرین با اعتبارات دولتی و به صورت مشارکتی ساخته شود.
نظر شما